VAUD - Európska spoločnosť Destinus sa snaží vyrobiť hypersonické osobné lietadlo, ktoré, ako tvrdia, bude schopné letieť z New Yorku do Londýna len za 90 minút.
Je to len niečo vyše 20 rokov, čo Air France vyradila Concorde z prevádzky kvôli bezpečnostným obavám a prevádzkovým nákladom. Concorde však zvládol cestu z Londýna do New Yorku len za krátke tri hodiny. S lietadlom však boli spojené mnohé vysoké náklady, vrátane obrovskej spotreby paliva na cestujúceho, ako aj obáv z lietadiel, ktoré by mohli spôsobiť sonický tresk nad obytnými štvrťami. Teraz sa však jedna európska spoločnosť snaží prekonať služby, ktoré poskytuje Concorde, s takzvaným "hypersonickým" osobným lietadlom, ktoré sa v súčasnosti vyvíja.
Destinus L je ten väčší z dvoch navrhovaných dizajnov.
Startup Destinus má už v súčasnosti vypracované plány na hyperzvukové lietadlo. Súčasné konštrukcie sa skladajú z "obchodného lietadla" - čo znamená malé súkromné lietadlo - ktoré môže prepravovať okolo 25 ľudí, nazývané Destinus S. Letieť by malo v extrémne vysokej nadmorskej výške okolo 108 000 stôp – pre kontext, ťažné dopravné lietadlo Boeing 737 môže letieť len vo výške okolo 41 000 stôp, takže hypersonické lietadlo je asi o 60 000 stôp vyššie. To by tiež spôsobilo rýchlosť lietadla päť Machov, čo znamená, že by bolo schopné cestovať asi päťkrát rýchlejšie ako zvuk.
During #ParisAirShow Destinus team met with @trains_onplanes from @insider to share our latest updates and showcase the latest Destinus 3 demonstrator https://t.co/Ab0B5CBmke
— Destinus (@destinusaero) June 26, 2023
Podľa uvedenej teórie by to teda znamenalo, že lietadlo by mohlo cestovať z Paríža do New Yorku len za 90 minút. Ďalší model lietadla s názvom Destinus L bude navrhnutý tak, aby prevážal okolo 300-400 ľudí. Lietadlo je stále vo vývoji a spoločnosť Destinus očakáva, že prvé objednávky budú k dispozícii okolo rokov 2032 až 2035 pre Destinus L.
Použijú kvapalné vodíkové palivo a raketové motory pre svoju silu a turbot bude spárovaný s prídavným motorom, aby sa lietadlo dostalo zo subzvukových na nadzvukové rýchlosti. Následne sa spustí náporový motor, aby sa letún dostal do hyperzvukovej rýchlosti.
Očakáva sa, že Destinus L bude k dispozícii po roku 2040.
Vodíkové palivo je tiež kľúčové pre konštrukciu, pretože vodík je tiež aj účinným chladiacim činidlom. Toto bude nevyhnutné na zabezpečenie toho, aby sa lietadlá počas letov neprehrievali. Na Parížskej leteckej šou, vyššia manažérka pre rozvoj podnikania Martina Löfqvist povedala: "Je to niekde medzi raketou a lietadlom. Hovorili sme s mnohými leteckými spoločnosťami a letiskami, ktoré tiež podporujú myšlienku, že vodík bude budúcnosťou letectva."
Projekt však nie je vôbec lacný, pretože Destinus v súčasnosti financuje svoj hyperzvukový program poskytovaním služieb energetickému sektoru.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies