BRATISLAVA - Po úspešnom verejnom obstarávaní začínajú Železnice Slovenskej republiky s druhou najvýznamnejšou rekonštrukciou v rámci železničnej infraštruktúry z Plánu obnovy a odolnosti SR. Je ňou stavba „ŽST Hronský Beňadik – z. Tekovská Breznica – ŽST Nová Baňa, rekonštrukcia dopravnej cesty“, ktorá bude financovaná z Plánu obnovy a odolnosti SR v sume 37 443 537,741 eura bez DPH. Zhotoviteľom bude firma STRABAG, s. r. o. a predpokladaný začiatok prác je v 3. kvartáli roku 2024. Lehota výstavby je 330 dní od odovzdania staveniska.
Rekonštrukciou železničného zvršku a spodku v úseku Hronský Beňadik – Nová Baňa (mimo) sa zároveň zvýši únosnosť podvalového podložia, ktoré spolu s vybudovaním účinného odvodnenia prispeje k odstráneniu častých obmedzení traťových rýchlostí. Optimalizáciou smerového vedenia a parametrov oblúkov trate sa zabezpečí zvýšenie traťovej rýchlosti a skrátenie jazdných časov. Novú podobu dostanú aj nástupištia v ŽST Hronský Beňadik a zast. Tekovská Breznica s výškou nástupnej hrany 550 mm nad temenom koľajnice. Úpravám podliehajú aj prístupy k nástupištiam či rekonštrukcia osvetlenia.
Zároveň sa zrekonštruujú železničné priecestia tak, aby spĺňali predpísané parametre pre daný druh križujúcej komunikácie. Opravia sa, prípadne zrekonštruujú či úplne prestavajú stavby železničného spodku, ako sú mosty, priepusty a zárubné múry. V ŽST Hronský Beňadik pribudne nové staničné zabezpečovacie zariadenie 3. kategórie typu elektronické stavadlo (vrátane zabezpečeného posunu), čím dosiahnu ŽSR úsporu obsluhujúcich zamestnancov. V rámci rekonštrukcie sa odstráni infraštruktúra bývalej výhybne Tekovská Breznica, ktorá sa nevyužíva a je dlhodobo vylúčená z prevádzky pre zlý technický stav.
Celkovo sa zrekonštruuje 11,45 km železničného zvršku a spodku, 502 m nástupíšť, 6 priecestí, 7 výhybiek, 9 mostov a 19 priepustov, budovy a 1 prístrešok, 13,37 km trakčného vedenia, 36 kusov osvetlenia, rozvody nn a vn, transformačná stanica, miestny rádiový systém, jedno staničné zabezpečovacie zariadenie, oznamovacie zariadenie a 17,22 km úprav oznamovacích vedení.
Rekonštrukcia prinesie pozitívne benefity nielen pre ŽSR, ale aj pre cestujúcich. Zvýši sa bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy, odstránia sa prechodné obmedzenia traťovej rýchlosti, ktoré trápia najmä cestujúcich, znížia sa náklady na údržbu železničného spodku a zvršku a zvýši sa bezpečnosť cestujúcich. Zabezpečením výhybiek sa zároveň zvýši bezpečnosť vlakovej dopravy a dosiahne sa úspora dopravných zamestnancov. Po realizácii musí stavba spĺňať požiadavky na zaistenie interoperability európskeho železničného systému v zmysle zákona č. 513/2009 Z. z. o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies