DETROIT - Spoločnosť General Motors zaznamenala v prvom štvrťroku v Číne stratu 106 miliónov dolárov. Súvisí to s geopolitickým napätím medzi USA a Čínou, ako aj so zmenou nálad spotrebiteľov a zvýšenou domácou konkurenciou. Hoci tieto problémy nie sú pre GM ojedinelé, spoločnosť má po niekoľkých reštrukturalizáciách a odchodoch z iných trhov v snahe dosiahnuť vyššiu ziskovosť práve najväčšie straty, informuje CNBC.
Generálna riaditeľka Mary Barraová bola v uplynulom desaťročí rezolútna pri odchode z nerentabilných alebo nedostatočne výkonných trhov, ale odchod z poslednej problematickej krajiny automobilky, z Číny, by bol oveľa ťažší.
Čína bola kedysi pre GM motorom zisku a v rokoch 2010 až 2023 jej hlavným predajným trhom. V prvom štvrťroku tam však automobilka stratila 106 miliónov dolárov.
Prichádza to po takmer desaťročnom poklese ziskov a trhového podielu GM v Číne, ktorý pozorovateľov núti k otázke, či automobilka dokáže zvrátiť svoje pôsobenie, alebo by bolo lepšie z krajiny odísť - čo bola ešte pred niekoľkými rokmi nepredstaviteľná perspektíva.
Barraová uviedla, že GM je naďalej odhodlaný pôsobiť na trhu, na ktorý spoločnosť vstúpila v roku 1997. "Z dlhodobého hľadiska sme sa Číne zaviazali. Veríme, že je to trh, ktorý bude v strednodobom horizonte výrazne rásť," povedala.
Stalo sa tak niekoľko mesiacov po tom, čo Barraová vo februári investorom povedala, že "nič nie je vylúčené, aby sa zabezpečila silnú budúcnosť GM, ktorá prinesie správnu ziskovosť a návratnosť pre investorov" v Číne.
Finančný riaditeľ GM Paul Jacobson minulý týždeň investorom povedal, že spoločnosť očakáva návrat prevádzok k ziskovosti v tomto roku, pričom výsledky budú podobné alebo o niečo nižšie ako približne 446 miliónov dolárov zisku v roku 2023. Stratu v prvom štvrťroku pripísal odstávke výroby, ktorej cieľom bolo znížiť nahromadené zásoby vozidiel.
Prepad automobilky v krajine je ohromujúci na pozadí geopolitického napätia medzi USA a Čínou, spolu so zmenou nálad spotrebiteľov a zvýšenou domácou konkurenciou v tejto krajine.
Hoci tieto problémy nie sú pre GM výnimočné, spoločnosť má najviac čo stratiť po reštrukturalizácii alebo odchode z iných trhov v snahe dosiahnuť vyššiu ziskovosť. Filozofia počas 10 rokov pôsobenia Barraovej bola taká, že ak GM nie je lídrom v nejakom regióne - a nevidí cestu, ako sa ním stať - potom by tam nemala podnikať.
Najmä v roku 2017 automobilka predala svoje európske prevádzky vtedajšej spoločnosti PSA Groupe, ktorá je teraz materskou spoločnosťou Chrysleru Stellantis. V tom istom čase ukončila aj domáce výrobné prevádzky alebo odišla z Ruska, Indie, Thajska a Austrálie.
Týmito krokmi sa zmenšila pôsobnosť spoločnosti GM a Čína a Severná Amerika sa stali veľmi dôležitými. Tieto dva trhy spolu s finančnou divíziou teraz tvoria prevažnú časť jej ročného zisku.
Medzinárodné aktivity GM, ktoré v minulom roku dosiahli upravený zisk 1,2 miliardy dolárov, zahŕňajú okrem iných trhov aj Južnú Kóreu, Brazíliu a Blízky východ. Automobilka je tiež v počiatočnej fáze opätovného vstupu do Európy s elektrickými vozidlami.
Trhový podiel GM v Číne vrátane jej spoločných podnikov prudko klesol z približne 15 % ešte v roku 2015 na 8,6 % v minulom roku - prvýkrát od roku 2003 klesol pod 9 %. Zisky GM z týchto operácií tiež klesli, a to o 78,5 % od roku 2014, keď dosiahli svoj vrchol, ako vyplýva z regulačných dokumentov.
Predaj značiek GM so sídlom v USA, ako sú Buick a Chevrolet, klesol viac ako predaj spoločného podniku so spoločnosťou SAIC Motor, Wuling Motory a ďalšími. Modely spoločného podniku tvorili približne 60 % z jej 2,1 milióna vozidiel predaných v minulom roku v Číne.
Barraová uviedla, že nové produkty pomôžu automobilke lepšie konkurovať na trhu, vrátane tzv. nových energetických vozidiel, ako sú plne elektrické a plug-in hybridné elektrické vozidlá. Spoločnosť GM v Číne odhalila niekoľko vozidiel vrátane plug-in hybridných verzií minivanu Buick GL8, ktorý je v Číne bestsellerom, a crossoveru Chevrolet Equinox.
Zameranie spoločnosti GM na luxus je odklonom od bežných vozidiel v súvislosti so zvýšenou konkurenciou v Číne. Plány spoločnosti zahŕňajú dovoz vlajkových vozidiel, ako je Hummer EV a iné veľké SUV, do krajiny prostredníctvom novej jednotky, ktorá predáva priamo spotrebiteľom s názvom Durant Guild.
Úpadok západných automobiliek v Číne je výsledkom rastúcej konkurencie zo strany vládou podporovaných domácich výrobcov automobilov.
Nie sú to len domáce čínske automobilky, ktoré uberajú z trhového podielu spoločnosti GM a jej rivala Ford Motor, ktorý v rokoch 2018 až 2022 zaznamenal 32,4 % pokles predaja v Číne. Americký líder v oblasti elektrických vozidiel Tesla tiež zohral určitú úlohu.
Nazýva sa to efekt Tesla. Zmenil názory čínskych spotrebiteľov na elektrické autá. Zrazu je tu ekvivalent spoločnosti Apple v automobilovom priemysle. Následne sa pre čínskych spotrebiteľov stali elektromobily „cool“.
Tesla čelí v Číne tlaku, ale podľa odborníkov je stále v kurze viac ako jej tradiční rivali. Musela však agresívne znížiť ceny, aby mohla konkurovať čínskym výrobcom automobilov, ako sú BYD a ďalšie.
Spoločnosť Tesla je uprostred globálnej reštrukturalizácie, ktorá zahŕňala prepustenie viac ako 10 % zamestnancov, keďže podmienky na trhu s elektrickými vozidlami sa menia.
Príjmy spoločnosti Tesla v Číne vzrástli od roku 2021 o 57 % na 21,74 miliardy dolárov v minulom roku. V prvom štvrťroku tohto roka však jej čínske príjmy v porovnaní s predchádzajúcim rokom klesli o 6 % na 4,6 miliardy dolárov.
"Ak sa pozriete na pokles tržieb našich konkurentov v Číne v porovnaní s naším poklesom tržieb, náš pokles bol menší ako ich. Takže sa nám darí," povedal generálny riaditeľ spoločnosti Tesla Elon Musk.
Musk tiež vyzdvihol potenciálne rozšírenie asistenčných systémov automobilky pre vodiča, ako je Full Self-Driving, alebo FSD, v Číne.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies