BRATISLAVA - Náklad na Slovensku sa prepravuje najmä po cestách, keďže možnosti železničnej dopravy sú limitované infraštruktúrou. Sprísňujú sa však požiadavky na vynovenie flotíl vozidiel, čím sa znižuje uhlíková stopa cestnej prepravy
Vedeli ste, že podľa Štatistického úradu SR tvorí cestná preprava trojštvrtinový podiel na prepravenom objeme tovaru na Slovensku? Všetky významné logistické centrá a logistické HUBy sú situované pri diaľničných ťahoch.
Kapacita železničnej nákladnej prepravy na Slovensku je dlhodobo nízka. Limitujúca je predovšetkým infraštruktúra, a to aj z pohľadu flexibility prepravy zo do zahraničia. Železnice na rozdiel od cestnej prepravy nevedia reagovať na nepredvídané okolnosti a výluky jednoduchým presmerovaním nákladu na alternatívne trasy.
Do cien prepravy sa pretavujú rôzne faktory, ako obnova flotíl a legislatíva. I keď je železničná preprava ekologickejšia, prísnejšie emisné pravidlá nútia prepravcov inovovať svoje flotily. Pomerne rýchlym tempom sa buduje aj sieť nabíjacích staníc pre elektromobily a hybridné vozidlá, a tiež vozidlá na LPG, CNG a iné ekologickejšie palivá (HVO).
„Indexácia cien prepravy neprebieha kontinuálne a hlavne pri zmluvných cenách sa indexuje iba cena pohonných hmôt, nakoľko ceny ropy nie sú stabilizované,“ potvrdzuje Marek Kukučka, National Road Logistics Manager, Kuehne+Nagel Slovensko a dopĺňa: „Bezprostredne cítime aj dopady tzv. „Mobility Package & Posted Workers Directive“, čo sú nové pravidlá o vysielaní vodičov v cestnej doprave. Musíme niektoré trasy plánovať inak ako pred platnosťou smernice. Týka sa to najmä prepravy v západnej Európe, ktorá využíva dopravcov z východnej Európy. Tí si musia plánovať pravidelné cesty na svoju bázu. Do platnosti vstupujú aj nové vyššie sadzby mýta, ktoré už zohľadňujú environmentálne ciele Európskej únie, čiže aj znižovanie emisií. Udržateľnosť a environmentálna zodpovednosť sú súčasťou našej stratégie Roadmap 2026. Tento rok sme uviedli niekoľko riešení dekarbonizácie. Napríklad sme globálne implementovali systém Kuehne+Nagel RoadLOG, ktorý pomáha plánovať aj optimalizovať prepravu tovaru,“ povedal Marek Kukučka.
Čistý obrat obchodnej jednotky Road Logistics za prvých deväť mesiacov roku 2023 dosiahol 2,85 miliardy EUR s EBIT 125,41 miliónov EUR. Prepravené objemy zásielok ovplyvnilo spomínané ekonomické spomalenie na kľúčových trhoch, najmä v Európe. Spoločnosť očakáva, že objemy cestnej prepravy sa do konca roka 2023 ešte mierne navýšia, čím sa alikvotne zvýši aj cena.
„Uviedli sme do praxe riešenie znižovania emisií v rámci vlastného hodnotového reťazca, teda carbon insetting s názvom Book & Claim. Týka sa našich zákazníkov, ktorí využívajú cestnú prepravu a nakupujú hydrogenačne rafinovaný rastlinný olej (HVO),“ povedal v kontexte aktualít v cestnej preprave Radoslav Miko, generálny riaditeľ Kuehne+Nagel Slovensko a dodal: „V záujme dekarbonizácie cestnej logistiky však vnímame HVO iba ako premosťujúce riešenie na ceste k elektrickým nákladným vozidlám. Tie budú už čoskoro súčasťou ponuky Book & Claim.“
Cestná preprava bude stále dôležitá, a to i vzhľadom na obmedzenia železničnej infraštruktúry a absenciu riečnej kontajnerovej prepravy. Počas októbra divízia Road Logistics Kuehne+Nagel Slovensko dokázala zvládnuť aj prepravnú špičku tovarov pred tzv. Black Friday, ktorý bude tento rok rozhodujúcim časom pre nákup vianočných darčekov za výhodné ceny.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies