Špeciálne efekty sa vytvárajú priamo na filmovom plátno a zahŕňajú praktické efekty ako výbuchy, počasie alebo mechanické rigy. Na druhej strane, VFX sa vytvárajú v postprodukcii a zahŕňajú prácu s green screen, 3D modelovanie a animácie.
Vizuálne efekty sú neoddeliteľnou súčasťou filmového priemyslu, ktoré vytvárajú ilúzie a zvyšujú vizuálnu stránku príbehu. VFX sa používajú na vytvorenie scén, ktoré by boli inak nebezpečné, drahé, časovo náročné alebo dokonca nemožné nakrútiť. V súčasnosti sa VFX často využívajú na vytvorenie digitálnych prostredí, postáv alebo dokonca celých svetov.
Špeciálne efekty sa vytvárajú priamo na filmovom plátno a zahŕňajú praktické efekty ako výbuchy, počasie alebo mechanické rigy. Na druhej strane, VFX sa vytvárajú v postprodukcii a zahŕňajú prácu s green screen, 3D modelovanie a animácie.
Výborným príkladom spolupráce SFX a VFX je robotický barman Arthur z filmu “Pasažieri”. Herec Michael Sheen, ktorý Arthura stvárňuje, sa pohyboval na špeciálnej kovovej plošine, ktorá mu umožňovala “kĺzať” sa za barom. Vizuálni efektári následne odstránili koľajnice a plošinu digitálne pretvorili na robotické zariadenie.
Vizuálne efekty sa vyvíjali s pokrokom technológií, čo umožnilo tvorcom vytvárať stále zložitejšie a realistické scény. Napríklad, vývoj počítačom generovaných obrazov umožnil tvorcom vytvárať detailné a presvedčivé vizuálne efekty, ktoré predtým neboli možné.
Vizuálne efekty sú teda kľúčovým prvkom moderného filmového priemyslu, ktorý umožňuje tvorcom rozšíriť hranice svojej kreativity a priniesť divákom nezabudnuteľné zážitky.
Film “Star Wars: Impérium vracia úder” je známy svojimi revolučnými VFX, najmä scénou bitky na planéte Hoth a vytvorením postavy Yody pomocou animatroniky. VFX v tomto filme zahŕňali integráciu reálne vytvorených záberov s generovanými obrazmi (digitálnymi efektmi), čo vytvorilo realisticky pôsobiace prostredia.
“Blade Runner 2049” využil VFX na vytvorenie futuristického mesta a vizuálne ohromujúcich scén, ako je napríklad virtuálny boj v kasíne. Film získal Oscara za vizuálne efekty, čo svedčí o jeho výnimočnosti v tejto oblasti.
V “First Man” boli VFX použité na rekonštrukciu historického pristátia na Mesiaci. Film využil kombináciu vizuálnych efektov, špeciálnych efektov, NASA archívnych záberov a modelov v mierke, aby vytvoril autentický dokumentárny vzhľad 60. rokov.
Séria “Transformers” kombinuje technológiu CGI s priamou akciou. Technológia CGI (Computer Generated Imagery) bola použitá na vytvorenie realistických robotických postáv, ktoré sa transformujú z vozidiel do robotov a späť.
James Cameron vytvoril celý nový svet s použitím VFX v filme “Avatar”, kde každý detail od flóry po faunu bol digitálne vytvorený, aby vytvoril presvedčivý a pútavý vizuálny zážitok. Film zlomil všetky možné rekordy a stal sa miliardovým hitom, čo potvrdzuje jeho vizuálnu a technologickú inováciu
Séria “Matrix” je známa použitím efektu zastaveného času, známeho ako “bullet time”, kde sa zdá, že akcia spomaľuje, zatiaľ čo kamera sa pohybuje normálnou rýchlosťou. Tento efekt bol dosiahnutý pomocou kombinácie vysokorýchlostných kamier a počítačovej grafiky.
Film “Inception” od Christophera Nolana využil VFX na vytvorenie vizuálne ohromujúcich scén, ako je sklápanie mesta, boje v nulovej gravitácii a scény s rozpadajúcimi sa svetmi, čo divákom poskytlo jedinečný vizuálny zážitok.
Trilógia “Pán prsteňov” využila VFX na vytvorenie epického fantasy sveta. Od masívnych bitiek až po detailné stvorenia ako Gollum, ktorý bol vytvorený pomocou pokročilej motion capture technológie.
“Jurassic Park” bol jedným z prvých filmov, ktorý použil VFX na vytvorenie realisticky vyzerajúcich dinosaurov. Kombinácia animatroniky a počítačovej grafiky umožnila Stevenovi Spielbergovi oživiť tieto praveké stvorenia.
Séria “Piráti z Karibiku” využila VFX na vytvorenie nadprirodzených scén, ako sú duchovia a morské príšery. VFX boli tiež použité na vytvorenie efektu Davyho Jonesa, ktorého tvár bola kompletná digitálna kreácia1.
Všetko začína s konceptuálnym umením, kde sa skicujú základné vlastnosti a vzhľad postavy. Tento krok zahŕňa aj vytvorenie podrobného dizajnu postavy, ktorý slúži ako východisko pre 3D modelovanie. Pomocou 3D modelovacích programov ako ZBrush alebo Blender sa vytvára digitálny model postavy. Tento proces zahŕňa vytvorenie 3D kostry postavy a jej povrchu, známeho ako “mesh”.
Po vytvorení 3D modelu sa pridávajú textúry a materiály, ktoré definujú farbu, vzor a iné povrchové vlastnosti postavy. “Rigging” je proces, pri ktorom sa do modelu vkladá vnútorná kostra, ktorá umožňuje animátorom pohybovať postavou a vytvárať animácie.
V tejto fáze sa postava oživuje pomocou animácie. Animátori vytvárajú pohyby postavy, mimiku a gestá, často s využitím technológie motion capture. Nakoniec sa scény s postavou renderujú, čo je proces, kde sa vytvára finálny obraz scény s osvetlením, tieňmi a efektmi.
V poslednom kroku sa digitálna postava komponuje do finálnej scény filmu alebo hry, kde sa pridávajú ďalšie vizuálne efekty a zvukové stopy. Tieto kroky sú zjednodušeným popisom procesu, ktorý môže byť oveľa zložitejší a zahŕňať ďalšie špecializované techniky a softvérové nástroje
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies