BRATISLAVA - Dielo veľkého francúzskeho romantika Victora Huga – hra Kráľ sa zabáva (Le Roi s’amuse) – inšpirovalo nemenej významného majstra tónov Giuseppe Verdiho k skomponovaniu majstrovskej opernej fresky charakterov a emócií pod názvom Rigoletto.
Do konca aktuálnej sezóny sú v SND na programe len dve predstavenia tejto opery v medzinárodnom obsadení so zaujímavými hosťami.
Stvárnenie hlavnej postavy patrí do kategórie vysnívaných úloh v podaní skvelých barytonistov. Vo svojom repertoári ju má aj Evez Abdulla, azerbajdžanský umelec, ktorý kariéru letca vymenil za operné scény a účinkuje v mnohých európskych operných domoch a na koncertných pódiách, napríklad v Taliansku, Nemecku, vo Francúzsku i v Rakúsku. Na doskách SND sa Evez Abdulla predstavil už v operách Nabucco a Macbeth, kde zaujal našu i zahraničnú kritiku. Tentoraz vystúpi zaujímavý azerbajdžanský barytonista v hlavnej úlohe Verdiho Rigoletta. V úlohe zradcu Spalafucileho budeme mať možnosť obdivovať nášho skvelého basistu Štefana Kocána.
Podľa slov tlačovej tajomníčky SND, PhDr.Izabely Pažitkovej hra Kráľ sa zabáva Victora Huga bola uvedená v roku 1832, nedožila sa ani reprízy, hneď po premiére bola cenzúrou zakázaná; vrchnosť pobúrila ostrá kritika dekadentného života šľachty a urážka „kráľovského majestátu“ a odsúdila hru ako „nevkusne nemorálnu“.
Ako ďalej dodáva, opera Rigoletto na námet Hugovej hry mala premiéru v slávnom divadle La Fenice v Benátkach v marci 1851 a odvtedy patrí k najhranejším na svetových scénach. Verdi spolu s libretistom Francescom Maria Piavem sa nezľakli chúlostivého námetu, neprijali veľké kompromisy, len namiesto zhýralého kráľa prisúdili úlohu zvodcu vojvodovi z Mantovy, zmenili miesto deja, základný konflikt a morálny imperatív ostali nezmenené. Rigoletto je dvorný šašo, ktorý pomáha svojmu pánovi vojvodovi v milostných dobrodružstvách
a až keď odhalí zločin, dozvie sa, že obeťou vojvodovej túžby bola Gilda, jeho krásna dcéra, k vražde ktorej dopomohol.
Talianskeho skladateľa Giuseppe Verdiho by sme mohli súčasným jazykom označiť za „hitmakera“. Mnoho árií, duet či zborov je z jeho opier notoricky známych. Konkrétne z Rigoletta napríklad ária vojvodu „La donna è mobile“. Poprední tenoristi zaraďujú túto áriu ako bonbónik do svojich koncertných programov. Je taká populárna, že fragmenty z jej melódie znejú dokonca aj ako zvonenie v nejednom mobile.
V atraktívnej inscenácii nemeckého režiséra Martina Schülera pod taktovkou dirigenta Martina Leginusa sa predstavia aj Tomáš Juhás (Vojvoda), Mariana Sajko (Gilda), Monika Fabianová (Maddalena),Terézia Kružliaková (Giovanna) a ďalší sólisti Opery SND.
Využite príležitosť - Verdiho operu Rigoletto uvádza prvá slovenská operná scéna v aktuálnej divadelnej sezóne už len dvakrát - vo štvrtok 12. januára o 19.00 a v nedeľu 15. januára o 17.00 hod.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies