Čoraz častejšie sa stáva, že ľudia zvažujú prenos svojho životného poistenia do inej poisťovne a viacerí tak už urobili. Medzi dôvody na zmenu poisťovne pri životnom poistení patria najmä vyššie krytie a širšie možnosti za porovnateľnú či nižšiu cenu, prípadne nespokojnosť so službami konkrétnej poisťovne. Výhodou je, že viaceré poisťovne v súčasnosti akceptujú prenos čakacích dôb z inej poisťovne. Dôležité je však vždy dôkladne zvážiť aj možné riziká, ako aj svoju aktuálnu finančnú, zdravotnú či životnú situáciu.
Hoci Slovenská asociácia poisťovní nedisponuje údajmi o zvýšenom prenose životného poistenia medzi poisťovňami v posledných mesiacoch, riaditeľ pre životné poistenie sprostredkovateľskej spoločnosti FinGO.sk Patrik Szabó potvrdzuje, že zaznamenávajú vyšší záujem o prenos životného poistenia z jednej poisťovne do druhej.
Motívom môže byť skutočnosť, že v súčasnosti väčšina poisťovní akceptuje prenos čakacích dôb z inej poisťovne. Medzi najčastejšie dôvody na prenos poistenia, ktoré evidujú, sú aktuálnejšie pripoistenia, nové balíčky, menej výluk, vyššia ponuka poistného krytia a pokrytie väčšieho množstva úrazov a ochorení.
Dôvod na zmenu poisťovne vidí finančný analytik Marián Búlik z OVB Allfinanz Slovensko vtedy, ak je možné pre klienta získať za lepšiu cenu výhodnejšie poistné podmienky, prípadne vyššie poistné sumy či modernejšie alebo nové krytie rizík (napríklad s klesajúcou poistnou sumou).
„K praktickým dôvodom, prečo niekedy klientom odporúčame zmenu poisťovne, je poistenie celej rodiny na jednej zmluve, ak to v klientovej doterajšej zmluve nie je možné. V niektorých prípadoch môže byť dôvodom zmeny poisťovne aj získanie niektorých bezplatných benefitov,“ dopĺňa M. Búlik.
Mnohí si najčastejšie pýtajú zmenu poistky po likvidácii poistnej udalosti, pri ktorej nedostali očakávanú sumu. V poradí ďalšou príčinou býva aj nespokojnosť s komunikáciou alebo servisom zo strany poisťovne.
Aj hovorkyňa Kooperativy Silvia Nosková Illášová uvádza, že najčastejším argumentom na zrušenie starého poistenia a uzatvorenie nového je pomer ceny, teda výšky poistného a kvality krytia a poskytovaných služieb. Medzi ďalšie patria aktuálnosť a atraktivita pripoistení, výber možností asistenčných služieb a benefitov, zvýšenie poistného krytia pre prípad úmrtia kvôli čerpaniu hypotéky, úveru či zníženie celkového poistného.
„Všeobecne je možné skonštatovať, že pri je „poistná turistika“ bežnejšia, pretože toto poistenie nemá sporivú zložku a odkupnú hodnotu. Výhodou pre klienta je možnosť, že ak niektorá z poisťovní dokáže ponúknuť atraktívnejšie krytie, klient nemá problém vybrať si pre neho vyhovujúcejší produkt v inej poisťovni,“ približuje hovorkyňa.
Analytici však upozorňujú na prípadné riziká či negatíva, ktoré je potrebné preveriť, a to napríklad či klient bude mať v novej poistnej zmluve novú čakaciu dobu, počas ktorej poistený ešte nemá nárok na výplatu poistného plnenia.
Poisťovne, ktoré akceptujú čakacie doby z existujúcich zmlúv v iných poisťovniach tento pôvodný nedostatok anulujú. P. Szabó však dodáva, že dávať si pozor je naďalej potrebné na navyšovanie poistných súm, kde stále platia čakacie doby.
„Problémom môže byť aj opätovné vypĺňanie zdravotného dotazníka, ktoré je pri novej zmluve v novej poisťovni vždy povinné. S rastúcim vekom sa prirodzene zhoršuje zdravotný stav a okrem toho nedávno prekonané ochorenia môžu viesť k výlukám,“ upozorňuje M. Búlik.
V neposlednom rade ďalší faktor, ktorý je lepšie dôsledne zvážiť, je riziko vyššej ceny pri uzavretí novej zmluvy vo vyššom veku v porovnaní so staršou zmluvou.
Podľa hovorkyne Slovenskej asociácie poisťovní Evy Jackovej pri poistení s podielom na zisku je potrebné pozorne čítať aj zmluvné podmienky, či uvádzané zhodnotenie je garantované, alebo či ide iba o príklad možného zhodnotenia. Veľkú pozornosť je potrebné venovať aj poplatkom, ktoré môžu byť spojené s predčasným ukončením starej zmluvy a poplatkom, ktoré vyplývajú z novej zmluvy.
Situáciu je tiež lepšie vopred prehodnotiť komplexne. „Keďže ide o dlhodobé produkty, pri akejkoľvek zmene existujúceho životného poistenia, prípadne pri úvahách o jeho zrušení a uzatváraní iného, je namieste dôkladné zváženie aktuálnej finančnej, zdravotnej a životnej situácie a výber produktu v závislosti od aktuálnych a budúcich potrieb klienta,“ radí E. Jacková.
Analytici však naďalej klientom odporúčajú si z času na čas nechať prehodnotiť svoje poistné zmluvy životného poistenia a v prvom rade osloviť svojho aktuálneho poisťovateľa, no na škodu nie je ani pozrieť si ponuku konkurencie.
Aj S. Nosková Illášová odporúča aktualizáciu existujúcich poistných zmlúv, najmä vzhľadom na zmeny v životnej situácii klientov, po začatí pracovného pomeru, pri výrazných životných zmenách, ako je napríklad uzavretie sobáša, narodenie detí či čerpanie hypotéky.
„Prehodnotenie poistnej zmluvy môže byť vždy užitočné, no jej zrušenie a uzatvorenie novej je potrebné si dobre premyslieť,“ uzatvára špecialistka externej komunikácie Allianz – Slovenskej poisťovne Helena Kanderková.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies