BRATISLAVA - Zelené palivá môžu dekarbonizovať akýkoľvek sektor dopravy, sú však drahé a je ich málo. Preto by mali smerovať iba do lodí a lietadiel, ich využitie v elektroautách a komiónoch, ktoré je možné elektrifikovať, nemá zmysel, tvrdia zástupcovia leteckého a lodného priemyslu.
S výnimkou elektrických áut a vlakov, bicyklovania a chôdze, Európa sa v doprave stále spolieha na fosílne palivá.
Pri autách, kamiónoch a autobusoch dominuje benzín a nafta, lietadlá lietajú na kerozín a lode využívajú ako pohon prevažne ropu. Zbaviť sa fosílnych palív v doprave je preto jednou z najťažších výziev ekologickej transformácie.
Mohli by sme jednoducho znížiť, koľko cestujeme, ako to presadzujú ekologicky zmýšľajúci ľudia. Ale keďže sa predpokladá, že počet cestujúcich v leteckej doprave prekročí predpandemickú úroveň, zdá sa, že táto možnosť sa nenaplní.
Druhou možnosťou je dopravu v čo najväčšej miere elektrifikovať. Elektromobily a nákladné autá sú už na vzostupe, no pre lietadlá a lode je situácia zložitejšia. Elektrické lietadlá môžu v súčasnosti prepravovať iba približne štyroch pasažierov, zatiaľ čo komerčné lietadlo na vodíkový pohon ešte nie je k dispozícii (Airbus má za cieľ rok 2035). Kontajnerové lode tiež čelia nedostatku čistých alternatív.
Treťou možnosťou je ekologizácia technológie, ktorú v súčasnosti máme. To znamená nahradiť fosílne palivá s vysokým obsahom uhlíka čistejšími alternatívami, predovšetkým pokročilými biopalivami z odpadov a zvyškov alebo syntetickými palivami vyrobenými zo zeleného vodíka a uhlíka zachyteného z atmosféry.
Teoreticky by tieto palivá mohli odstrániť uhlíkovú stopu z akéhokoľvek druhu dopravy, ktorá využíva spaľovacie motory. Sú však dostupné v oveľa menšom množstve a za oveľa vyššie ceny ako ich špinavšie náprotivky.
Vzhľadom na nedostatok zelených palív existujú medzi dopravcami silné názory na to, kto by mal dostať prednosť. Zástupcovia leteckého a námorného priemyslu tvrdia nielen to, že by mali dostať prednosť pri využívaní zelených palív, ale že autá a nákladné autá by si na ne nemali robiť nárok vôbec. Ich argument je jednoduchý: Cestné vozidlá už majú vhodnú cestu na zníženie emisií – tou je elektrifikácia. Lietadlá a lode inú alternatívu dekarbonizácie nemajú.
V nedávnom vyhlásení sa Asociácia majiteľov lodí Európskeho spoločenstva (ECSA) vyjadrila proti krokom na započítanie množstva zelených palív v palivovom mixe EÚ smerom k cieľom CO2 pre nákladné autá a autobusy.
ECSA argumentovala, že to „vygeneruje umelý dopyt po [alternatívnych] palivách v cestnej doprave, kde existujú iné alternatívy, a odkloní rozhodujúce množstvá preč od lodnej dopravy a iných sektorov, ktoré nemajú žiadne iné alternatívy na dekarbonizáciu“.
Podobne Carsten Spohr, generálny riaditeľ Lufthansa Group, nemeckého národného leteckého dopravcu, pre portál Euractiv povedal, že vylúčenie e-palív z cestných vozidiel je otázkou čo najlepšieho využitia vzácnych zdrojov energie.
„Ak máte čistú elektrickú energiu, o ktorej všetci vieme, že je v tejto časti sveta veľmi obmedzená, a máte buď možnosť poháňať auto priamo elektromotorom, alebo ho najprv premeniť na palivo a potom napájať spaľovací motor, strácate veľké množstvo energie,“ hovorí. Vzhľadom na túto energetickú stratu by uprednostnenie e-palív v autách pred priamou elektrifikáciou „nedávalo zmysel“, uzavrel.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies