Vo veku 85 rokov zomrel Marcello Gandini, dizajnér značiek Lamborghini, Lancia a Alfa Romeo

NETKY.SK • 15 Marec 2024, 12:00 • 2 min
Vo veku 85 rokov zomrel Marcello Gandini, dizajnér značiek Lamborghini, Lancia a Alfa Romeo

Marcello Gandini, taliansky automobilový dizajnér, ktorý bol priekopníkom používania nožnicových dverí alias Scissors v luxusných športových vozidlách a nakreslil elegantné návrhy viacerých atraktívnych dizajnov pre výrobcov vrátane Lamborghini.

slovakia

left justify in out

Gandini, ktorého návrhy rýchlych a zúrivých strojov ako Alfa Romeo Carabo, Lancia Stratos alebo Lamborghini Countach a Miura zdobili steny izieb miliónov tínedžerov, zomrel náhle v pondelok 11. marca v obci Rivoli v Turíne.

Gandini sa narodil v roku 1938 v Turíne a už v ranom veku prejavil vášeň pre inžinierstvo a dizajn. Svoj prvý koncept auta navrhol, keď mal len 20 rokov, a ako 27-ročný nastúpil do talianskej spoločnosti Gruppo Bertone, ktorá sa zaoberá priemyselným dizajnom.

Počas 14 rokov pôsobenia v spoločnosti Bertone sa stal riaditeľom pre štýl a podpísal sa pod viac ako 100 projektov, z ktorých mnohé sa dnes považujú za klasiku automobilového dizajnu.

Klinovité obrysy sa stali charakteristickým znakom jeho štýlu, rovnako ako experimentálne použitie nožnicových dverí, ktoré sa otvárali smerom nahor, a nie von, a ktoré ako prvý predstavil v koncepčnom vozidle Alfa Romeo 33 Carabo. To malo premiéru na parížskom autosalóne v roku 1968.

Jeho Lamborghini Miura z roku 1966 bolo prvým superautom s motorom umiestneným v strede zadnej časti za sedadlom vodiča, čím stanovil štandard, ktorý potom nasledovali aj ďalší výrobcovia pretekárskych vozidiel. Aj ďalší výrobcovia, ako napríklad BMW, Ferrari a Lancia, vyhľadali Bertoneho, aby sa inšpirovali Gandiniho tvorivou mysľou.

obrazok
Countach predstavil futuristický štýl, ktorý v 70. rokoch predbehol svoju dobu.
Zdroj: The Guardian
obrazok
Koncepčné vozidlo Alfa Romeo Carabo z roku 1968, ktoré navrhol Marcello Gandini.
Zdroj: The Guardian

V jednom rozhovore povedal, že formu a funkciu nemožno nikdy oddeliť. "Je to možno jeden z najdôležitejších aspektov dizajnu a najzaujímavejšie formy vždy nasledujú funkciu," povedal.

V roku 1979 Gandini odišiel zo spoločnosti Bertone a založil si vlastnú spoločnosť so svojou manželkou Claudiou, ktorej názov Clama Srl vznikol z prvých písmen ich mien. Spočiatku spolupracovala výlučne s Renaultom, neskôr však Clama spolupracovala aj s automobilkami ako Maserati, Nissan, Toyota a Subaru. Gandini bol ako nezávislý dizajnér najatý aj na navrhovanie praktickejších a škatuľových automobilov pre sériovú výrobu, ako napríklad Volkswagen Polo prvej generácie, BMW radu 5, Citroën BX a Renault 5 druhej generácie.

Aj na sklonku života bol usilovný a v spolupráci s indickou automobilkou Tata vytvoril športové vozidlo TaMo Racemo, ktoré bolo predstavené na autosalóne v Ženeve v roku 2017. V januári mu udelil Polytechnický inštitút v Turíne Gandinimu čestný titul v oblasti strojárstva.


Zdroj/Foto: The Guardian

twiterfacebooklinkedinwhatsapp


Autor: Barbora Šimkaninová



Netky
Silvester príde o
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies