BRATISLAVA - Vlády po celom svete investujú do rozvoja elektromobility miliardy dolárov. Elektromobily v súčasnosti tvoria 1 % celosvetového trhu a toto číslo bude iste narastať. Elektrické vozidlá vyrábajú väčšinou v Číne, ktorá produkuje 60 % svojej energie z uhlia.
Zástancovia elektromobilov veria, že majú obrovský potenciál a môžu nám pomôcť dosiahnuť nulové emisie. Z krátkodobého pohľadu majú elektromobily vyššie emisie oxidu uhličitého ako konvenčné vozidlá. Napríklad pri ich výrobe uvoľňujú viac emisií ako pri výrobe benzínového auta. Problém z pohľadu vylučovania emisií predstavuje aj výroba batérií.
Z dlhodobého pohľadu záleží aj na tom, ako často človek jazdí a akú elektrickú sieť využíva. Týchto faktorov je oveľa viac. Je však zrejmé, že elektromobily ani napriek tomu nikdy nedokážu znížiť uhlíkovú stopu na takú úroveň, akú ľudstvo a Zem potrebujú.
Prečítajte si tiež: Firma General Motors ohlásila rekordnú investíciu!
Čaká nás teda úplne odstránenie konvenčných vozidiel? Podľa odborníkov musíme najprv zvládnuť prvý krok, ktorým je pochopiť, či každé mesto a každá obec dokážu zvládnuť prechod od konvenčných vozidiel na elektromobily.
Samotné elektromobily nepredstavujú 100 % prostriedok pre dekarbonizáciu. Za plnohodnotnejšiu odpoveď na klimatické otázky by sme ich mohli považovať vtedy, ak by sme s ich zavádzaním spĺňali aj ďalšie predpoklady, ako napríklad dekarbonizáciu elektrických sietí a podobne.
Mestá a obce musia spolupracovať s regionálnymi inštitúciami na vytváraní zelených zdrojov energie, čím sa im môže podariť odblokovať potenciál elektromobilov pri znižovaní emisií.
K téme: Najlacnejšie a najdrahšie elektromobily na Slovensku! Dostanete na ne dotácie? Ako je to vo svete?
Musia tiež diverzifikovať spôsob, akým sa starajú o dopravu. Klimatický prechod preto podľa niektorých pripomína skôr desaťboj ako maratón. Mestá sa musia snažiť o spoluprácu pri aplikácii zmien, čo je ďalší dôležitý krok na ceste k úspešnému dokončeniu misie.
Pre súkromnú dopravu to znamená napríklad presunúť niekoľko úloh áut s konvenčnými motormi na verejnú dopravu, ale je potrebné počítať aj s bicyklami, chôdzou či železničnou dopravou. Takisto je potrebné vytvoriť kultúru, ktorá umožní zníženie frekvencie dopravy, to znamená umožniť prácu z domu alebo online schôdze. Mnohí preto stále pripomínajú, že cesta k dosiahnutiu nulových emisií spočíva v kombinácií viacerých faktorov.
Možno vás zaujme: VIDEO: Toyota mieri na Mesiac!
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies