Keďže ide o prvú skutočne digitálnu generáciu, ich vrodená plynulosť s technológiami by im mohla pomôcť vytvoriť si časť tohto základu – najmä keď sa AI stáva mimoriadne dôležitou súčasťou moderného pracoviska.
Zamestnanci spadajúci pod generáciu Z začali svoju kariéru v ťažkých časoch. Pomôže im umelá inteligencia - AI dostať sa dopredu?
Generácia Z má za sebou ťažký príchod medzi zamestnancov. Pri nástupe do zamestnania uprostred globálnej pandémie mnohí z týchto nových pracovníkov premeškali získanie základných tvrdých a mäkkých zručností, ktoré sa zvyčajne nazbierali prácou so staršími kolegami.
Keďže ide o prvú skutočne digitálnu generáciu, ich vrodená plynulosť s technológiami by im mohla pomôcť vytvoriť si časť tohto základu – najmä keď sa AI stáva mimoriadne dôležitou súčasťou moderného pracoviska.
Emma Parry, profesorka riadenia ľudských zdrojov a vedúca skupiny Changing World of Work Group na Cranfield School of Management vo Veľkej Británii, videla, ako ich otvorenosť Gen Z voči novým technológiám stavia do popredia tohto nového spôsobu práce.
„Vďaka AI majú ľudia tendenciu upadnúť do dystopického alebo utopického pohľadu a mladší ľudia zvyčajne upadajú do toho druhého,“ hovorí.
„Aj keď v tejto oblasti zatiaľ neexistuje veľké množstvo kvalitných výskumov, mladí ľudia sú neoficiálne viac akceptovaní a ochotní prispôsobiť AI do svojho každodenného života a v práci.“
Stephanie Forrest, zakladateľka TFD, londýnskej strategickej komunikačnej poradenskej spoločnosti v technologickom priestore, z prvej ruky videla, ako zamestnanci Gen Z jednoducho používajú technológiu AI a rýchlo sa stávajú nevyhnutnými na pracovisku.„Nespochybňujú [technológiu] – jednoducho to vidia ako spôsob, ako optimalizovať to, čo už robia.“
V TFD hovorí, že Gen Z boli prvými zamestnancami, ktorí experimentovali s generatívnymi nástrojmi AI, ako je napríklad ChatGPT Open AI pre úlohy vrátane správy, výskumu a vytvárania e-mailov.„Keďže umelá inteligencia je pre každého taká nová, dáva zamestnancov Gen Z na rovnakú úroveň s ostatnými členmi tímu a poskytuje im spôsob, ako zmysluplne prispievať. Umelá inteligencia umožňuje spoločnostiam orientovaným na budúcnosť učiť sa od mladších zamestnancov, využívajú technológie, aby boli efektívnejšie,“ hovorí Forrest.
Profesor Weiguo (Patrick) Fan z Tippie College of Business University of Iowa v USA poznamenáva, koľko mladých ľudí uprednostňuje učenie sa týchto zručností ako „strategický kariérny krok“, či už prostredníctvom experimentovania vo svojom osobnom živote, online kurzov alebo tradičných vzdelávacie cesty.
Tieto znalosti môžu pomôcť generácii Z prispieť k podnikom spôsobom, akým ich kolegovia menej ovládajúci AI nemusia byť schopní, čo môže urobiť mladších zamestnancov obzvlášť cennými pre ich zamestnávateľov.„Zamestnanci Gen Z môžu využiť svoje znalosti AI na inováciu a zefektívnenie procesov a pomôcť preklenúť priepasť medzi technickými a netechnickými rolami,“ hovorí Fan.
To im môže pomôcť vyniknúť. Napríklad v spoločnosti VEM Medical, americkej spoločnosti zaoberajúcej sa zdravotníckymi nástrojmi, „schopnosť mladých zamestnancov využívať technológiu AI na automatizáciu únavných úloh a optimalizáciu pracovných postupov dramaticky zvýšila našu produktivitu,“ hovorí Derrick Hathaway, obchodný riaditeľ.
Navyše, hovorí Fan: „Znalosť AI generácie Z pomáha týmto mladším zamestnancom prispôsobiť sa týmto zmenám a pochopiť dôsledky AI na ich úlohy, vďaka čomu sú flexibilnými a dynamickými zamestnancami.“ Fan dodáva, že tieto zručnosti sú obzvlášť cenné v odvetviach vrátane technológií, financií, zdravotníctva, marketingu a výroby, kde spoločnosti rýchlo integrujú AI a strojové učenie.
Mladí ľudia môžu byť tiež kľúčoví, pokiaľ ide o formovanie etických praktík AI, čo je rastúci problém vo všetkých odvetviach, pretože technológia naberá tempo. „Generácia Z, známa svojím prístupom k práci založenom na hodnotách, by mohla zohrávať zásadnú úlohu pri dosahovaní lepších používateľských skúseností a inkluzívnejších technológií,“ hovorí Fan.
Okrem toho jednou z výziev generácie Z pri vstupe do pracovnej sily ako vzdialených zamestnancov bolo odpojenie starších kolegov. Ale, hovorí Forrest, ich znalosti AI by im mohli pomôcť vybudovať tieto mosty – a dokonca aj obrátiť mentora. Forrest to videl v praxi u 20 viacgeneračných zamestnancov TFD. "Spájame ľudí s malými aj veľkými skúsenosťami a učíme sa jeden od druhého."
Je však dôležité si uvedomiť, že plynulosť v jednej zručnosti nemusí nevyhnutne odstrániť niektoré z profesionálnych bariér, ktoré musí Gen Z prekonať.
"Zatiaľ čo technické know-how vždy poskytne profesionálnu hodnotu, Parry tvrdí, že pracovníci možno ešte budú musieť prejsť cestu, kým budú zručnosti v oblasti umelej inteligencie skutočne potrebné v celej oblasti. 'Predstavujeme si, že všetky organizácie sú zamerané na umelej inteligencii, ale to zatiaľ nie je realita. Technológia sa pohybuje rýchlo, ale jej prijatie možno nie je také rýchle, ako si myslíme,' hovorí.
"A zamestnávatelia hľadajú dobre pripravených zamestnancov a technické zručnosti sú len jednou časťou skladačky. 'Iné zručnosti, ako je komunikácia, tímová spolupráca, riešenie problémov a prispôsobivosť, sú stále veľmi cenene,' hovorí Fan.
Zároveň zdôrazňuje, ako je možné zamestnancov zaškoliť v oblasti umelej inteligencie, aby mladí pracovníci neboli jediní, ktorí tieto zručnosti ovládajú.
"Nakoniec zručnosť v oblasti umelej inteligencie možno nemusí úplne eliminovať problémy, ktorým čelila generácia Z pri vstupovaní na pracovný trh počas pandémie. Zdá sa však, že pomáha - poskytuje mladým pracovníkom potrebnú výhodu a pripravuje ich na kariéru v neustále sa meniacom pracovnom prostredí."
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies