BRATISLAVA - Kybernetické riziká dnes ohrozujú nielen firmy, ale aj jednotlivcov. Kyberpoistenie pomáha ochrániť klienta pred zneužitím osobných údajov, útokmi s cieľom získať peniaze, ale aj takzvanou kyberšikanou. Na Slovensku sa už proti týmto hrozbám možno poistiť vo viacerých poisťovniach.
Podľa Národnej banky Slovenska je pravdepodobnosť výskytu kybernetického útoku vyššia, ako pravdepodobnosť výskytu poistnej udalosti. Navyše, toto riziko každým rokom rastie. Cieľom útokov sa čoraz častejšie stávajú aj bežní používatelia, najmä pre ich slabšie zabezpečenie pred internetovými útokmi.
Inokedy sa zase môžeme stretnúť so sofistikovanými útokmi na veľké spoločnosti, ktorých cieľom môže byť know-how alebo obchodné tajomstvo konkurencie.
Medzi časté útoky v online prostredí patria tie, prostredníctvom ktorých internetoví útočníci získajú napríklad údaje z platobnej karty, prípadne prístup k účtu. Ak sa stanete obeťou takéhoto podvodu, poisťovňa zabezpečí kompletnú asistenciu pre nápravu, uhradí škody klienta v súvislosti s podvodnou transakciou, uhradí náklady na súdne konanie a zabezpečí právne zastúpenie.
Ďalšou hrozbou je krádež identity. Zločinci sa dokážu dostať aj k citlivým osobným údajom, ako je číslo občianskeho preukazu či rodné číslo, ktoré zneužijú napríklad na podvodné získanie pôžičky.
Kyberpoistenie v tomto prípade garantuje nárok na právne zastúpenie, úhradu nákladov na súdne konanie, úhradu vzniknutých škôd a nákladov na vydanie nových dokladov. Ochrana sa v tomto prípade týka mena a priezviska, adresy, dokladu totožnosti, vodičského preukazu, telefónneho čísla, emailu, IP adresy, hesla a kódu IBAN.
Na internete sa môže objaviť aj kyberšikana a s ňou súvisiace poškodenie dobrého mena.
Ak sa klient stane obeťou takejto kyberšikany alebo ohovárania, poisťovňa zabezpečí takzvaný „cleaning“, teda odstránenie nepravdivých a poškodzujúcich informácií na internete alebo „flooding“, teda vytlačenie takýchto informácií z predných miest vyhľadávačov.
Isté riziká prináša aj nákup produktov cez internet. V prípade, že vám e-shop nedoručí tovar alebo ho doručí poškodený či nekompletný, poisťovna kryje škody spôsobené podvodným nákupom cez internet. V prípade sporu s e-shopom vyplatí náhradu za nedoručený, poškodený alebo nekompletný tovar, úhradu priamo vzniknutých škôd a klient má nárok aj na právne zastupovanie.
Poistenie kybernetických rizík si môžete zriadiť napríklad v poisťovni Uniqa, vo Wüstenrote a tiež v Colonnade. Poisťovňa Generali zase ponúka pri poistení personálneho majetku a v rámci prémiových asistenčných služieb takzvanú IT asistenciu. Poistia vás napríklad aj v Tatra banke, kde ponúkajú poistný produkt od poisťovne Uniqa.
Poistka tejto poisťovne je nastavená tak, aby sa dala pripoistiť k poisteniu domácnosti alebo samostatne cez takzvaný Kyber balík. Ten vyjde na 34,90 eura ročne. V prípade ostatných poisťovní ide často o pripoistenie k poisteniu domácnosti s individuálnou cenou poistného.
ČSOB Poisťovňa poisťuje proti kybernetickým rizikám len podnikateľov. V tomto prípade ide o kombináciu majetkového poistenia, poistenia zodpovednosti a asistenčnej služby. Tento typ poistenia dokáže ochrániť napríklad pred dôsledkami hekerských útokov, keď sa internetoví zločinci zmocnia počítačových systémov, zablokujú chod firmy a následne jej predstaviteľov vydierajú. Poistenie kryje straty súvisiace s prerušením prevádzky a firma zároveň môže využívať asistenčné služby IT expertov. Tí jej radia, ako v konkrétnych situáciách postupovať.
Hoci poisťovňa nie je schopná poskytnúť ochranu v online prostredí, v prípade nepríjemností spojených s kybernetickou kriminalitou pomáha klientom zvládnuť následky. Podobne, ako pri iných poistných prípadoch, poisťovňa môže buď priamo uhradiť vzniknuté škody alebo klientom preplatiť náklady na právne zastúpenie, ktoré je v prípade kybernetickej kriminality často nevyhnutné.
Pri kyberzločinoch sa človek najčastejšie automaticky obráti na políciu a následne sa začína proces dokazovania. Pri právnom zastupovaní potom vie pomôcť poistenie, vďaka ktorému poisťovňa pokrýva za klienta náklady na právnika. Poisťovne v prípade kyberpoistenia poskytujú klientom aj nonstop technickú podporu a poradenstvo s IT expertom.
Poisťovne najčastejšie kryjú tieto kyberzločiny:
Okrem nastavenia IT a interných firemných procesov, majú firmy možnosť riziko napadnutia znížiť aj tým, že sa poistia proti strate citlivých zákazníckych dát.
Taká strata dát by mohla viesť k pokutám od regulátora, ktorým je Úrad na ochranu osobných údajov SR. Pokuty sú vysoké a pre mnohé firmy môžu byť aj likvidačné. V prípade, ak útočníci preniknú do firemného systému a zverejnia citlivé údaje – hrozia firme vysoké pokuty – v niektorých prípadoch až do výšky 20 miliónov eur, respektíve do výšky 4 % obratu spoločnosti, podľa toho, ktorá suma je vyššia.
Poisťovne ČSOB a Colonnade napríklad v súvislosti s GDPR kryjú aj škody vzniknuté neoprávneným nakladaním s údajmi a kryté sú aj náklady právneho zastúpenia, náklady spojené s konaním dozorného orgánu, náklady na oznámenie dotknutej osobe ako aj samotné pokuty uložené dozorným orgánom.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies