Rozvoj doplnkových služieb je podľa pracovníkov CR v BBSK významný krok
Veľké percento pracovníkov v cestovnom ruchu v Banskobystrickom kraji vníma pozitívne plánovanú zmenu, v rámci ktorej by mali od 1. januára 2011 vznikať oblastné a krajské organizácie cestovného ruchu. Mnohí pracovníci považujú tiež za významný krok rozvoj doplnkových služieb. Uviedol to Anton Bača z Odboru regionálneho rozvoja Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) na utorkovej (7. 12.) konferencii, ktorá sa uskutočnila na Skalke neďaleko Kremnice.
Vyplýva to z dotazníka pre pracovníkov v cestovnom ruchu, ktorý bol zameraný na spokojnosť s letnou turistickou sezónou. Bača oslovil 260 respondentov, pričom dve tretiny tvorili najmä prevádzkovatelia ubytovacích zariadení.
Veľké percento ľudí pozitívne vníma, že "od budúceho roka by sa u nás mala zmeniť celá konfigurácia cestovného ruchu, respektíve tých organizácií, ktoré to budú riadiť", povedal Bača. Je predpoklad, že v Banskobystrickom kraji vzniknú štyri alebo päť oblastných organizácií cestovného ruchu. "Najmä garantované zdroje by mali zaručiť, že bude pokračovať istý systém v rozvoji, najmä doplnkových služieb." Od 1. januára 2012 by mali dostávať oblastné a krajské združenia takzvané dotácie na marketingové aktivity. Podľa Baču je zaujímavé, že vysoké percento respondentov považuje za významný krok práve rozvoj doplnkových služieb. Tie sú "vlastne tou úlohou, ktorá by mala čakať najmä tieto nové oblastné a krajské organizácie cestovného ruchu".
Pokiaľ ide o návštevnosť zariadení cestovného ruchu v lete, prieskum potvrdil, že hospodárska kríza najviac postihla rodiny s deťmi, u ktorých došlo k výraznému poklesu návštevnosti. Kríza sa v tomto smere dotkla tiež dôchodcov. U bezdetných dospelých rekreantov bol tento pokles minimálny. Zo zahraničných turistov, ktorí zvyknú rekreovať na Slovensku, ostala návštevnosť Čechov na približne tej istej úrovni, "tam bol len dvojpercentný nárast". Záujem o našu krajinu klesol u Nemcov a tiež mierne u Poliakov. Zvýšil sa však záujem maďarských turistov. Hoci medzi dopravnými prostriedkami, ktoré rekreanti využívajú, opäť dominuje auto, pomerne veľké percento (5,4) dosiahol bicykel. V strediskách pribúdajú podľa slov Baču servisy či požičovne bicyklov. "V mnohých centrách v našom kraji už prevláda počet cykloturistov nad pešími turistami."
"Niektoré čísla z tých dotazníkov hovoria o tom, že ľudia v týchto zariadeniach odborne rastú, že lepšie chápu celé dianie, lepšie chápu potrebu marketingu aj ďalšie kroky v rozvoji," objasnil Bača. Podľa jeho slov tých, ktorí sa venovali marketingu a o podnik sa starali, kríza príliš nezasiahla. Naopak, tí, ktorí "boli skôr pasívni, tak tam sa proste dosť tá kríza dotkla. Je to opäť apel na podnikateľov, že ak nebudú tvoriví, ak nebudú inovovať, ak nebudú mať marketing, tak ich čakajú ťažké časy", dodal Bača.
Zdroj: TASR
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies