Loď Pyxis Ocean vybavená inovatívnymi plachtami WindWings cestovala cez Atlantický oceán, Indický oceán a Tichý oceán.
Nákladná loď vybavená high-tech plachtami ušetrila až 11 ton paliva denne, podľa zistení zo šesťmesačného testu technológie. Pyxis Ocean, ktorý vlastní japonská automobilka Mitsubishi, bol v auguste 2023 dodatočne vybavený dvoma plachtami WindWings a odvtedy prešiel cez Atlantický oceán, Indický oceán a Tichý oceán.
"V takmer optimálnych plavebných podmienkach, počas plavby na otvorenom mori, Pyxis Ocean dosiahol úsporu paliva 11 ton za deň," povedal John Cooper, generálny riaditeľ spoločnosti BAR Technologies, ktorý vyvinul plachty.
"A zatiaľ čo Pyxis Ocean má dve konštrukcie WindWings, predpokladáme, že väčšina plavidiel Kamsarmax bude niesť tri krídla, čím sa ešte viac zvýši úspora paliva a zníženie emisií o faktor 1,5," hovorí Cooper.
Tieto obrovské úspory paliva – v celkovej výške tisícky ton ročne – by podľa pána Coopera mohli do roku 2025 priniesť polovicu novopostavených lodí s veterným pohonom.
Plachty WindWings merajú 37,5 metra na výšku, prevyšujú most Pyxis Ocean, ale zaberajú len relatívne malý priestor v nákladných priestoroch lode.
Prevádzka plachiet je plne automatizovaná, čo znamená, že posádka ich musí iba zdvihnúť alebo spustiť, aby mohla využívať dodatočný výkon.
V roku 2023 Medzinárodná námorná organizácia (IMO) prijala stratégiu na zníženie emisií uhlíka z lodného priemyslu, ktorý je podľa odhadov zodpovedný za približne 2,1 percenta celosvetových emisií CO2, o najmenej 40 percent do roku 2030.
Súčasťou tejto stratégie je zvyšovanie technológií s takmer nulovými emisiami, aby do konca desaťročia predstavovali 10 percent energie spotrebovanej medzinárodnou lodnou dopravou.
Podľa spoločnosti Cargill, americkej lodnej spoločnosti, ktorá si počas testov prenajala oceán Pyxis, by WindWings mohli tvoriť kľúčovú súčasť dosiahnutia týchto cieľov.
„Výsledky nás povzbudili a naučili sme sa veľa o implementácii vetrom podporovaného pohonu na plavidlách na prepravu suchého nákladu,“ povedal Jan Dieleman, prezident divízie námornej prepravy spoločnosti Cargill, ktorý odhalil, že bolo konzultovaných viac ako 250 prístavov, aby sa mohli prispôsobiť ďalšiemu generačná loď.
"Veríme, že technológie, ktoré využívajú vietor, by mohli byť dôležitým a nákladovo efektívnym spôsobom, ako dosiahnuť naše ciele v oblasti dekarbonizácie v krátkodobom, strednodobom a dlhodobom horizonte," uzavrel Dieleman.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies