RENDSBURG - Jedna z najväčších plachetníc na svete, plachetnica známa ako "A", predstavuje majestátny plaviaci sa kolos, ktorý bol navrhnutý nemeckou spoločnosťou Nobiskrug podľa návrhov francúzskeho architekta Phillippea Starcka.
Plachetnica, známa pod veľmi jednoduchým menom "A" bola postavená v rokoch 2015 až 2016 nemeckými jachtárskymi výrobcami Nobiskrug podľa návrhov francúzskeho architekta Phillippea Starcka, ktorý ako inšpiráciu využil námornú architektúru. V súčasnosti drží rekord ako najväčšia plachetnica na svete, aj keď, aby sme boli spravodliví, technicky je to motorová jachta s podporou plachiet, pretože je plne schopná pohybovať sa vlastnou silou, a nie iba spoliehať sa na plachty.
Ruský miliardár Andrey Melničenko, muž, ktorý zbohatol vďaka uhoľnej spoločnosti a chemickej spoločnosti, je vlastníkom plachetnice "A", no takisto aj jej staršej sesterskej jachty "Motor Yacht A". Obidve navrhol pre Melničenka francúzsky dizajnér Philippe Starck, ktorý sa stal známym hlavne kvôli tomu, že navrhol interiér v roku 1982 pre súkromný apartmán vtedajšieho francúzskeho prezidenta Françoisa Mitterranda v Elyzejskom paláci.
Ako už bolo spomenuté, jachta "A" sa v súčasnosti zaraďuje medzi najväčšie plachetnice na svete a je skutočne obrovská. Získala titul najväčšieho plavidla kvôli dĺžke, ktorá dosahuje ohromujúcich 143 metrov. Nielenže je to najdlhšia plachetnica, vďaka čomu je o viac ako 15 metrov dlhšia ako jej najbližší konkurent, ale kvalifikuje sa ako jedenásta najväčšia jachta na svete, ak zahrniete aj motorové jachty.
Prezentácia jednej z najväčších plachetníc na svete - jachty "A".
Dĺžka tejto plachetnice nie je jej jediná pozoruhodná vlastnosť. Za zmienku stoja i gigantické zakrivené stožiare, ktoré je veľmi ťažké prehliadnuť. Hlavný stožiar je vysoký viac ako 90 metrov, pričom celé plavidlo má uvedenú výšku až 100 metrov. Vďaka tomu je "A" vyššia ako Tower of London alebo Big Ben. Jej plachty sa dajú ovládať pomocou palubného systému, a má tiež kryté ,,vranie hniezdo," ktoré je prístupné výťahom a má výšku 60 metrov na jednom zo zakrivených uhlíkových stožiarov.
Pohľad spredu na plaviacu sa jachtu "A".
Možno sa pýtate, prečo sa toto plavidlo volá iba prosto "A". Majiteľ bol totiž trochu prefíkaný, keď prišiel s jednoduchým názvom pre toto plavidlo. Rovnako ako skoršia motorová jachta, ktorá sa nazýva "Motorová jachta A", tak aj plachetnica "A" dostala také meno len kvôli tomu, aby sa vždy objavovala na začiatku zoznamu registrov lodí.
Interiér tejto superjachty je tiež vcelku zaujímavý. Rozdeľuje sa na 8 palúb, ktoré sú prístupné po celej jachte buď množstvom výťahov, alebo voľne plávajúcimi točitými schodiskami. Interiér, zahŕňajúci 8 palúb, má miesto pre 54 členov posádky a až 20 cestujúcich na palube. V celom plavidle sú oválne okná, ktoré je takmer nemožné vidieť zvonku, pretože sú pokryté špeciálnou fóliou, ktorá umožňuje cestujúcim pozerať sa von, ale bráni komukoľvek nahliadnuť dovnútra. Niektoré z izieb majú dokonca okná od podlahy až po strop.
Strhujúci interiér, ktorý ponúka podmorské výhľady.
V marci 2022 bola plachetnica "A" zabavená talianskymi úradmi v prístave Terst po tom, čo bol Andrey Melničenko zaradený na sankčný zoznam EÚ po ruskej invázii na Ukrajinu. Na mnohých ruských miliardárov, ktorí mali väzby s prezidentom Vladimirom Putinom, boli uvalené sankcie, ktoré viedli k zmrazeniu alebo konfiškácii majetku na celom svete. Z neznámych dôvodov bola však "A" umiestnená späť do vôd v júni 2022 potom, čo bola niekoľko mesiacov v doku. V tom čase bola oficiálne uvedená ako kotviaca bez ďalších podrobností o tom, prečo došlo k zmene stavu. Melničenko v tom čase uviedol, že sa chystá napadnúť zabavenie luxusnej jachty, ale nie je známe, kedy a či sa tak stalo.
majiteľ plachetnice "A" - ruský miliardár Andrey Melničenko
Čo sa týka pohonného systému plachetnice "A", tak podpery na jachte sú poháňané dvoma hlavnými dieselovými motormi MTU 20V 4000 ML73 alebo elektromotormi alebo dokonca oboma súčasne. Beží až do 2 050 otáčok za minútu, čo dáva 2 800 kW, a na zníženie celkovej hmotnosti využíva štyri generátory namiesto piatich, pričom generátory dokážu bežať až na 1 050 ot./min. Plachetnica je vybavená systémom Superimposed System Controller (SSC), ktorý neustále prepočítava optimálnu rýchlosť a určuje najlepšiu kombináciu generátorov na použitie z okamihu na okamih. To zaisťuje optimálne využitie paliva a výkonu a zároveň obmedzuje hluk a vibrácie. Výsledkom celého tohto inžinierstva je, že jachta má cestovnú rýchlosť 16 uzlov a maximálnu rýchlosť 21 uzlov.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies