ZVOLEN - Členovia Európskej komisie a zástupcovia z Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR navštívili región hornej Nitry, aby navnímali problematiku a aktuálny stav transformácie regiónu. O problémoch aj ďalších plánoch následne diskutovali aktéri z troch transformovaných krajov na konferencii vo Zvolene.
Delegáti z Bruselu a Bratislavy si počas stredajšej návštevy prezreli, ako kraj postupuje v procese transformácie uhoľného regiónu hornej Nitry. V rámci premeny územia už bolo niekoľko krokov podniknutých. Z eurofondov sa vykurovanie v regióne pretransformovalo na vykurovanie plynom a obnoviteľnými zdrojmi energie.
Trenčiansky kraj od roku 2020 podporuje rekvalifikácie zamestnancov Hornonitrianskych baní v rámci národného projektu Podpora zamestnateľnosti v regióne horná Nitra. V pokračovaní projektu je aktuálne zapojených rekordných 703 uchádzačov, k baníkom sa pridali aj zamestnanci Elektrárne Nováky.
Z prostriedkov IROP boli zmodernizované 3 stredné odborné školy, vybudovaných viac ako 5 kilometrov prvého úseku cyklotrasy Hornonitrianskej magistrály a pracuje sa na dokončení rekonštrukcie cesty Veľké Uherce – Skýcov. Župa tiež investovala 25 miliónov eur z vlastných zdrojov na obnovu Nemocnice s poliklinikou v Prievidzi so sídlom v Bojniciach. Delegácia navštívila aj moderné pracovisko duálneho vzdelávania v Brose Prievidza, ktoré navštevujú žiaci krajských stredných odborných škôl.
Svoje aktuálne plány aj mieru pripravenosti jednotlivých projektov predstavili delegátom osobne zástupcovia bojnickej nemocnice aj Strednej zdravotníckej školy v Prievidzi. Nemocnica sa pripravila na zníženie energetickej náročnosti a aktuálne čaká na vyhlásenie výzvy, z ktorej bude projekt v hodnote 12 miliónov eur financovaný.
Ďalším balíčkom podporeným z Fondu spravodlivej transformácie bude modernizácia odborného vzdelávania na 7 odborných školách v Prievidzskom a Partizánskom okrese - tu kraj žiada ministerstvo o zvýšenie alokácie aktuálnej výzvy z 25 miliónov eur na 50 miliónov eur. Pripravená je aj modernizácia CSS – Bôrik v Nitrianskom Pravne, pre jeho podporu je však potrebné vyriešiť schému štátnej pomoci.
Pri príprave projektov sa aktéri držia Akčného plánu transformácie uhoľného regiónu horná Nitra. Ten je podľa slov predsedu TSK nutné aktualizovať. „Z môjho pohľadu je Fond spravodlivej transformácie pre tieto regióny len doplnkový. Oprášme akčný plán, aktualizujme ho, oslovme znova kľúčových aktérov v regióne - starostov, primátorov, firmy, malých aj stredných podnikateľov, neziskové organizácie a ďalších, aby sme sa pozreli, čo je hotové a čo ešte potrebujeme urobiť,“ hovorí Jaroslav Baška.
Na štvrtkovej konferencii o budúcnosti spravodlivej transformácie župan poukázal aj na zásadné problémy premeny regiónu, akými je napr. zlá dopravná dostupnosť. „Hovoríme o tom už roky, no zatiaľ sa nič nepohlo. Región hornej Nitry potrebujeme prepojiť s industriálnym Považím, chceme, aby pokračovala modernizácia železnice na trase Prievidza – Chynorany – Partizánske,“ dodáva. V pláne je aj projekt vodíkových autobusov, ktoré by boli začlenené do flotily SAD Prievidza, pričom tu by župa rada spolupracovala s Elektrárňou Nováky, ktorá výrobu zeleného vodíka pripravuje. Župan na záver požiadal zástupcov Európskej komisie a MIRRI SR, aby prehodnotili uvoľnenie financií na pokračovanie pôsobenia tzv. Implementačnej jednotky horná Nitra. Ide o 8 odborníkov, ktorí pomáhajú samosprávam aj ďalším žiadateľom pri príprave projektov a pre región sú dôležitým prínosom.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies