BRATISLAVA - Lodiari aj letecké spoločnosti chcú syntetické palivá pre seba. Argumentujú, že tieto dopravné prostriedky sa elektrifikujú ťažšie ako osobné alebo nákladné autá.
O syntetických palivách sa veľa hovorilo začiatkom roka, keď EÚ prijímala zákaz predaja nových osobných áut produkujúcich emisie po roku 2035. Nemecko, podporené niekoľkými ďalšími krajinami, vtedy vybojovalo úpravu, ktorá mala otvoriť priestor pre použitie syntetických zelených palív – a tým ponúknuť príležitosť na prežitie spaľovacím motorom. Pri výrobe syntetického paliva (napríklad nafty) sa použije zachytený uhlík, jeho využívanie je tak uhlíkovo neutrálne.
Kritici tohto pokusu o „záchranu spaľovákov“ upozorňovali na riziká: pre vysokú cenu nepomôžu s dostupnosťou automobility pre nižšie príjmové skupiny. O syntetických palivách uvažujú najmä výrobcovia luxusných značiek, napr. Porsche.
Druhým problémom je konkurencia. Automobilová doprava (osobná, nákladná, verejná) má dostupnú dekarbonizačnú alternatívu: elektromobilitu. Lietadlá či veľké lode sa však elektrifikujú ťažšie. Znižovanie emisií pri nich možno dosiahnuť nahradením fosílnych palív (letecký benzín, ťažký olej) zelenšími alternatívami: pokročilými biopalivami (napr. z odpadov) a zelenými syntetickými palivami.
Náznaky konkurenčného boja už možno pozorovať. Združenie lodiarov (ECSA) protestuje proti snahám o započítavanie zelených palív do emisných cieľov pre nákladné autá a autobusy. Podľa nich to vytvorí „umelý dopyt po (alternatívnych) palivách v sektore cestnej dopravy, kde existujú iné možnosti, a odčerpá kľúčové množstvá lodnej doprave a ďalším sektorom so zložitou dekarbonizáciou“.
Podobné hlasy sa ozývajú z leteckého sektora. Šéf Lufthansa Group Carsten Spohr povedal, že vylúčenie e-palív z cestnej dopravy je správnym rozhodnutím pre využitie nedostatkových zdrojov energie. Keďže elektrický pohon auta je omnoho energeticky úspornejší než spaľovací motor bežiaci na syntetické palivá, využívanie e-palív v autách „nedáva zmysel“.
V septembri navrhla Komisia nariadenie stanovujúce podmienky pre e-palivá používané v spaľovacích motoroch nových áut po roku 2035. Podmienkou je, aby boli stopercentne klimaticky neutrálne. Členské štáty sa majú k návrhu vyjadriť do konca tohto roka.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies