BRATISLAVA - Bratislavského hackathonu sa zúčastnilo 11 tímov z celého Slovenska. Maratón programovania sa konal 12. až 13. apríla 2024 a programátori pracovali dva dni takmer bez spánku.
Víťazov vyhlásili Juraj Hošták z Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR a Peter Senko z Ministerstva kultúry SR vo večerných hodinách v sobotu 13. apríla. Na treťom mieste sa umiestnil tím K3, zastúpený Filipom Kerakom, Dášou Keszhegovou a Tomášom Kosecom, druhé miesto patrí tímu Argon v zložení Sebastián Smatana, Dávid Trebatický, Martin Kubíni, Michaela Vavrová a absolútnym víťazom je tím Sofity zo Strednej priemyselnej školy elektrotechnickej v Piešťanoch, zastúpený Tetianou Zatykian, Romanom Vavrykom, Mykytom Vavrykom a Vasylom Bokshanom.
„Blahoželám víťazom a ďakujem všetkým zúčastneným. Som rada, že aj zamestnanci Ministerstva kultúry SR sa podieľali na akcii, ktorá nielen že prináša vecné riešenie pre digitalizáciu registrov inštitúcií v rezorte kultúry, ale navyše dala slovenským IT talentom možnosť tímovo pracovať na reálnych projektoch využiteľných v praxi,“ povedala ministerka kultúry Martina Šimkovičová.
Podujatie, ktoré vzniklo vďaka výzve Ministerstva informatizácie, regionálneho rozvoja a informatizácie SR a v ktorej uspelo Ministerstvo kultúry SR, v piatok otvorili zástupcovia MK SR, MIRRI a organizátor v priestoroch Binária. Zamestnanci Ministerstva kultúry SR definovali v projekte potrebu vytvoriť komplexný informačný systém na tvorbu registrov kultúrnych subjektov a zároveň ho naplniť dátami.
Na slávnostnom otvorení v piatok vystúpil za rezort kultúry generálny riaditeľ Sekcie projektového riadenia a informatiky MK SR Peter Senko. Vysvetlil zadanie súťaže bratislavského Hackathonu 2024. Podľa jeho slov, ambíciou projektu je vytvoriť riešenie pre vznik registrov kultúrnych a kreatívnych inštitúcií, ale aj prostredie pre univerzálny systém použiteľný naprieč verejnou správou. „V ideálnom prípade by sa takýto model mal prevádzkovať vlastnými odbornými kapacitami subjektov hospodáriacich s verejnými zdrojmi tak, aby bol čo najviac efektívny,“ uviedol Peter Senko a súťažiacim odporučil, aby systém navrhli tak, akoby ho dizajnovali pre vlastnú firmu s cieľom zjednodušenia procesov, šetrenia nákladov, zvýšenia efektivity a intuitívnosti v rámci odbornej práce. To sa vo výsledku víťazom aj podarilo.
V prezentácii zadania ďalej pokračoval Marcel Čas, generálny riaditeľ Inštitútu kultúrnej politiky na MK SR. Uviedol:„Pri projekte Hackaton – Registre kultúrnych subjektov najmä vnímam jeho ľudský rozmer. Niekdajšiu frustráciu z nízkej schopnosti štátu reagovať na situáciu počas pandémie COVID-19 pociťovali nielen subjekty v kultúre a kreatívnom priemysle, ale aj analytici a úradníci na Ministerstve kultúry SR. Vďaka hackatonu sa nám ju však podarilo presmerovať na niečo prospešné, čo má v budúcnosti reálnu šancu zlepšiť kvalitu výkonu kultúrnej politiky.“ Optimálny informačný systém by mal integrovať údaje z existujúcich registrov, ktoré sa aktuálne vedú ručne, avšak mal by generovať aj nové podľa potreby.
Rezort kultúry na Hackathone reprezentovali aj Martin Chovan – manažér IT projektov a vecný gestor projektu a Andrej Kučera – IT analytik, obaja zo sekcie projektového riadenia a informatiky MK SR. Spolutvorili ideový návrh projektu z technického hľadiska. Na príprave zadania a projektu sa podieľala aj Michaela Rudyjová z Inštitútu kultúrnej politiky, ktorá je autorkou prvotnej myšlienky pripraviť a podať projekt s danou témou v rámci výzvy na Hackathony. Venovala sa najmä analýze dát a obsahovej stránke registrov.
Hackathon 2024 bol súťažou originálnych, inovatívnych a kreatívnych riešení. Od piatku 12.4. do soboty 13.4.2024 popoludnia, takmer bez spánku, sa tímy študentov, odborníkov i nadšencov zameriavali na vytvorenie návrhu riešenia informačného systému (IS), ktorý bude obsahovať registre právnických osôb, ktorých hlavná činnosť má umelecký alebo kultúrny charakter. Rezort kultúry v súčasnosti disponuje registrami, ktoré zastrešujú oblasť kultúrneho dedičstva, to znamená múzeá, galérie, knižnice. Ich naplnenosť sa blíži k 100%. Avšak oblasť vizuálneho umenia, divadiel, či hudobné subjekty majú nízku naplnenosť. Registre pre oblasť, do ktorej spadá architektúra, dizajn, herný priemysel v súčasnosti neexistujú.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies