Syntetické palivá mali zachrániť spaľováky, potrebujú ich však iné druhy dopravy

NETKY.SK • 28 November 2023, 09:00 • 2 min
Syntetické palivá mali zachrániť spaľováky, potrebujú ich však iné druhy dopravy

BRATISLAVA - Lodiari aj letecké spoločnosti chcú syntetické palivá pre seba. Argumentujú, že tieto dopravné prostriedky sa elektrifikujú ťažšie ako osobné alebo nákladné autá.

slovakia

left justify in out

O syntetických palivách sa veľa hovorilo začiatkom roka, keď EÚ prijímala zákaz predaja nových osobných áut produkujúcich emisie po roku 2035. Nemecko, podporené niekoľkými ďalšími krajinami, vtedy vybojovalo úpravu, ktorá mala otvoriť priestor pre použitie syntetických zelených palív – a tým ponúknuť príležitosť na prežitie spaľovacím motorom. Pri výrobe syntetického paliva (napríklad nafty) sa použije zachytený uhlík, jeho využívanie je tak uhlíkovo neutrálne.

 

V čom je problém?

Kritici tohto pokusu o „záchranu spaľovákov“ upozorňovali na riziká: pre vysokú cenu nepomôžu s dostupnosťou automobility pre nižšie príjmové skupiny. O syntetických palivách uvažujú najmä výrobcovia luxusných značiek, napr. Porsche.

 

Druhým problémom je konkurencia. Automobilová doprava (osobná, nákladná, verejná) má dostupnú dekarbonizačnú alternatívu: elektromobilitu. Lietadlá či veľké lode sa však elektrifikujú ťažšie. Znižovanie emisií pri nich možno dosiahnuť nahradením fosílnych palív (letecký benzín, ťažký olej) zelenšími alternatívami: pokročilými biopalivami (napr. z odpadov) a zelenými syntetickými palivami.

 

Náznaky konkurenčného boja už možno pozorovať. Združenie lodiarov (ECSA) protestuje proti snahám o započítavanie zelených palív do emisných cieľov pre nákladné autá a autobusy. Podľa nich to vytvorí „umelý dopyt po (alternatívnych) palivách v sektore cestnej dopravy, kde existujú iné možnosti, a odčerpá kľúčové množstvá lodnej doprave a ďalším sektorom so zložitou dekarbonizáciou“.

 

Podobné hlasy sa ozývajú z leteckého sektora. Šéf Lufthansa Group Carsten Spohr povedal, že vylúčenie e-palív z cestnej dopravy je správnym rozhodnutím pre využitie nedostatkových zdrojov energie. Keďže elektrický pohon auta je omnoho energeticky úspornejší než spaľovací motor bežiaci na syntetické palivá, využívanie e-palív v autách „nedáva zmysel“.

Autá sa elektrizujú rýchlejšie ako lietadlá alebo lode.
Autá sa elektrizujú rýchlejšie ako lietadlá alebo lode.
Zdroj: EurActiv

Čo bude nasledovať?

V septembri navrhla Komisia nariadenie stanovujúce podmienky pre e-palivá používané v spaľovacích motoroch nových áut po roku 2035. Podmienkou je, aby boli stopercentne klimaticky neutrálne. Členské štáty sa majú k návrhu vyjadriť do konca tohto roka.


Zdroj: EurActiv, Foto: ÚAMK (ilustračná foto)

twiterfacebooklinkedinwhatsapp


Autor: Marek Nemček

Mám cez 29 rokov a študoval som žurnalistiku na UKF v Nitre. Pre Netky pracujem od apríla 2023, a snažím sa prinášať aktuality z domáceho i zahraničného spravodajstva. Medzi moje najväčšie vášne a záľuby patrí hudba, obzvlášť tá z 90. rokov, keďže som typické '90s baby'. Knihy nečítam, radšej uprednostňujem filmy, a to taktiež staršie, žiadne nové blockbustery. Popri aktualitách z domova/zahraničia taktiež rád 'rýpem' do noviniek z vedy a techniky či histórie, takže aj v týchto témach som celkom doma.

Netky
Silvester príde o
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies