GÖTEBORG - Volvo predstavilo svoje nové elektrické SUV EX30, ktoré prináša lákavé prvky, pokiaľ ide o dizajn, technológiu na palube a, čo je dôležitejšie, užšiu cenovú paritu s crossoverom so spaľovacím motorom.
Nové EX30 je zatiaľ najmenším SUV značky a svoj budúci elektrický rad uzatvára mohutným 7 miestnym EX90 na druhom konci veľkostnej stupnice. Volvo tiež tvrdí, že EX30 je jeho vôbec najekologickejšie auto, pri ktorom sa využíva výrobný proces, ktorý znižuje množstvo odpadu, najviac ako je to len možné, a čo najviac využíva recyklované materiály, ako v interiéri, tak aj v exteriéri.
zadné línie Volva EX30
Najmenšie SUV od Volvo prichádza s mierne vylepšenou verziou typického predného svetlometu (ktorý sa podobá na kladivo boha Thora), aj keď bez skrytých svetlometov, ktoré sa pri používaní vysunú, ako to je pri jeho staršom (a najmä väčšom) bratovi EX90. K dispozícii je päť farieb exteriéru a od uvedenia na trh sú k dispozícii aj nové aerodynamické dizajny kolies.
T. Jon Mayer, vedúci exteriérového dizajnu spoločnosti Volvo hovorí, že predná časť je inšpirovaná „sci-fi dizajnom prilby“ (t. j. Stormtrooper zo Star Wars!), a že integruje malé otvory na nasmerovanie vzduchu cez predné kolesá.
Vo vnútri je to klasické Volvo s čistou atmosférou v kokpite. V strede sa nachádza veľký infotainment systém riadený Googlom, ako aj objemne vyzerajúca „plávajúca“ lakťová opierka. Medzi elegantné detaily patrí použitie bočnej lišty na palubnej doske, ktorá odstraňuje potrebu reproduktorov vo dverách, a farebné schémy interiéru sú klasifikované ako „izby“ s vlastnou sadou použitých materiálov, vrátane materiálu, ktorý využíva upcyklované džínsové vlákna.
Samotný dizajn interiéru je plný dômyselných detailov vrátane držiakov nápojov, ktoré sa vysúvajú zo stredovej lakťovej opierky, zásuviek a boxov v spodnej stredovej konzole a dokonca aj centrálnej príručnej schránky (namiesto jednej na strane spolujazdca). K dispozícii je dokonca aj tácka, ktorá je prístupná aj pre zadných pasažierov.
interér EX30
niektoré dômyselné detaily interiéru
Svojím dizajnom je v niektorých ohľadoch veľmi podobné Tesle – nie je tu žiadny stredový prístrojový displej ani žiadny head-up displej – každý kúsok informácií je zobrazený na jedinej centrálnej obrazovke. Patrik Müller-Horn, senior manažér pre dizajn interiéru, hovorí, že cieľom bolo mať na obrazovke informácie ako tachometer „tak vysoko, ako sa len dá“, aby bol stále v línii očí vodiča. Dokonca aj spínače okien sú na stredovej konzole.
V nadväznosti na tvrdenie spoločnosti Volvo, že EX30 je jeho najekologickejší model vôbec, 25 percent hliníka, 17 percent ocele a 17 percent použitých plastov je recyklovaných.
Prirodzene, keďže ide o Volvo, rovnako ako množstvo asistenčných technológií pre vodiča, je v štandardnej súprave aj množstvo bezpečnostných funkcií. Volvo tvrdí, že EX30 predstavuje funkcie „Safe Space Technology“, ktoré „riešia riziká nehôd známych v mestských oblastiach“ vrátane upozornenia, ak sa chystáte otvoriť dvere uprostred idúcemu cyklistovi.
Na rozdiel od modelu EX90 však modelu EX30 chýba technológia LIDAR (Detekcia a meranie vzdialenosti svetla — metóda diaľkového snímania používaná na skúmanie povrchu Zeme). Technológia je stále drahá a generálny riaditeľ Jim Rowan povedal, že technológia „nemôže byť inštalovaná do tejto architektúry – ale kto vie? Mohli by sme to urobiť na budúcej generácii."
Čo sa týka batérie a dosahu, nový EX30 využíva úplne novú platformu špecifickú pre vozidlá s elektrickým pohonom (širšia platforma SEA skupiny Geely, ktorú používajú aj Smart #1 a Zeekr X v Číne) a separuje sa od údajne kompromitovaných modelov XC40 a C40 Recharge. Na trhu existujú dve veľkosti batérií (51 kWh a 69 kWh), tri možnosti napájania a dve úrovne úprav (plus a Ultra).
Single Motor variant (dostupný ako Plus alebo Ultra) je vybavený menšou 51kWh batériou spolu s elektromotorom s výkonom 272 konských síl a 343 Nm na zadnej náprave, čo je dobré pre šprint z 0-100 km/h za 5,7 sekundy a predbežne uvádzaný dojazd 344 kilometrov.
Rozšírený dojazd s jedným motorom (dostupný ako Plus alebo Ultra) využíva 69kWh batériu a 272 konských síl / 343 NM elektromotor na zadnej náprave, ktorý má zrýchlenie 5,3 s z 0 na 100 km/h a uvádzaný dojazd 480 kilometrov.
Výkon dvojitého motora (iba v Ultra variante) má väčšiu 69 kWh batériu a dva elektromotory pre celkový systémový výkon 428 konských síl a 543 Nm. Šprint z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy robí z EX30 Twin Motor Performance najrýchlejšie akcelerujúce Volvo v histórii a uvádza dojazd 460 kilometrov.
Pokiaľ ide o počiatočné úrovne výbavy, verzia Plus obsahuje súpravu, ako je infotainment systém založený na Google na veľkom 12,3-palcovom displeji, audiosystém Harman Kardon, dvojzónovú klimatizáciu, vyhrievané predné sedadlá aj volant, pomoc pri parkovaní, pilotný asistent Volvo a 11kW palubnú nabíjačku.
S pokročilou Ultra verziou získate výhody z 360-stupňového parkovacieho asistenta, panoramatickej strechy, 20-palcových kolies, elektrických sedadiel a 22kW palubnej nabíjačky.
Okrem toho Volvo tiež potvrdilo, že na ceste je aj verzia Cross Country (na obrázku) modelu EX30, vrátane niektorých extra čiernych lemov a obloženia karosérie, ako aj doplnkov, ako je pevný strešný nosič a špeciálne terénne pneumatiky.
Volvo tvrdí, že EX30 si môžete objednať už teraz s cenami od 39.400 € za model Single Motor Plus. Hľadáte väčší rozsah alebo výkon? Modely s rozšíreným radom začínajú na 44.950 €, zatiaľ čo výkonný model Twin Motor Performance stojí 47.807 €.
Volvo si vraj chce tieto ceny udržať. Bjorn Anwall, obchodný riaditeľ a zástupca generálneho riaditeľa spoločnosti Volvo, hovorí, že chce, aby spoločnosť Volvo predávala autá za „rozumnú“ cenu, a nie kvôli tomu, aby ich preceňovala. Pozrite si krátke prezentačné video Volva EX30.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies