Bratislava-Nadštandardnú službu si uhradí poistenec z vlastného vrecka
Ak sa potenciálni pacienti nevedia dostať k svojmu lekárovi ani sa mu dovolať cez telefón, odpovede na svoje zdravotné problémy hľadajú často na internete. Odborníci však varujú, že tam adekvátne odpovede ľudia nenájdu. Ako dočasné riešenie v súčasnosti pomáhajú originálne zdravotnícke weby, kde radia skutoční lekári alebo lekárnici. Poistencom štátnej poisťovne teraz svitá na lepšie časy. V prípade záujmu majú možnosť využiť nové benefity telemedicíny.
Štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) ponúka v rámci novej platenej služby poistencom, ktorí sú u nej aspoň rok, možnosť konzultácií so všeobecným lekárom či pediatrom. Môže to odbremeniť pohotovosti aj lekárov, myslí si podpredsedníčka predstavenstva Beata Havelková. Spolu s ministrom zdravotníctva Michalom Palkovičom vyzvali na telemedicínu aj súkromné zdravotné poisťovne. S lekárom sa možno spojiť nonstop telefonicky, cez chat či videohovor. Poradia, či je nutná návšteva lekára alebo pohotovosti, prípadne vystavia elektronický recept. V rámci služby možno využiť digitálnu diagnostiku a odmerať si vybrané zdravotné parametre, ako je tlak, tep, dych, saturácia O2 či úroveň stresu.
Postupne sa má táto služba rozširovať o ďalšie parametre ako vyšetrenie CRP alebo hemoglobínu. Telemedicína nie je hradená z verejného zdravotného poistenia a ide o nadštandardnú službu, vysvetlila Havelková. Poznamenala, že aj na pohotovosti pacient zaplatí poplatok a stráca čas v čakárni. Poplatok pre jednotlivca je deväť eur mesačne, skupina štyroch poistencov zaplatí 16,80 eura. Každý poistenec, ktorý je vo VšZP dlhšie ako rok a nemá dlhy na poistnom, má tiež nárok na dva kontakty s lekárom zdarma. Skúsenosti s takýmto riešením majú podľa Havelkovej v zahraničí aj susednom Česku. Spolu s ministrom zdravotníctva vyzvali aj ostatné zdravotné poisťovne, aby sa pridali. Poukázali na to, že ak sa bude telemedicína vyvíjať, možno tak odbremeniť napríklad ambulantné pohotovosti.
"S telemedicínskymi službami máme v Dôvere bohaté skúsenosti. V minulosti mali všetci naši poistenci k dispozícii telefonickú linku, na ktorej sa mohli 24/7 poradiť s lekárom bez akýchkoľvek poplatkov. V súčasnosti majú naši poistenci k dispozícii Linku poradenstva pre zdravie, ktorá im pomôže vyriešiť ťažkosti spojené s cukrovkou a vysokým krvným tlakom," reagoval jej PR špecialista Matej Štepianský. Ozrejmil, že sa sústredia na cielené poradenstvo poistencom, ktorí majú chronický zdravotný problém.
Vo vybraných regiónoch Dôvera zabezpečuje aj bezplatný objednávkový systém. Z Union zdravotnej poisťovne poukázali na to, že aj po skončení pandémie COVID-19 hradí ambulantným lekárom výkony telemedicíny vrátane telefonickej konzultácie. "Union má vypracovanú stratégiu rozvoja služieb pre poistencov, v ktorej budú začlenené aj viaceré telemedicínske služby vrátane pohotovostného lekára na telefóne," doplnila hovorkyňa Union ZP Kristína Baluchová. Spustenie služby zo strany VšZP víta aj Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby (OS ZZS) SR. Očakávajú, že zníži počet volaní na tiesňovú linku 155.
"V mnohých prípadoch je preťažovaná hovormi, ktoré na ňu nepatria," podotkla hovorkyňa strediska Alena Krčová. Ozrejmila, že nie každé volanie končí vyslaním záchranárskeho tímu. "V roku 2022 operátori tzv. telefonickou konzultáciou spracovali až 161 699 volaní. Znamená to, že takmer každé štvrté volanie vyriešili bez toho, aby k pacientovi poslali posádku ZZS," dodala Krčová.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies