USA - Keď niekto vysloví pojem hot rod, tak automobiloví nadšenci si dozaista predstavia klasické staré americké auto, ako napríklad legendárny Ford T-bucket, ktorý má odhalený motor, zadné pneumatiky väčšie a mohutnejšie ako tie predné a obrovské výfuky, ktoré trčia z auta. V tomto článku sa pozrieme bližšie na tento americký fenomén.
Americké hotrody sú jedným z najikonickejších symbolov sily a štýlu na amerických cestách. Tieto pôsobivé vozidlá kombinujú veľmi výkonné motory, jedinečné dizajny a vášeň ich majiteľov pre motoristické umenie. Od svojho vzniku v 20. storočí sa hot rody stali súčasťou amerického kultúrneho dedičstva a dnes predstavujú významný aspekt automobilového priemyslu.
Ford T Bucket prerobený na hot rod
Americké hot rody majú svoje korene v dobách prohibície, keď sa výrobcovia automobilov snažili zlepšiť výkony áut, aby dokázali uniknúť daňovým agentom a iným orgánom činným v trestnom konaní. Tieto úpravy zahŕňali zväčšenie motorov a inovácie v aerodynamike, čím sa zrodili prvotné hot rody. Hot rody sa prvýkrát objavili na pretekárskych tratiach koncom 30. rokov 20. storočia v južnej Kalifornii, kde ľudia pretekali s upravenými autami na dne vyschnutých jazier. Neskôr si získali veľkú popularitu po druhej svetovej vojne, pretože mnohí vracajúci sa vojaci absolvovali technický výcvik a vedeli si upravovať svoje autá. Prvými hot rodmi boli staré autá, najčastejšie Fordy, typicky 1910-1920 Model T, 1928-31 Model A alebo 1932-34 Model B.
Výmena motora často zahŕňala montáž motora Ford V8 s plochou hlavou (známeho ako „flatty“) do iného auta, napríklad v 40-tych rokoch bola bežná prax inštalácie verzie „60 koní“ do podvozku Jeepu. Úpravy spočívali najmä v odstránení kabrioletovej strechy, kapoty, nárazníkov, čelných skiel a/alebo blatníkov; aerodynamizácii tela; a úprava motora vyladením a/alebo výmenou za výkonnejší typ. Pre lepšiu trakciu a ovládateľnosť boli v autách taktiež vymenené kolesá a pneumatiky. Hot rody vyrobené pred rokom 1945 bežne používali drôtené lúčové kolesá Ford '35. V priebehu času sa však hot rody vyvinuli na viac ako len obyčajné rýchle autá.
Klasický hot rod s plameňovými polepmi a tzv. moon nádržou vpredu.
Okrem svojho technického výkonu majú hot rody aj veľký kultúrny vplyv. Sú často spojené s rockovou hudbou, motocyklami a americkým výletníckym životným štýlom (road trippin). Mnoho majiteľov hot rodov sa zúčastňuje rôznych automobilových stretnutí, prehliadok a súťaží, kde môžu ukázať svoje unikátne vozidlá a stretnúť sa s ďalšími nadšencami.
Keď automobily ponúkané veľkými výrobcami automobilov začali rapídne zvyšovať výkon, ošiaľ hot rodov začal slabnúť. S príchodom tzv. muscle cars bolo teraz možné kúpiť si vysokovýkonné auto priamo zo showroomu. Prvá olejová kríza roku 1973 však spôsobila, že sa výrobcovia automobilov zamerali na úsporu paliva pred výkonom, čo viedlo k oživeniu záujmu o hot rody. Časom sa pozornosť zase priklonila k pretekaniu, a upravené autá sa vtedy stali známymi ako „street rods“. Vznikla National Street Rod Association (NSRA) a začala organizovať pretekárske podujatia. V 70-tych rokoch 20. storočia bol 350 cu (5,7 l) motor Chevy V8 najbežnejšou voľbou motora pre hot rody, ktoré sa stretávali vedľa seba pred štartovnými čiarami pretekov. Ďalším obľúbeným motorom z tej doby bol aj tzv. Ford Windsor motor.
závody hot rodov
Kultúra hot rodov sa osadila aj v Európe, konkrétne vo Švédsku a Fínsku, kde ich poznáme pod pojmom Raggare. Miestni obyvatelia týchto krajín, ovplyvnení americkou kultúrou, vytvorili miestnu kultúru hot rodov a nadšenci sa tam stretávajú na stretnutiach ako Power Big Meet či v klube Wheels and Wings vo Varbergu vo Švédsku. Keďže je teraz veľmi málo „vintage cínu“, hot rody sa vo Švédsku vo všeobecnosti vyrábajú s domácim podvozkom (zvyčajne repliky modelov T alebo A), so zadnou nápravou Jaguar (alebo Volvo 240), V8 motorom a vane zo sklenených vlákien, ale niektoré boli vyrobené napríklad aj s použitím podvozku Volvo Duett. Pretože švédske predpisy vyžadovali nárazový test aj pre osobné automobily vyrobené na mieru v rokoch 1969 až 1982, uprednostnila sa možnosť Duett, pretože sa považovala skôr za prerobený Duett než za úplne nové vozidlo. Niektoré autá z 50. a 60. rokov 20. storočia sú tiež v týchto krajinách prerábané na štýl hot rodov ako napríklad Morris Minor, Ford Anglia, Volvo Amazon, Ford Cortina či '57 Chevrolet, aby sme vymenovali aspoň niektoré.
švédski priaznivci hot rodov na klasickom americkom aute zo 60. rokov počas podujatia Power Big Meet
Americké hot rody sú viac ako len autá - sú svedectvom vášne a lásky majiteľov k svojim automobilom. Svojím štýlom a výkonom pritahujú pozornosť a dodávajú pocit slobody a dobrodružstva. Je jasné, že americké hot rody budú aj naďalej ovládať závodné trate a ohromovať divákov svojou výnimočnosťou a šarmom.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies