Ešte začiatkom roka 2023 platilo, že na veľkej časti hlavných tratí mali byť zavádzané najmä prechodné obmedzenia traťovej rýchlosti (POTR) dlhodobého charakteru, a to z dôvodu celkového zlého technického stavu tratí. Odstránenie traťových obmedzení, prechodných či trvalých, je otázkou rozsiahlych činností, ktoré si okrem investičných prostriedkov vyžadujú aj potrebný čas na predrealizačnú prípravu a následne na samotnú realizáciu.
V období od 1. januára 2023 až do 12. mája 2023 bolo zavedených spolu 136 prechodných obmedzení traťových rýchlostí v celkovej dĺžke takmer 103,8 kilometra.
Úseky s obmedzením traťovej rýchlosti majú negatívny vplyv na plnenie grafikonu vlakovej dopravy, a tým aj na meškanie vlakov. Okrem negatívnych vplyvov smerom k cestujúcim ŽSR citlivo vnímajú aj vplyv zavedených POTR smerom k prevádzkovým zamestnancom, ktorí sú vďaka nim vystavení zvýšenej psychickej záťaži. Ide o nevyhovujúci stav, ktorý je potrebné priebežne zlepšovať.
Nepriaznivý trend zavádzania prechodných obmedzení traťových rýchlostí vedia ŽSR postupne zastaviť a zlepšovať, a to najmä vďaka realizácii rekonštrukčných prác v rozsahu jednoduchej reprodukcie a vo výrazne väčších objemoch. Dôkazom je aj to, že za rovnaké obdobie ako v roku 2023, teda v období od 1. januára 2024 až do 12. mája 2024, mali ŽSR zavedených už len 97 prechodných obmedzení traťovej rýchlosti na všetkých hlavných koľajach s dĺžkou obmedzenia súhrnne 53,9 kilometra.
Železnice Slovenskej republiky zlepšili traťové obmedzenia znížením o 39 prechodných obmedzení traťovej rýchlosti oproti roku 2023 (pokles o 28,7 %). Aktuálne ŽSR znížili celkovú dĺžku obmedzení na hlavných tratiach takmer o 48,9 kilometra (pokles o 47,6 %) oproti roku 2023.
Ide jednoznačne o pozitívny trend, ktorý sa vedenie ŽSR bude naďalej snažiť udržať a zlepšovať. Veľká vďaka patrí najmä všetkým zamestnancom, ktorí sa na výraznom zlepšení železničnej infraštruktúry v relatívne krátkom čase podieľali. V ideálnom prípade budeme smerovať k postupnému zavádzaniu tzv. cyklickosti hlavných opravných prác medzi dvomi rekonštrukciami traťových úsekov, čo v budúcnosti povedie k tomu, že výskyt prechodných obmedzení traťových rýchlostí bude v minimálnom rozsahu.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies