BRATISLAVA - Pôsobenie nového generálneho riaditeľa Slovenského národného divadla (SND) Mateja Drličku sa stretlo v ostatnom období s veľkou kritikou zo strany väčšiny sólistov Opery SND. Problémom je prepúšťanie umelcov, ktorí pracovali v inštitúcii dlhé roky. Dôvodov je však viac. Ako ich vidia obe strany?
Speváci a speváčky počas tlačovej besedy, ktorú usporiadali pred historickou budovou SND v Bratislave, uviedli, čo ich najviac ťaží. Tvrdia, že od nástupu nového vedenia sa toho veľa zmenilo, no k horšiemu.
Ako uviedli pre Netky.sk, hlavný problém vzniknutej situácie vidia v nezvládnutom chaotickom manažovaní vedenia SND „založenom na bezcitnom prístupe k dlhoročným zamestnancom“.
Ako príklad uviedli prepustenie Jany Juríčkovej, ktorá sa o svojej výpovedi dozvedela až z médií.
„Pán Drlička 3. mája vyhlásil v denníku Pravda, že dostala výpoveď, keď ešte nebolo prerokované, či prijme dohodu o externej spolupráci. Až 6. mája ju predvolalo personálne oddelenie na prevzatie výpovede. Výpoveď s dátumom 6. mája 2022 jej odovzdala pracovníčka personálneho oddelenia, ani pán Drlička ani pán Cukr nenabrali dostatok odvahy, aby sa s ňou po 22 rokoch práce v SND stretli osobne. Pracovníčka personálneho oddelenia jej zároveň oznámila, že od ďalšieho dňa nie je žiadúca jej prítomnosť v budove SND, nakoľko tu nemá žiadnu prácu.“
Upozornili, že už samotné výberové konanie vedenia bolo netransparentné. Práve nové transparentné výberové konanie vidia ako možné riešenie tejto situácie.
„Ak by sa zúčastnil aj pán Drlička a ponúkol by víziu, ktorá bude platná a nebude si v nej protirečiť a klamať a vyhrá s ňou, nech sa páči! Budeme ale v súbore požadovať umeleckú radu,“ uviedli v stanovisku. Ako dodali, pomohlo by aj okamžité odvolanie riaditeľa Opery SND Lubora Cukra.
Lubor Cukr
Umelci tvrdia, že vedenie koná v protiklade s tým, čo uviedlo v Ozdravnom pláne pre SND. V dokumente vyhlásili, že plánujú zredukovať počet externých zamestnancov s cieľom stabilizovať a skvalitňovať vlastný sólistický súbor a neprepúšťať umelcov, no v skutočnosti sa deje pravý opak.
„Rušenie pracovných miest výkonných zamestnancov opery vnímame ako vedomú diskrimináciu sólistov a likvidáciu opery, nakoľko v ostatných umeleckých zložkách sa takéto prepúšťanie nedeje,“ odznelo na tlačovej besede.
Prečítajte si tiež: Matej Drlička vysvetlil prepúšťanie v SND. Čo je za tým?
Takisto neexistuje dvojzložkové riadenie umeleckého súboru. Všetko má vplyv aj na atmosféru v divadle, ktorá je podľa sólistov neznesiteľná a nedovoľuje podávanie adekvátnych umeleckých výkonov.
„Redukujú súbor, ale na manažmente pozície rastú. Už tam máme minimálne 14 zamestnancov, pritom marketing vôbec nefunguje, čo je zrejmé z návštevnosti predstavení, či spievajú domáci sólisti či hostia. A propagácia opery je nula bodov. V apríli viseli pred divadlom marcové programy.“
Podnikanie v zakázanom priestore
Členovia opery kritizujú aj podnikateľské aktivity generálneho riaditeľa SND, ktorý zakázal v historickej budove umeleckú divadelnú činnosť, no priestory prenajímal na predstavenia pre produkcie externých záujemcov. Medzi nimi mala byť aj jeho firma.
Historická budova SND
Uzatvorenie budovy je tiež hlavný argument pre dramatické zníženie operných predstavení a následné prepúšťanie pre nadbytočnosť členov opery. Inšpektorát práce však tento týždeň zakázal využívanie historickej budovy na akúkoľvek činnosť.
Drlička pri tejto príležitosti objasnil, ako to bolo s prenajímaním priestorov. „Prenajímatelia si vždy do budovy museli priniesť vlastnú techniku vrátane elektrických agregátov, osvetlenia a ozvučenia," zdôraznil. Vysvetlil, že technológie nevyhnutné na chod budovy ako takej (kúrenie a chladenie, trafostanica či požiarna signalizácia), SND revíziami a drobnými opravami neustále udržiavalo vo funkčnom a bezpečnom stave.
Členovia opery však vyhlásili, že operný súbor je schopný vytvárať predstavenia, ktoré takisto tieto techniky nevyžadujú. „Napríklad dnes sú vo svete stále populárnejšie koncertné uvedenia opier, detské predstavenia, koncerty sólistov, zboru a orchestra, komorné koncerty, výchovné koncerty pre školy a mládež, jednoaktové opery, komorné opery.“
Matej Drlička a Natália Milanová
Umelci poslali otvorený list ministerke kultúry SR Natálii Milanovej, v ktorom zhrnuli všetky hlavné problémy. Ako uviedli pre Netky, dúfajú, že príde pomoc. „My v to veľmi dúfame. Vieme síce, že priazeň pani Milanovej je veľmi naklonená na strane Drličku, veď ho tam sama dosadila, a asi aj vie prečo, stojí za ním tak, že sólistov si do dnešného dňa ani len nevypočula. Asi nepotrebuje mienku i druhej strany.“
K téme: Inšpektorát práce zakázal používanie historickej budovy SND na akúkoľvek činnosť
Medzi prepustenými sólistami sú ľudia, ktorí majú krátko pred odchodom do dôchodku. „Je ich niekoľko. Ľudovít Ludha, Ján Ďurčo, Juraj Peter, Sergej Toltsov, Jitka Sapara-Fischerová – tí majú menej ako 5 a polroka do odchodu do dôchodku.“
„Čo môžu povedať kolegovia, keď ich jednoducho vyhodia? Nedbajú na to, či majú rodinu, či majú záväzky. Viete si predstaviť, čo to je, keď niekomu povedia, že ho po 25 rokoch už nepotrebujú? Pre umeleckú dušu je to hrozné. Pýtam sa, kde je tu morálka? Všade hlásajú o morálke, o etike, kde je tu etika? Takto to jednoducho nejde, musí sa niečo stať. Musia nás počúvať,“ vyhlásil bývalý sólista SND Peter Oswald.
Generálny riaditeľ v tom má jasno
Drlička už skôr vysvetlil, že ho postoj sólistov mrzí, no na ceste k pretvoreniu SND na moderné európske divadlo musí spraviť aj nepopulárne kroky, akým je prepúšťanie.
SND však plánuje s prepustenými sólistami aj naďalej spolupracovať na základe externých zmlúv. „Cieľom nevyhnutných reforiem, ktoré sme zhrnuli do názvu Ozdravný plán pre SND, nie je likvidovať domácu opernú scénu. Naopak, naším cieľom je prinavrátiť SND na mapu európskych divadiel, vytvoriť najlepšie možné podmienky na prácu pre všetkých zamestnancov a najmä ponúknuť najvyššiu možnú kvalitu našim divákom,” vyhlásil Drlička.
Matej Drlička
Sólisti to však vidia inak. „Škoda, že pán Drlička nerobí zmeny konšktruktívne a erudovane. Spôsob, akým povyhadzoval ľudí doslova na ulicu, nemá v dejinách európskych operných scén páru. Prepúšťajú aj iné svetové divadlá, ale má to úroveň. V európskych divadlách neponúkajú svojim dlhoročným zamestnancom dehonestujúce externé zmluvy s možnosťou okamžitej jednostrannej výpovede zo strany divadla bez udania dôvodu! Ale dlhoročné kontrakty za takých finančných podmienok, že sa človek nebojí, že s rodinami nebudú mať čo jesť,“ reagujú.
Do dialógu vstúpili aj členovia Činohry SND, ktorí vyhlásili, že sú so súčasným vedením inštitúcie spokojní. Operní speváci v reakcii pre Netky uviedli, že si ich veľmi vážia ako kolegov i ako hercov a sú radi, že sú spokojní a majú šéfku, ktorá dokáže zabezpečiť vhodné podmienky.
„Otázka ale znie, nakoľko boli činoherci pred svojimi nedávnymi mediálnymi vyhláseniami oboznámení s problémami, ktorým čelí Opera SND. Radi sa s nimi o našich problémoch porozprávame, ak by mali záujem a pozývame ich zároveň pozrieť si naše predstavenia.“
Dávajú im na zreteľ, že v činohre hrajú aj herci v pokročilom dôchodkovom veku, čo vnímajú pre slovenskú kultúru ako veľký prínos. Z opery však takýchto členov vyhadzujú spolu s ľuďmi v najlepších rokoch.
„Herecké umenie vyžaduje vysokú mieru empatie, nech sa teda skúsia vžiť do našej situácie. Treba sa zamyslieť aj nad tým, aká je možnosť uplatnenia speváka – externistu na Slovensku. Herci majú možnosti účinkovania v dabingoch, televíznych a rozhlasových inscenáciách atď. Na Slovensku však existujú okrem SND len ďalšie 2 operné scény, z ktorých každá má svoj interný sólistický ansámbel, preto možnosti hosťovania v nich sú veľmi obmedzené. Áno, dá sa ísť hosťovať aj do zahraničia, ale to už je zložitejšie rozhodnutie, najmä pre sólistky – matky školopovinných detí.“
Možno vás zaujme: Bratislava má nový festival, 13. a 14. mája vypukne Urpiner Pressburger Fest. Vyhrajte naň lístky!
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies