BRATISLAVA - Pri zavádzaní zmien v škole je kľúčové postavenie riaditeľa školy, potrebujú nové nástroje riadenia. Uviedla v reakcii na závery školskej inšpekcie, ktorá minulý týždeň kontrolovala úroveň zmien v školách na podporu zavádzania nového kurikula, Mgr. Eva Horníková, prezidentka Združenia základných škôl Slovenska.
„Zo záverov informatívnej inšpekčnej činnosti v 39 školách, ktoré pilotne overujú nový Štátny vzdelávací program vyplynuli viaceré závery. Jeden z nich je aj ten, že pri zavádzaní zmien v škole je kľúčové nastavenie a postavenie riaditeľa školy. Ten spoločne s kolegami vytvára smerovanie a koncepciu rozvoja školy, kde kurikulárne zmeny musia byť jasne pomenované. Ak on sám nevie, čo a ako má zmeniť, budú to opäť len malé kozmetické úpravy školského vzdelávacieho programu,“ je presvedčená Eva Horníková.
Ako ďalej uviedla, manažéri, riaditelia škôl potrebujú nástroje, napríklad aj v online priestore, ktoré budú využívať pri zavádzaní zmien. „Školskí inšpektori odporúčajú vytvoriť platformu, vďaka ktorej sa školy dozvedia aktuálne informácie týkajúce sa kurikulárnej reformy. Združenie základných škôl Slovenska a nezisková organizácia EDULAB spúšťajú v týchto dňoch projekt pre riaditeľov škôl Mapa školského know-how, ktorý je priestorom pre zdieľanie manažérskych skúseností a zručností,“ priblížila Eva Horníková, s tým, že online platforma je zároveň nástroj, ktorý pomôže vzdelávať sa aj samotným učiteľom.
Prezidentka Združenia základných škôl Slovenska je presvedčená, že riaditelia škôl sú rovnako manažérmi, ako riaditelia podnikov a firiem. "Riaditelia musia vedieť pomenovať silné a slabé stránky školy, jasne určiť víziu a priority svojej školy, vybudovať si podporný tím kolegov, ktorý mu pomôže napĺňať ciele vzdelávania. Nové predmety, vyučovanie v blokoch, medzipredmetové vyučovanie, spolupráca učiteľov počas vyučovacej hodiny, podpora sebarozvoja a profesijného rastu učiteľov svojej školy, to je len niekoľko oblastí, ktoré manažuje každý riaditeľ. Podľa správy štátnej školskej inšpekcie len tretina riaditeľov a školských koordinátorov pre zavádzanie nového kurikula potvrdila iniciatívu zo strany svojich pedagogických zamestnancov. Bez pomocných nástrojov v online priestore bude reforma školstva veľmi pomalá," je presvedčená Eva Horníková.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies