Bývalý šéf PlayStationu Shawn Layden naznačuje, že pre štúdiá, ktoré investujú desiatky miliónov do vývoja hier, sú exkluzívne zmluvy hlavnou prekážkou. Tieto zmluvy obmedzujú potenciálne trhy pre hry, čo je problém v dobe, keď je veľký dopyt po live service a free-to-play hrách
V poslednej dobe sa hranice medzi jednotlivými platformami stále viac stierajú, pretože PlayStation už nejaký čas dodáva svoje predchádzajúce exkluzivity na PC, a tak bolo skvelým nápadom vydať Helldivers 2 na viacerých platformách súčasne. Medzitým sa Xbox tiež rozhodol začať expandovať do modrého tábora, takže je vopred jasné, že exkluzívnych dobrodružstiev bude v budúcnosti stále menej.
V nedávnom rozhovore s bývalým šéfom PlayStationu Shawnom Laydenom, ktorý poukázal na množstvo zaujímavých faktov o tom, prečo sú exkluzivity akousi Achillovou pätou alebo hlavnou slabinou, keď štúdio vytvorí hru za viac ako 200 miliónov dolárov. Podľa neho táto politika jednoducho znižuje počet prístupných trhov, najmä vo svete, kde je toľko priestoru pre live service a free-to-play hry.
Layden verí, že nová platforma dá vydavateľovi príležitosť osloviť viacerých hráčov, čo zvýši jeho šance na trhu, a ako príklad prekvapivo uviedol hru Helldivers 2. Pripustil však, že požiadavky na adventúry pre jedného hráča sú trochu odlišné, takže ak tím minie 250 miliónov dolárov za vývoj jednej hry, bude ju chcieť predať čo najväčšiemu počtu ľudí. To však nie je ľahké, ak je adventúra iba na jednej platforme, pretože medzi spotrebiteľmi po celom svete jednoducho nie je dostatok konzol, aby zaplatili vysoké náklady na vývoj.
Zo všetkých týchto dôvodov Layden dúfa, že sa vrátia AA hry s menšími rozpočtami. Napríklad v ére PlayStation 2 podľa neho existovala obrovská rozmanitosť. Mali ste God of War, ale aj skryté klenoty ako Loco Roco a Dance Dance Revolution. Bývalý šéf PlayStationu má pocit, že za 7 alebo 12 miliónov ste ľahko videli, čo dokáže neobvyklý koncept. Tu nadhodil príklad hry Katamari Damacy, ktorá by podľa neho dnes nemohla vzniknúť, pretože by ľuďom nedokázali vysvetliť, o čo ide.
"Okrem napodobenín a pokračovania nič moc iné nakoniec nezískame," uviedol Layden, ktorý hovorí, že kvôli vysokým nákladom sa vývoj teraz zmenil na silnú 'bezpečnostnú hru'.
Žiadna konkrétna hra síce nebola vymenovaná, ale skvelým príkladom týchto špekulácií je minuloročný debut Marvel's Spider-Man 2, na ktorý Insomniac Games a Sony vynaložili viac ako 300 miliónov dolárov, čo je zhruba trojnásobok rozpočtu jeho predchodcu z roku 2018. Niet pochýb o tom, že spoločné dobrodružstvo oboch Spider-Manov si viedlo na tržbách aj u kritikov dobre, a aj keď sa vďaka inak zdravým tržbám náklady vrátili, nie je zďaleka isté, či sa oplatí každú exkluzivitu takto finančne riskovať.
V rozhovore prišla reč aj na ďalšie témy a bývalý šéf PlayStationu sa rozhodne nezaobišiel bez zmienky o masívnom prepúšťaní v hernom priemysle, ktoré teraz zasiahlo aj Sony. Layden verí, že vyhadzovania budú pokračovať, čo podľa neho nie je priame riešenie súčasných problémov spoločností, ale súčasť "hasičského cvičenia", ktoré má uhasiť požiar pri rozhodnutiach, ktoré sa predtým ukázali ako chybné. Zároveň nechápe, prečo môže spoločnosť napriek rekordným tržbám prepustiť 8 % zamestnancov. Tento jav vysvetľuje predovšetkým ako šialenú honbu za ziskom.
"Koniec herného priemyslu bol za posledných 20 rokov predpovedaný toľkokrát, že už je to takmer vtip," povedal Layden, podľa ktorého sa hernému priemyslu darí dobre, takže sa nezdá, že by sa celý priemysel zo dňa na deň zrútil.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies