Ministerstvo dopravy a výstavby deklaruje v súvislosti s petíciou, cieľom ktorej je legislatívna úprava odstupu 1,5 metra pri obchádzaní cyklistov či chodcov, že je potrebné hľadať konkrétne riešenia na zvýšenie bezpečnosti všetkých účastníkov cestnej premávky.
Zástupcovia rezortu sa v piatok 24. 9. so zástupcami petičného výboru dohodli na vytvorení pracovnej skupiny. "Chceme sa zamerať na zvýšenie bezpečnosti všetkých účastníkov cestnej premávky, predovšetkým na tých najzraniteľnejších - cyklistov a chodcov," uviedol to štátny tajomník rezortu dopravy Jaroslav Kmeť po rokovaní so zástupcami občianskeho združenia Cyklokoalícia a s poslankyňou Európskeho parlamentu Luciou Ďuriš Nicholsonovou.
Vrelú debatu na túto tému rozpútalo úmrtie v máji tohto roku, kedy zrážku s autom neprežil deaflympijský špičkový cyklista Adrián Babič. "Za obcou Lemešany pri odbočke na Kysak došlo k smrteľnej dopravnej nehode. Pri zrážke s osobným autom Toyota RAV 4 utrpel cyklista ťažké zranenia, ktorým na mieste podľahol. Totožnosť nebohého cyklistu zatiaľ nie je známa. Dychová skúška na alkohol bola u vodiča auta negatívna," informovala prešovská polícia na Facebooku.
Europoslankyňa a Lucia Ďuriš Nicholsonová žiadala v júni tohto roku zrušenie monopolu dopravných inšpektorátov pri osádzaní dopravného značenia na cestách tak, aby do toho mohli vstupovať aj správcovia cesty. Dodala, že v mieste kde došlo k tragickému úmrtiu cyklistu Babiča, starosta dlhodobo požadoval zníženie rýchlosti v tomto úseku, avšak neúspešne.
Poslankyňa vtedy dodala, že tragická nehoda deaflympijského cyklistu Adriána Babiča bola "posledná kvapka”, aby sa cyklisti spojili a spustili petíciu.
Úlohou pracovnej skupiny bude príprava spoločných návrhov potrebných legislatívnych zmien, ktoré by mali zvýšiť bezpečnosť chodcov a cyklistov, ako aj ďalších účastníkov cestnej premávky. Kmeť zároveň zdôraznil, že okrem zmeny legislatívy sa musí zmeniť myslenie účastníkov cestnej premávky.
"Je mimoriadne dôležité, aby boli ľudia k sebe ohľaduplní, aby sa navzájom rešpektovali a zároveň, aby sa všetci účastníci riadili pravidlami cestnej premávky, či už ide o motoristov alebo cyklistov," skonštatoval. "Na zvýšenie bezpečnosti na cestách preto pripravuje oddelenie bezpečnosti cestnej premávky MDV SR - BECEP aj osvetovú kampaň." Petíciu na zvýšenie bezpečnosti cyklistov a chodcov, adresovanú rezortu, podpísalo vyše 21.000 signatárov.
Úmrtia cyklistov na Slovensku sa tento rok doslova množia. Napríklad počas tréningu zomrel 18-ročný nádejný cyklista Róbert Nagy ml..
"Robo pri tréningu a vo veľkej rýchlosti, keď išli ako skupina dolu kopcom v smere na Trenčianske Jastrabie, trafil kameň na ceste a hodilo ho doľava. Zhodou okolností išiel vedľa neho kamión, ktorý ho stiahol a vyhodil späť do zábradlia vedľa cesty," povedal pre zoznam.sk jeden z funkcionárov Slávia Trenčín Cycling Academy, kde Nagy pôsobil.
Aktuálne polícia vyšetruje príčiny tragickej dopravnej nehody, ktorú neprežil 85-ročný cyklista. Informovalo o tom Krajské riaditeľstvo Policajného zboru v Trnave na sociálnej sieti.
Muž išiel na bicykli po Trnave od ulice Hospodárskej smerom k parku J. Kráľa. "Nehoda sa stala v sobotu (18. 9.) krátko po 18.00 h, keď cyklista prechádzal z cestičky pre cyklistov na priechod. Pravdepodobne si neuvedomil, že na priechode nemá prednosť a vošiel rovno do jazdnej dráhy osobnému autu, ktoré šoféroval 58-ročný vodič," uviedla polícia.
Podobná správa z júna tohto roku opisuje situáciu, kedy cyklistu zachytilo auto pri ceste, no jeho vodič na kolíziu nezareagoval a ušiel. Polícia ho vypátrala asi po hodine. Informovala o tom nitrianska polícia na sociálnej sieti.
Ďalšia správa o úmrtí je z 5. 9., kedy pri jazde medzi obcami Mierovo a Kvetoslavov v okrese Dunajská Streda 24-ročný muž zrazil 50-ročného cyklistu. Cykista zahynul.
Takýchto správ je v slovenských médiách neúrekom. Ak sa pracovej skupine podarí dosiahnuť cieľ, ktorý si stanovili a súčasne sa zmení myslenie účastníkov cestnej premávky, bezpečnosť bude na dobrej "ceste".
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies