Zero-waste obchod v africkej Namíbii podporuje environmentálne udržateľné postupy

NETKY.SK • 30 Január 2024, 11:22 • 2 min
Zero-waste obchod v africkej Namíbii podporuje environmentálne udržateľné postupy

WINDHOEK - Zero Waste obchod v Namíbii vo Windhoeku, hlavnom meste juhozápadnej krajiny Afriky, mení nákupné návyky miestnych obyvateľov, aby podporovali environmentálne udržateľné postupy.

slovakia

left justify in out

Brigitte Reissnerová otvorila predajňu v roku 2019, aby pomohla znížiť množstvo odpadu v životnom prostredí. Na rozdiel od bežných predajcov funguje obchod na princípe minimalizácie odpadu a ponúka tovar na predaj bez obalu. Presadzuje tiež spotrebu bioproduktov. Podľa Reissnerovej si zákazníci prinášajú vlastné nádoby a plnia ich požadovaným množstvom produktov, čím sa minimalizuje potreba jednorazových obalov. Hmotnosť nádoby sa meria a zaznamenáva a náasledne je každému produktu priradený jedinečný kód zodpovedajúci naplnenej nádobe.

 

„Jedinečnou črtou obchodu je, že zákazníci si berú to, čo potrebujú, vyhýbajú sa prebytku produktov doma a inšpirujú jednotlivcov, aby prevzali zodpovednosť za svoj vplyv na životné prostredie,“ povedala Reissnerová. Predajňa propaguje aj opakovane použiteľné papierové vrecká, ktoré sa na rozdiel od plastových dajú kompostovať. Táto prax podporuje úsilie vlády o kontrolu znečistenia. Namíbia zaviedla zákaz plastových tašiek vo všetkých „chránených oblastiach“ v roku 2018, po čom nasledovalo zavedenie poplatku za plastové tašky v auguste 2019.

Brigitte Reissnerová (v strede), zakladateľka Zero Waste Store, je na snímke s dvoma zamestnankyňami v obchode vo Windhoeku v Namíbii 25. januára 2024.
Brigitte Reissnerová (v strede), zakladateľka Zero Waste Store, je na snímke s dvoma zamestnankyňami v obchode vo Windhoeku v Namíbii 25. januára 2024.
Zdroj: Xinhua / Ndalimpinga Iita

Reissnerová, ktorá má teraz 50 rokov a predtým viac ako 25 rokov pracovala ako kaderníčka vo Windhoeku, otvorila obchod po tom, čo bola svedkom negatívneho vplyvu odpadu na klímu a životné prostredie. Aby sa na toto snaženie pripravila, uskutočnila rozsiahly výskum v susednej Južnej Afrike, a v tom čase bola svedkom rozmachu bezodpadových obchodov. Konzultovala to aj s nadšencami nulového odpadu, ako je napríklad americká autorka Bea Johnson, a neskôr absolvovala online kurz o zakladaní obchodov s nulovým odpadom. "Tiež som hľadala niečo nové, čo by v spojení s mojou vášňou pre ochranu životného prostredia malo pozitívny vplyv," povedala Reissnerová.

 

Zatiaľ čo zero-waste obchody si získali obľubu v rôznych častiach sveta, v Namíbii sú relatívne nové, pričom sú známe len dva takéto obchody. Druhý je v pobrežnom meste Swakopmund v krajine. "Namíbia, najmä Windhoek, je ideálnym miestom na podporu udržateľnosti, preto tento obchod," povedala Reissnerová.

 

V priebehu rokov predajňa zaznamenala výrazný rast a rozšírila svoj obchod o viac ako 120 vysokokvalitných korenín, múky, pochutín, semien, zdravotných produktov, čistiacich prostriedkov, kozmetiky a niektorých priemyselných výrobkov. Pre Reissnerovú tento prístup tiež pomáha propagovať organické produkty a produkty z miestnych zdrojov. Asi 90 percent kozmetických produktov pochádza od lokálnych dodávateľov. Zákazníci si tiež môžu objednať položky online prostredníctvom webovej stránky obchodu zerowastestore.com.na, čím znížia svoju uhlíkovú stopu.

 

Predajňa má dvoch zamestnancov. Emilia Khristianová, ktorá vstúpila do obchodu v roku 2019, bola svedkom meniacich sa nákupných návykov obyvateľov, ktorí s nadšením prijali koncept zero-waste. „Dokážem zarobiť a zároveň zdôrazniť dôležitosť ekologických rozhodnutí a podporiť uvedomelejší a zodpovednejší zážitok z nakupovania... čo nemôžete robiť v iných obchodoch,“ povedala Khristianová.

 

Obchod slúži aj ako vzdelávacia platforma. Každý návštevník predstavuje príležitosť vzdelávať sa o vplyve odpadu z obalov a dôležitosti trvalo udržateľného života, povedala Reissnerová. Medzitým, napriek výraznému vplyvu a rastu, obchod čelí niekoľkým výzvam, vrátane obmedzených prostriedkov na expanziu a prekážok pri dovoze produktov.

 

Tieto výzvy predstavovali ťažkosti, najmä v prvých troch rokoch, ale boli prekonané prostredníctvom marketingu sociálnych médií a platforiem online objednávania, čím sa diverzifikovala ponuka produktov obchodu. Rastúca klientela v posledných dvoch rokoch pomohla medziročne zlepšiť ziskové marže, aby udržala obchod a jej živobytie, povedala Reissnerová. "Prechod zo salónu do tohto obchodu bol oveľa prospešnejší, z hľadiska príjmu a prínosom pre spoločnosť," povedala.

 

Pri pohľade do budúcnosti Reissnerová dúfa, že jej obchod výrazne ovplyvní obchodné modely v Namíbii. "Cieľom je podporiť prechod konvenčného obchodu k prijatiu podobných praktík a podporiť zelenšie životné prostredie, čo prispeje k udržateľnejšej krajine," povedala. Romeo Muyunda, hovorca ministerstva životného prostredia, lesníctva a cestovného ruchu, uviedol, že iniciatívy smerujúce k nakladaniu s odpadmi slúžia ako katalyzátory zmeny a prijímania udržateľných postupov a sú v súlade s národnými cieľmi pre zelenšie životné prostredie.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Marek Nemček
Zdroj: Xinhua, Foto: Xinhua / Ndalimpinga Iita
Netky
Silvester príde o
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies