Atléti si na Hrách XXXIII. olympiády v Paríži budú musieť zvyknúť nielen na novú dynamickú dráhu, ale aj na jej netradičnú farbu. Organizátori veria, že na fialovo-sivom ovále Mondo prekonajú atléti svetové rekordy a zažiaria oveľa viac ako v minulosti.
Na vývoj dráhy pre štadión Stade de France, ktorý bude dejiskom olympijských atletických súťaží, sa pozreli redaktori portálu olympics.com.
Na olympijských hrách sa bude súťažiť na technologicky najmodernejšej atletickej dráhe, ktorá umožňuje dosiahnuť rýchle časy. Podklad Mondo vyvinuli v laboratóriách v Albe na severozápade Talianska. Nainštalujú ho nielen na Stade de France, ale aj na neďalekom Stade Annexe, na ktorom budú atléti trénovať a rozcvičovať sa pred súťažou.
Olympijské atletické súťaže sa uskutočnia od 1. do 11. augusta. Kapacita Stade de France je 77-tisíc divákov. Vstupenky sú k dispozícii na webe organizátorov.
Podľa požiadaviek organizačného výboru nainštaluje spoločnosť Mondo na Stade de France povrch vo dvoch odtieňoch fialovej farby (svetlejší bližší levanduľovej farbe a tmavší) a sivej, ktorá bude na vonkajších stranách dráhy. Odtiene fialovej budú v televíznych záberoch pôsobiť kontrastne a zvýraznia športovcov. Sivá zasa odkazuje na olympijské hry 1924, ktoré sa konali v Paríži.
Rozloha olympijskej atletickej dráhy bude dokopy 17-tisíc štvorcových metrov. Vývoj podkladu trval niekoľko mesiacov, samotná výroba dva až tri týždne. Odhaduje sa, že výroba a podklad budú stať 2 až 3 milióny eur.
„Nebudeme zachádzať do detailov, ale toto nie sú úplne presné odhady. Konečná cena závisí od rozsahu všetkých prác. V porovnaní s Tokiom 2020 je však rozdiel cien len minimálny,“ povedal pre Olympics.com Maurizio Stroppiano, viceprezident spoločnosti Mondo pre športové odvetvie.
Experti v posledných mesiacoch pracovali na dizajne buniek jednotlivých vrstiev povrchu a vďaka spätnej väzbe od športovcov a rozsiahlemu testovaniu pripravili novú zmes granulátu, ktorý má minimalizovať straty energie a zvýšiť výkon atlétov. Dráha sa skladá zo syntetického a prírodného kaučuku, zložiek minerálov, pigmentov a prísad. Až 50 % z nich je vyrobených z recyklovateľných alebo obnoviteľných materiálov.
„Zloženie dráhy je takmer podobné ako v Tokiu. Do dráhy v Japonsku sme vložili novú granulu z polymérneho materiálu. Teraz sme ju ešte vylepšili. Máme chemikov, inžinierov a fyzikov, ktorí sa starajú o výkonnosť materiálu,“ vysvetľuje Stroppiana.
Výrobca atletických dráh sa snaží byť udržateľný, materiály recykluje. Pri výrobe sa používajú nefosílne obnoviteľné produkty, ktoré nepochádzajú z ropy. Jedna elitná dráha vydrží približne 10 rokov. Často sa stáva, že na starom podklade sa potom postaví vynovený ovál. Na Stade de France položia od roku 1997 už tretí ovál.
Na vytvorenie najlepšieho možného produktu pre elitných športovcov je potrebných niekoľko štúdií a hĺbkových analýz. Inžinierstvo, fyzika, chémia – tieto všetky odbory zohrávajú kľúčovú úlohu pri vývoji materiálu. V snahe držať krok s najnovšími technologickými trendmi spoločnosť Mondo spolupracovala s Technickou univerzitou v Miláne, ktorá jej pomáhala pri analýze materiálov a pri zlepšovaní ich vlastností.
„Vytvorenie matematického modelu nám umožňuje potvrdiť sériu hypotéz. Potom študujeme rôzne grafy, ktoré nám ukážu, čo sa stane, ak upravíme nejaký konkrétny prvok,“ vysvetlil celý proces Andrea Marenghi, manažér výskumu a vývoja v spoločnosti Mondo Italy. „Dôležitá je pre nás spätná väzba od športovcov. Od nich získavame cenné informácie, s ktorými tiež pracujeme.“
Od roku 1972 bolo na atletických dráhach Mondo prekonaných tristo svetových rekordov. O prvý sa postarala na štadióne v talianskej Barlette časom 1:21,50 min domáca štafeta na 4x200 m mužov v zložení Pietro Mennea, Franco Ossola, Luigi Benedetti a Pasqualino Abeti. Ďalšie by mohli padnúť na olympijských hrách v Paríži.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies