BRATISLAVA - Inšpekcia v sociálnych veciach (ISV) Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR postupuje vo svojej činnosti predovšetkým na základe Plánu dozornej činnosti, ktorý zverejnila na svojom webovom sídle. Plán na rok 2024 odráža doteraz získané poznatky a sústreďuje sa na riziká v oblasti sociálnych vecí. V súčasnosti ISV už viac ako rok pôsobí vo všetkých krajoch, aby ako nezávislý a transparentný orgán dbala nad zákonnosťou v oblastiach, ktoré spadajú do jej pôsobnosti, pomáhala pri zvyšovaní kvality poskytovanej pomoci a ochrany najzraniteľnejších osôb odkázaných na túto pomoc.
Inšpekcia v sociálnych veciach vykonáva dozor v oblasti poskytovania
sociálnych služieb, nad účelnosťou priznaných peňažných
príspevkov na kompenzáciu dôsledkov ťažkého zdravotného
postihnutia a v oblasti sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej
kurately. Dozor sa vykonáva na základe vopred stanoveného plánu dozornej
činnosti alebo na základe oznámení prijatých od osôb, ktoré sa
na ňu obracajú, ak majú pochybnosti o tom, či si subjekty v
oblasti sociálnych vecí plnia svoje povinnosti.
Plán dozornej činnosti vychádza z legitímneho verejného záujmu, odborných
informácií, poznatkov, výsledkov, vývoja a z rizík
v rôznych vecných oblastiach inšpekcie v sociálnych
veciach, ako aj z priorít ministerstva. Zohľadňuje pritom osobitnú zraniteľnosť a odkázanosť dotknutých fyzických osôb – cieľovej skupiny v oblasti sociálnych
vecí. Sú ňou najmä maloleté deti, seniori, osoby so zdravotným znevýhodnením alebo s ťažkým zdravotným postihnutím.
„Inšpekcia v sociálnych veciach vznikla na základe požiadaviek praxe,
vyplývajúcich z niekoľkoročných diskusií odbornej komunity
i laickej občianskej spoločnosti, ako jedna z reforiem
Plánu obnovy a odolnosti. Jej cieľom je posilniť ochranu najzraniteľnejších či marginalizovaných jednotlivcov, a so
zámerom zabezpečiť adresnosť, kvalitu a efektívnosť
poskytovanej pomoci v oblasti sociálnych služieb,
sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a ťažkého
zdravotného postihnutia. Náš tím inšpektoriek a inšpektorov, na platforme spolupráce a dialógu
a v úzkom kontakte s inými organizačnými
zložkami ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny,
ostatnými ústrednými orgánmi štátnej správy, územnou
samosprávou, mimovládnym sektorom a občianskou
spoločnosťou sa snaží prispievať ku skvalitňovaniu a v istých
aspektoch (napr. determinovanie štandardov kvality vo sfére
sociálnych služieb) priamo ku profesionalizácii pomoci v
sociálnych veciach pre všetkých jej recipientov, ktorí sú na ňu
odkázaní, aby nedochádzalo a ani nemohlo dochádzať
k znižovaniu kvality ich života, či k porušovaniu,
obchádzaniu, alebo popieraniu normatívne stanovených
povinností, a najmä základných ľudských práv a slobôd. Samozrejme, je len prirodzené, že našu úlohu vnímame nielen prvoplánovo, cez
prizmu pocitu veľkej ľudskej a profesijnej zodpovednosti, ale
snažíme sa o jej humanitné a odborné „uchopenie“
v jej extenzívnej komplexnosti, a v duchu tohto
ideového zámeru sme otvorení ďalším výzvam i podnetom,
ktoré sa budeme snažiť tvorivo „pretaviť“ aj do legislatívy,“ uviedla generálna riaditeľka Inšpekcie v sociálnych veciach Alena Zvarová
– Bašistová.
ISV sa v tejto oblasti zameria na zohľadňovanie individuálnych
potrieb prijímateľov pri poskytovaní sociálnej služby, bezpečnosť prijímateľov, teda spôsob, akým poskytovateľ sociálnej služby pracuje
s rizikom. Vzhľadom na výsledky inšpekčnej činnosti v predchádzajúcom období,
aj v roku 2024 bude predmetom dozoru povinnosť poskytovateľa sociálnej služby podľa zákona
o sociálnych službách nepoužívať prostriedky netelesného a telesného obmedzenia voči klientom, ich ochrana pred zlým zaobchádzaním a povinnosť plánovať a realizovať
poskytovanie sociálnej služby podľa individuálnych potrieb
klientov.
V SR pôsobí aktuálne takmer 2300 poskytovateľov sociálnych služieb –
cca 1300 verejných, kde ich zriaďovateľom je miestna alebo
regionálna samospráva, a ďalších asi tisíc neverejných
poskytovateľov. V rámci pobytových sociálnych služieb
v roku 2023 poskytovali služby pre približne 41-tisíc odkázaných osôb.
SV bude naďalej vyhodnocovať povinnosť centier pre deti a rodinu zaradiť dieťa do šiestich rokov veku do profesionálnej náhradnej rodiny, teda aby vyrastali v domácom prostredí. Doterajšie výsledky inšpekcie v roku 2023 ukazujú, že centrá pre deti a rodinu túto zákonnú povinnosť nereflektujú v dostatočnej miere. V roku 2023 bolo v centrách umiestnených 976 detí vo veku do 6 rokov, pričom takmer 300 z nich sa neposkytovala starostlivosť v domácom prostredí profesionálnych rodín, ale v skupinách.
Inšpekcia sa osobitne zameria aj na overenie povinnosti orgánu sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately najmenej raz za 6 mesiacov navštevovať dieťa v zariadení na výkon rozhodnutia súdu (centrá pre deti a rodinu, diagnostické centrá a reedukačné centrá) za účelom sledovania psychického, fyzického a sociálneho vývinu dieťa. V týchto zariadeniach je v súčasnosti (k januáru 2024) takmer 550 detí.
Predmetom dozoru bude v roku 2024 peňažný príspevok na kúpu osobného motorového vozidla, rozsah a kvalita poskytovanej pomoci osobe s ťažkým zdravotným postihnutím, na ktorej zabezpečenie sa poskytuje peňažný príspevok na opatrovanie alebo na osobnú asistenciu.
V roku 2023 sa peňažný príspevok na osobnú asistenciu poskytoval takmer 13-tisíc osobám s TŽP. Peňažný príspevok na opatrovanie poberalo viac ako 66-tisíc opatrovateľov.
Okrem Plánu dozornej činnosti ISV priebežne zverejňuje aj výsledky realizovanej inšpekčnej činnosti - protokoly alebo záznamy z vykonaných dozorov, rozhodnutia o pokutách, zákaze činnosti alebo o uložení neodkladných opatrení. Zároveň ISV zverejňuje aj opatrenia, ktoré dozorované subjekty navrhli a prijali.
Zriadenie Inšpekcie v sociálnych veciach je jedným z míľnikov Komponentu 13 Plánu obnovy a odolnosti, konkrétne Reformy 3: Reforma dohľadu nad sociálnou starostlivosťou a zabezpečenie infraštruktúry pre jej implementáciu. V súčasnosti má inšpekcia osem krajských pracovísk (ústredie ISV v Bratislave a pobočky Trnava, Nitra, Trenčín, Žilina, Banská Bystrica, Košice a Prešov), v ktorých pôsobí 89 zamestnancov. V súlade s naplnením stanoveného míľnika Plánu obnovy bude mať inšpekcia celkom 168 zamestnancov.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies