Elektrické kolobežky sú stále populárnejšie aj na Slovensku a počet majiteľov, ktorí ich využívajú, narastá. S pribúdajúcimi kolobežkami na našich cestách však rastie riziko kolízií a dopravných nehôd. Podľa štatistík vzrástol za posledných 5 rokov počet nehôd e-kolobežiek desaťnásobne. Obzvlášť problematická je jazda bez prilby, rýchla jazda po chodníku alebo vo dvojici na jednom stroji. Európsky parlament už preto schválil nariadenie, podľa ktorého budú musieť mať majitelia elektrokolobežiek od budúceho roka uzatvorené povinné zmluvné poistenie.
Ľudia by mali podľa platných pravidiel jazdiť na elektrických kolobežkách na chodníku iba rýchlosťou chôdze a na ceste musia dodržiavať všetky pravidlá cestnej premávky. Kolízie elektrokolobežiek sa tak posudzujú ako dopravné nehody a v prípade porušenia pravidiel môžu ich používatelia dostať blokovú pokutu. Často sa totiž stávalo, že kolobežky jazdili po chodníkoch príliš rýchlo a svojou jazdou ohrozovali chodcov.
Podľa celoštátneho zväzu nemeckého poisťovníctva (GDV) predstavuje kolízia s kolobežkou pre chodca silu okolo 150 kg, čo sa dá prirovnať k 6 baleniam cementu. „Obzvlášť pre staršie osoby môže už len kolízia znamenať potenciálne zranenie s dlhodobými následkami,“ uvádza sa vo vyhlásení GDV.
Kto zodpovedá za škodu, ktorú spôsobíte jazdou na elektrickej kolobežke
Podľa štatistík UNIQA patria medzi najčastejšie škody nahlásené z jazdy na elektrickej kolobežke nárazy do motorových vozidiel stojacich na ulici. Výnimkou však nie sú ani prípady kolízií s chodcami a úrazy. V prípade, že kolíziu elektrickej kolobežky s chodcom na chodníku zavinil jej používateľ, za škodu, ktorá chodcovi vznikla, zodpovedá on. Rovnako tak v prípade, ak dôjde k zrážke s vozidlom a vinníkom nehody je vodič elektrickej kolobežky.
„V prípade, že majiteľ kolobežky má uzatvorené poistenie domácnosti, v rámci poistenia zodpovednosti príslušníkov domácnosti má poistené aj škody na zdraví či majetku, ktoré spôsobí svojou jazdou. Škodu v takom prípade za neho uhradí poisťovňa,“ hovorí Zdeněk Hruška, manažér poistenia majetku UNIQA.
Týka sa to aj prípadov, ak by ste niekomu spôsobili škodu jazdou na prenajatej elektrickej kolobežke, či už na Slovensku alebo v zahraničí. Poistenie totiž platí tak na Slovensku ako aj v celej Európe.
„Samozrejme, môžu nastať prípady, ak by príčinou kolízie či nehody bol zlý technický stav kolobežky. V takom prípade, hlavne ak tento stav nemohol byť zjavný pre užívateľa kolobežky, by niesol zodpovednosť za zanedbanú údržbu predovšetkým majiteľ alebo prevádzkovateľ týchto elektrických kolobežiek,“ upozorňuje Zdeněk Hruška.
EP uvažuje o zavedení PZP pre elektrické kolobežky
Majitelia elektrokolobežiek zatiaľ nemusia mať uzatvorené povinné zmluvné poistenie (PZP). Toto by sa malo zmeniť už od budúceho roka. Aj kvôli množiacim sa nehodám a škodám, ktoré spôsobujú jazdy na elektrickej kolobežke totiž Európsky parlament schválil pravidlá, podľa ktorých budú musieť mať uzatvorené PZP majitelia všetkých elektrických kolobežiek a tiež segwayov s rýchlosťou vyše dvadsaťpäť kilometrov za hodinu. Poplatku sa nevyhnú, ani pokiaľ ich kolobežka dosiahne rýchlosť cez štrnásť kilometrov a zároveň váži nad dvadsaťpäť kilogramov. Smernica musí v členských štátoch začať platiť najneskôr od 1. januára 2024.
„S masívnym využívaním elektrických kolobežiek totiž výrazne rastie počet kolízií a dopraných nehôd, v zahraničí dokonca pribúdajú nehody so smrteľnými následkami. Dalo sa preto očakávať, že na pôde EÚ príde k návrhom na efektívne vymáhanie preplatenia škôd, preto túto iniciatívu len vítame,“ hovorí Zdeněk Hruška z UNIQA.
Výnimku z tejto povinnosti však dostali majitelia rýchlych elektrobicyklov. V niektorých štátoch ale povinnosť mať uzavreté PZP platiť bude. Nechajú si ju napríklad Nemecko a Francúzsko. „Do budúcnosti preto bude nevyhnutné, aby ľudia pri cestách na dovolenku s elektrobicyklami na toto nezabudli a riadne sa poistili,“ hovorí Z.Hruška.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies