Autá, ktoré by aj dnes nemali problém porušovať rýchlosť síce neboli v bývalom Sovietskom zvúze bežné, no fukncionári už v 50.tych rokoch brázdili dialnice vysokými rýchlosťami.
Sovietsky zväz bol domovom tých najdivnejších áut, aká kedy brázdili cesty. V proletariáte bežné neboli, no automobilový priemysel myslel aj na veľké ryby. Prinášame zoznam tých, ktoré sa do hostórie napísali najviac.
ZIL-117 je luxusný sedan, ktorý je vďaka svojej veľkosti často spomínaný ako sovietska limuzína. ZiL prvýkrát predstavil auto na autosalóne Autopron (predchodca medzinárodného autosalónu v Moskve) v roku 1977. Tento zlý chlapec nebol pre bežných robotníkov: obsahoval 6,9-litrový motor V8, ktorý dosahoval maximálnu rýchlosť medzi 190 a 201 km/h.
Auto používa dvoj alebo trojstupňovú automatickú prevodovku a posilňovač riadenia bol súčasťou štandardnej výbavy.
Toto malé kupé si vyslúžilo prezývku „Ferrari východu“. Jediný športový automobil vo východnom Nemecku bol „poháňaný“ (ak to tak možno nazvať) 3-valcovým 2-taktným motorom Wartburg umiestneným v strede.
Väčšina používala verziu s objemom 992 cm3 (poskytovala maximálnu rýchlosť 175 km/h), ale niektoré z neskorších áut mali verziu s objemom 1200 cm3. Melkus vyrobil v rokoch 1969 až 1979 z drážďanskej továrne 101 áut RS1000. Spoločnosť je teraz v úpadku, ale jedno z jej vozidiel bude navždy žiť v hudobnom videu k hitu ATC 2000 Around the World .
Tatra 603 s motorom vzadu pochádza z Česko-Slovenska, kde sa v nich vozili len vysokí stranícki funkcionári a šéfovia fabrík. Tri verzie luxusného auta sa vyrábali postupne v rokoch 1956 až 1975.
Keď sa však staršie modely vracali do továrne na výmenu za novšie modely, staršie autá boli rozobraté a prestavané na súčasný štýl. Výsledkom je, že väčšina modelov 603 má najnovší štýl, bez ohľadu na pôvodný dátum výroby. Počas 20-ročnej produkcie automobilu bolo vyrobených 20 422 kusov, väčšinou ručne.
GAZ-21 bol úplne prvý automobil, ktorý niesol meno Volga, keď bol vyvinutý na začiatku 50. rokov minulého storočia. Zatiaľ čo západné autá podobného dizajnu mali tendenciu mať nízky a dlhý profil, GAZ-21 má výrazný vysoký vzhľad. Spolu s nezvyčajnou nadmorskou výškou bolo auto nabité robustným systémom odpruženia, výkonným motorom a antikoróznou úpravou, ktorá bola v tej dobe neslýchaná. Keď sa v roku 1959 prestal vyrábať 6-valcový rad automobilov GAZ, 21-ka sa stala najväčším a najluxusnejším autom oficiálne predávaným individuálnym majiteľom v ZSSR.
Mikroauto SMZ bolo vyrobené v Rusku špeciálne pre zdravotne postihnutých vodičov. V ZSSR boli distribuované zadarmo alebo s výraznou zľavou prostredníctvom systému sociálnej starostlivosti Sovietskeho zväzu. Vôbec neboli oficiálne predávané kupujúcim bez zdravotného postihnutia.
Po piatich rokoch používania musel nájomca vrátiť svoj „motorový vozík“ (ako ich bežne nazývali) organizácii sociálnej starostlivosti a dostal nový. V súčasnosti sú vzácnym nálezom, najmä staršie modely, a stali sa zberateľským kúskom.
Trabant 601, východonemecké ľudové auto, je treťou generáciou tohto modelu, s najdlhšou sériovou výrobou a ľahko najznámejším. V dôsledku toho sa často označuje jednoducho ako „trabant“ alebo „Trabi“.
Počas svojej výroby v rokoch 1963 až 1990 bol Trabant najbežnejším vozidlom v bývalom východnom Nemecku. Trabant 601 bol skonštruovaný tak, aby bol spoľahlivý, ale zároveň cenovo dostupný a ľahko sa opravoval a udržiaval.
Výkon bol otrasný a auto bolo doslova vyrobené z plastu, no východní Nemci ich milovali. Trabant si v posledných rokoch obľúbili zberatelia (najmä zelené, ktoré vraj prinášajú šťastie) a v pretekoch rally.
Tento malý sovietsky pracant začal vyrábať AvtoVAZ v roku 1977. Lada Niva je predchodcom dnešných crossoverov SUV, ktoré takmer všetky sledujú jeho prelomový formát: unibody architektúru s nezávislým predným zavesením a vinutým zavesením.
Niva, prvý model od VAZ, ktorý nie je založený na Fiate, jej dizajnéri opísali ako „Renault 5 na podvozku Land Rover“. Auto sa stalo populárnym ako sanitka a vojenské vozidlo a na použitie v policajných zložkách a verejných službách. Takmer o 40 rokov neskôr je Lada Niva stále silná.
Zdroje:
https://www.dmarge.com/russian-soviet-union-communist-cars
https://en.wikipedia.org/wiki/ZIL-117
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies