DUBAJ - Slovensko predstavilo svoj vodíkový autobus na podujatí EXPO Dubaj 2020.
Slovensko má ambíciu stať sa jedným z lídrov vo vývoji a využívaní vodíkových technológií v autodoprave. Na svetovej výstave EXPO Dubaj 2020 preto predstavuje hneď dve vozidlá na vodíkový pohon, pričom najväčšiu pozornosť púta prototyp športového auta na vodíkový pohon MH2.
Minister hospodárstva Richard Sulík (SaS) má veľké plány s vodíkovým autobusom, ktorý stojí pre obavy usporiadateľov pred bránami EXPO. Minister by chcel, aby do konca volebného obdobia malo jedno slovenské mesto hromadnú dopravu práve na vodík. "Autobus je komplet funkčný a zajtra môže byť nasadený," pripomenul Sulík. "Dúfam, že ešte v tomto volebnom období budeme mať na Slovensku jedno stredne veľké mesto, kde sa nám podarí nahradiť vodíkovými autobusmi miestnu mestskú hromadnú dopravu," dodal minister. Sulík už má predstavu, ktoré mestá by prichádzali do úvahy, zatiaľ ich však nechcel prezradiť. Malo by však ísť o mesto, ktoré sa v blízkej budúcnosti chystá vymeniť svoju autobusovú flotilu a bude mať o takéto autobusy záujem.
Vodík by mali podľa šéfa rezortu hospodárstva vyrábať v mieste jeho použitia, pretože v súčasnosti nemáme vytvorené podmienky na jeho prepravu. Okrem výroby vodíka zo zelenej energie, ktorá je však drahšia, je možné vodík vyrábať chemickými procesmi zo zemného plynu alebo s využitím lacnej elektrickej energie pri poklese odberu v sieti. Práve tento variant by chcel minister presadiť čo najskôr.
Prečítajte si tiež: Videli ste Slovenský pavilón na Expo Dubaj 2020? Má svetovú úroveň
Pripomenul, že elektrickú prenosovú a distribučnú sústavu musia regulovať. V špičkách je treba dodávať viac elektriny, a na to sú potrebné dodatočné zdroje. Naopak, v čase poklesu odberu treba rýchlo prebytočný prúd spotrebovať, a to sa dá dosiahnuť napríklad ohrevom veľkého množstva ďalej nepoužiteľnej vody. "Je to hlúposť," zhodnotil Sulík takýto spôsob regulácie. Namiesto ohrievania vody by mohol v budúcom roku na Slovensku pribudnúť elektrolyzér s výkonom 10 megawattov (MW), ktorý by vyrobil množstvo vodíka postačujúce pre 8 000 automobilov s priemerným nájazdom kilometrov 20 000 kilometrov.
Možno vás zaujme: VIDEO: Prvý na svete! V Hamburgu predstavili vlak budúcnosti
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies