BRATISLAVA - Progresívne Slovensko varuje pred chátraním mostov na Slovensku a volá po systematickom riešení. Na cestách I. triedy je až 42 percent mostov v zlom, veľmi zlom alebo havarijnom stave. Na cestách II. a III. triedy, ktoré spadajú pod samosprávy, je to až 67 percent, upozorňuje expert na dopravu PS Martin Pekár.
“Sú to mimoriadne problematické hodnoty. Na potrebu implementácie systematického obnovovania mostov upozorňujeme dlhodobo. Keby sa téma mostov naďalej ignorovala ako doteraz, dopadnú podobne ako most v Trstenej v marci 2020. Zrútia sa,“ uviedol Pekár. Mosty podľa neho treba systematicky monitorovať a opravovať, väčšina z nich zateká, čím sa rozpadáva betón, a to spôsobuje koróziu samotnej mostnej výstuže.
“Vtedy už dochádza k potrebe redukcie hmotnosti na mostoch. Prichádzajú prvé dopravné obmedzenia. Odkladať riešenie stojí stále viac peňazí. Ak nebudeme konať, mosty nám začnú padať „na hlavu“,” dodal Pekár s tým, že pokiaľ by sme zlepšili starostlivosť o mosty v oblasti odvodnenia a opláštenia, vieme ich životnosť predĺžiť až na 100 rokov od ich konštrukcie.
Odborník zdôrazňuje potrebu vytvorenia záväzného harmonogramu opráv podľa prioritizácie, ktorá vyplynie z dát. Finančné zdroje na opravu mostov chce hnutie hľadať najmä prostredníctvom eurofondov.
“Sme presvedčení, že systematickým investovaním do mostov dokážeme zvrátiť nebezpečný trend ich schátravania. Okrem toho pripravujeme mobilnú aplikáciu, ktorá obsahuje dáta o všetkých cestných mostoch na Slovensku vrátane ich stavebno-technického stavu. Každý si vďaka nej bude vedieť okamžite skontrolovať, či napríklad most, cez ktorý denne prechádza do práce, nie je v kritickom stave a požiadať príslušného správcu, aby mu venoval zvýšenú pozornosť,” uzavrel Pekár.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies