Celoslovenským testovaním dňa 20. marca prešlo takmer 50 000 žiakov. Podľa Mgr. Evy Horníkovej, prezidentky Združenia základných škôl Slovenska, súčasný monitoring nie je dostatočný.
„Navrhovala by som monitorovať nielen vedomosti z predmetov ako je matematika, slovenský, resp. materinský jazyk, ale aj všeobecno-vzdelávacie predpoklady. Tieto informácie by rodičom, učiteľom aj žiakom dali hodnotnú spätnú väzbu,“ uviedla Eva Horníková. Podľa jej slov bolo v minulosti prínosom aj testovanie v prvom a treťom ročníku, ktorým sa hodnotila telesná pripravenosť a pohybová kultúra žiakov. Ako ďalej uviedla, že chýbajú aj informácie, ako sú žiaci na tom so svojím sebahodnotením.
„Aktuálna kurikulárna reforma kladie dôraz na rozvíjanie ďalších kompetencií žiakov, ako je zvedavosť, tvorivosť a kritickosť. Ako tieto kompetencie rozvíjať si môžu učitelia osvojiť napríklad aj vďaka online vzdelávacím platformám ako EDULAB akadémia. Pre riaditeľov by som odporučila novovznikajúci projekt Mapa školského know-how, ktorý zlepšuje ich aj schopnosť implementovať kurikulárne zmeny. Najprv by sme mali žiakov viesť k rozvíjaniu kompetencií, až potom ich testovať,“ dodáva.
Prezidentka Združenia základných škôl Slovenska je presvedčená, že je potrebné dbať aj na to, aby aj integrovaní žiaci našli svoje úspechy. Tí, hoci majú na monitoring viac času a testy sú prispôsobené ich individuálnym vzdelávacím potrebám, nemusia z predmetov matematika a materinský jazyk vyjsť najlepšie. „V škole, kde som riaditeľkou, zo štyridsiatich žiakov bolo jedenásť takých, ktorí potrebovali upravené testy a podporné opatrenia,“ uvádza Eva Horníková štatistiku z praxe.
„Nemôže nám stačiť testovanie školákov len raz za deväť rokov. My musíme naučiť žiakov odbúrať strach. Cieľom testovania by nemalo byť žiakom ukázať, čo nevedia, ale to, čo sa naučili. Testovať žiakov priebežne počas deviatich rokov, či už v treťom, piatom a potom v deviatom ročníku, v cykloch alebo mimo nich, je podľa môjho názoru dôležité. Testy by však mali byť pripravené pre všetky školy na Slovensku tak, aby sa mohli navzájom školy objektívne porovnávať medzi sebou. Momentálne porovnávanie úrovne slovenských škôl vyvoláva vlnu nevôle medzi riaditeľmi, lebo nemeria vstupy, ale len výstupy, čo nie je objektívne hodnotenie úrovne kvality škôl,“ dodáva Eva Horníková.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies