V Kanade došlo k vzniku mimoriadne zaujímavého precedensu o platení za spravodajský obsah umiestňovaný v prehliadači Google. Zákon o online spravodajstve totiž núti technologický gigant, aby vydavateľom platil za obsah, ktorý preň generuje príjmy tým, že sa objavuje na jeho stránkach. Výška ročného príspevku len pre médiá pôsobiace v Kanade by mala predstavovať 100 miliónov kanadských dolárov.
„Našli sme spôsob, ako zabezpečiť poplatok za umiestňovanie spravodajského obsahu v prehliadači Google. Dohoda je víťazstvom našej vlády a miestnych vydavateľov,“ povedal minister kanadskej vlády Pascale St-Onge.
Pôvodne bola v hre aj podstatne vyššia suma ako 100 miliónov kanadských dolárov ročne. Hovorilo sa o sume 172 miliónov dolárov. Dohoda napokon umožní technologickému gigantu dodržiavať miestnu legislatívu tak, že požadovanú sumu vloží do takzvaného mediálneho fondu.
Kanaďania očakávali, že k podobnej dohode dospejú aj so spoločnosťou Meta, ktorá okrem iných zastrešuje aj populárne sociálne siete, ako napríklad Facebook či Instagram. Meta však zareagovala tak, že zablokovala prístup celému spravodajskému obsahu kanadských médií na svoje platformy.
„Na rozdiel od vyhľadávačov proaktívne nesťahujeme správy z internetu do informačných kanálov našich používateľov a už dlho nám bolo jasné, že jediný spôsob, ako môžeme primerane dodržiavať zákon o online správach, je ukončiť dostupnosť správ pre ľudí v Kanade,“ konštatuje Meta.
Spoločnosť Meta však má aj ďalší problém, a to v Európe. Čelí totiž sťažnosti pre platené verzie Facebooku a Instagramu. Podľa spotrebiteľskej organizácie BEUC „používaním nepoctivých, agresívnych a klamlivých praktík“ porušuje zákon Európskej únie na ochranu spotrebiteľov. Panujú tiež obavy o korektné využívanie osobných údajov používateľov platených verzií týchto sociálnych sietí.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies