BAKKAL / KAURI - V indickom spornom regióne Džammú a Kašmír stavajú najvyšší železničný most na svete. Most s názvom Chenab bude asi o 29 metrov vyšší ako Eiffelova veža.
India je teraz domovom najvyššieho železničného mosta na svete. Most Chenab je asi o 29 metrov vyšší ako Eiffelova veža a leží 359 metrov nad riekou Chenab v spornom regióne Džammú a Kašmír v Indii.
Po desaťročiach výstavby bude most v severnej Indii otvorený pre návštevníkov do konca decembra 2023 alebo januára 2024, uviedlo ministerstvo železníc v marcovej tlačovej správe.
Most s dĺžkou 1 315 metrov je súčasťou širšieho projektu na sprístupnenie Kašmírskeho údolia indickou železničnou sieťou. Projekt Udhampur-Srinagar-Baramulla Rail Link (USBRL) okrem mosta Chenab zahŕňa aj projekt, ktorý sa v budúcnosti stane najdlhším dopravným tunelom v krajine a prvým lanovým mostom indických železníc.
výstavba mostu Chenab v rámci projektu Udhampur-Srinagar-Baramulla Rail Link
Pre indického premiéra Narendru Modiho možno investície do infraštruktúry, vrátane mostu Chenab a projektu širšieho železničného spojenia, považovať za silný nástroj sociálnej integrácie a politického vplyvu. Spájajú totiž nesúrodé regióny s kľúčovými mestami.
„Most a väčšia konektivita, ktorú má vytvoriť, bude Naí Dillí projektovať ako ďalšie veľké víťazstvo pre rozvoj regiónu,“ povedal Michael Kugelman, riaditeľ juhoázijskeho inštitútu vo Wilsonovom centre.
Vlakové prepojenie Kašmíru so zvyškom Indie špecificky posilní priemyselný a poľnohospodársky sektor regiónu tým, že umožní železničné spojenie medzi údolím a zvyškom Indie za každého počasia, hovoria odborníci.
V minulosti bola jedinou pozemnou trasou, ktorá spájala časti Kašmíru so zvyškom krajiny, iba kľukatá 300-kilometrová národná diaľnica Srinagar-Džammu, ktorá sa počas zimy uzatvárala a je tiež aj častou lokalitou dopravných nehôd.
„Máme veľa problémov, keď ideme cez tú cestu,“ povedal Anil Kumar Mehendru, viceprezident Novokašmirskej ovocnej asociácie. „Keď sa spojíme vlakom so zvyškom Indie, bude to veľkým impulzom pre toto odvetvie, ako aj pre poľnohospodárstvo a ovocie."
dokončovacie práce v rámci výstavby
Sushant Singh, vedec v Indickom centre pre politický výskum, povedal, že most má aj politické dôsledky, pretože sa považuje za prostriedok integrácie Kašmíru do Indie. Podľa Singha bola nádej, že železničné spojenie vrátane mostu Chenab spôsobí, že sa Kašmír „bude cítiť viac ako súčasť Indie." Singh však taktiež povedal, že sa ešte uvidí, či Kašmírčania budú považovať rozšírenú konektivitu mosta a železničného spojenia za pozitívum, keďže „v posledných rokoch bol Kašmír podkopaný politikou premiéra Modiho a jeho vlády, čo skutočne odcudzilo Kašmírčanov.“
V roku 2019 India zrušila ustanovenie, ktoré dáva časti Kašmíru kontrolovanej Indiou autonómiu pri určovaní vlastných zákonov. Južné a východné časti regiónu známe predtým ako indický štát Džammú a Kašmír sa stali dvoma samostatnými územiami. Predstavovalo to krok, o ktorom Modi tvrdil, že podporí stabilitu, zníži korupciu a oživí tamojšiu ekonomiku.
„Nové Dillí v nadväznosti na tento krok oznámilo, že využije svoj väčší stupeň kontroly nad Jammu a Kašmírom, aby mu prinieslo väčšie prínosy pre rozvoj,“ povedal Kugelman. „Bude využívať most ako vysoko viditeľný a zaujímavý bod na tvrdenie, že jeho stratégia funguje."
Hoci celkový projekt USBRL vznikol v roku 2002 ešte predtým, ako sa Modi stal premiérom, o Chenabskom moste sa už hovorí ako o ukážkovom príklade jeho úsilia o rozšírenie rozvoja v krajine. Indický minister železníc Ashwini Vaishnaw v tlačovej správe uviedol, že ikonický most Chenab je príkladom takýchto nových kapitol a rozmerov rozvoja, ktoré zhmotnilo inšpiratívne vedenie váženého premiéra.
indický premiér Narendra Modi
Od nástupu k moci zvýšil Modi už šesťnásobne rozpočet na menej ako 100 miliónov dolárov na projekt USBRL, aby urýchlil dokončenie mosta po rokoch odkladov, povedal Vaishnaw na marcovej tlačovej konferencii.
India investovala milióny do modernizácie svojej infraštruktúry. Vo februári začal Modi prevádzku prvého úseku 1386-kilometrovej diaľnice spájajúcej hlavné mesto New Delhi s finančným centrom Bombaja. 246-kilometrová časť samotnej diaľnice stála 1,4 miliardy dolárov, uviedla indická vláda v tlačovej správe.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies