Dajte si pozor na e-shopy, ktoré nekomunikujú

NETKY.SK • 15 Január 2024, 10:10 • 2 min
Dajte si pozor na e-shopy, ktoré nekomunikujú

Napriek tomu, že je nákup na e-shopoch už relatívne bežnou súčasťou životov spotrebiteľov, v období novoročných výpredajov prichádza k ich nárastu. Zvyšujúci sa dopyt využívajú okrem iných aj e-shopy, ktoré nemajú príliš dobrú reputáciu a spoliehajú sa na to, že si spotrebitelia riadne neoveria, kto je predávajúci a akú spätnú väzbu na neho zákazníci uvádzajú v recenziách.

slovakia

left justify in out

Kontrola základom nákupu

„Dôrazne odporúčame, aby si spotrebitelia pred každým nákupom, najmä na internete, riadne preverili predávajúceho a predišli tak zbytočným komplikáciám,“ radí Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest. Kontrolou sa rozumie najmä overenie reputácie predávajúceho, ktorú je možné overiť na nezávislých recenzných portáloch. „Na začiatok postačí zadať názov e-shopu alebo spoločnosti do vyhľadávača,“ radí Hekšová a dodáva: „Následne si spotrebitelia môžu nájsť, čo o spoločnosti píšu spotrebitelia, ktorí od nej už nakúpili.“ V prípade, že sú recenzie negatívne, odporúčame sa takýmto obchodom vyhnúť. Pokiaľ e-shop nie je známy a recenzie nie je možné dohľadať, je dôležité zvážiť riziká, ktoré môže nákup priniesť a výhody, ktoré môže spotrebiteľ dostať, napríklad v podobe lepšej ceny.

 

Nekomunikovanie je základom problémov

V týchto recenziách je potom relatívne jednoduché zistiť, či sa obchodník problémami zaoberá alebo nejaví záujem o prozákaznícky prístup. V prípade nákupov cez internet môže vzniknúť množstvo problémov, ktoré je potrebné s predávajúcim riešiť, od dodania (zmena termínu, chybná adresa či problémy s doručením), cez kvalitu dodaného tovaru (iný tovar, menej kvalitný ako spotrebiteľ podľa popisu a fotografií predpokladal), až po prípadné reklamácie vád, ktoré sa na veci prejavia v záručnej dobe dvoch rokov od prevzatia tovaru.

„Okrem samotných recenzných portálov, ktorých je celé množstvo, sa spotrebitelia, predovšetkým tí, ktorí objednávajú aj z českých e-shopov, môžu pozrieť na našu službuVašeStížnosti.cz, kde evidujeme sťažnosti na tisíce obchodníkov,“ radí Eduarda Hekšová. „V prípade, že na obchodníka evidujeme viac sťažností a tento obchodník nekomunikuje, prípadne uvádzame, že ide o anonymný e-shop, nie je možné nákup odporučiť,“ upresňuje Hekšová. Najmä pri anonymných e-shopoch je potom problém s vymáhateľnosťou práva, pretože spravidla nie je známy ani štát, v ktorom obchodník sídli. V takom prípade je síce možné brániť sa súdnou cestou, avšak s ohľadom na náklady a samotnú vymáhateľnosť práva voči neznámej osobe je šanca na úspech minimálna.

ilustračná foto
ilustračná foto
Zdroj: tvnoviny.sk / Shutterstock

Pokiaľ e-shop nekomunikuje, ale sídli v Európskej únii, je možné sa obrátiť na Európske spotrebiteľské centrum a samotná vymáhateľnosť práva je oveľa vyššia, hoci nie je stopercentná. Stopercentnú úspešnosť vymáhania práva, bohužiaľ, nie je možné zaručiť pri žiadnom e-shope, avšak v prípade nákupu na overených e-shopoch je pravdepodobnosť oveľa vyššia. Spotrebitelia tak samotnou kontrolou môžu predísť zbytočným problémom. Rovnako tak môžu predávajúci predísť problémom komunikáciou so spotrebiteľmi.

 

Keď e-shop nekomunikuje

Čo robiť v prípade, keď e-shop nekomunikuje? „Spotrebitelia sa v prípade problémov s e-shopom môžu pokúsiť o alternatívne riešenie sporu. Návrh na začatie tohto konania budú adresovať príslušnému orgánu, ktorý rokovanie sprostredkuje. V prípade nákupu spotrebného tovaru prostredníctvom internetu je takýmto orgánom Slovenská obchodná inšpekcia. Ak ani tu spotrebitelia neuspejú, neostáva im iné, ako svoj nárok uplatniť na súde,“ uzatvára riaditeľka dTestu.


Zdroj: Bison & Rose / dTest, Foto: Guardio (ilustračná foto)

twiterfacebooklinkedinwhatsapp


Autor: Marek Nemček

Mám cez 29 rokov a študoval som žurnalistiku na UKF v Nitre. Pre Netky pracujem od apríla 2023, a snažím sa prinášať aktuality z domáceho i zahraničného spravodajstva. Medzi moje najväčšie vášne a záľuby patrí hudba, obzvlášť tá z 90. rokov, keďže som typické '90s baby'. Knihy nečítam, radšej uprednostňujem filmy, a to taktiež staršie, žiadne nové blockbustery. Popri aktualitách z domova/zahraničia taktiež rád 'rýpem' do noviniek z vedy a techniky či histórie, takže aj v týchto témach som celkom doma.

Netky
Silvester príde o
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies