BRATISLAVA - Pandémia, energetická kríza či rekordne vysoká inflácia ovplyvnili v uplynulých rokoch aj nákupné správanie Bratislavčanov, ktorí majú najvyššiu kúpnu silu na Slovensku.
Ich apetít po nákupoch bol v apríli tohto roka najvyšší od vypuknutia pandémie. V analýze to konštatuje analytička Wood & Company Eva Sadovská.
"V tomto roku sa očakáva o niečo rýchlejší rast ekonomiky, inflácia spomaľuje a nezamestnanosť atakuje úrovne spred koronakrízy. Vidieť to aj na nákupnom apetíte Bratislavčanov, ktorý je momentálne rekordne najvyšší od vypuknutia pandémie," zdôraznila Sadovská.
Výrazná väčšina bratislavských domácností (87 %) v apríli tohto roka plánovala zvýšiť svoje výdavky, prípadne ich aspoň ponechať na vlaňajšej úrovni. Minúť menej ako pred rokom plánovalo iba 13 % opýtaných. Vyplynulo to z výsledkov aprílového prieskumu spoločností DATAMAR a MNFORCE. Tento prieskum sa realizuje pravidelne od marca 2020.
Bratislavčania sa v najmenšej miere (13 %) plánujú obmedzovať pri nákupoch potravín. Znížiť výdavky na predmety dlhodobej spotreby má v pláne 21 % obyvateľov Bratislavského kraja. V prípade služieb reštaurácií a kaviarní sa aktuálne obmedzuje 35 % z opýtaných. Dve tretiny Bratislavčanov podľa prieskumu míňajú v nákupných centrách porovnateľne alebo viac ako vlani.
Bratislavský kraj je dlhodobo ekonomicky najsilnejším na Slovensku. Hrubý domáci produkt na obyvateľa dosahoval v roku 2022 úroveň 41 100 eur, pričom priemer za celú SR predstavoval 20-tisíc eur. Priemerný plat Bratislavčanov dosiahol vlani 1 751 eur, na celom Slovensku 1 430 eur, dodala Sadovská.
"Obyvatelia bratislavského regiónu zároveň disponujú vyššími úsporami v bankách. V prípade Bratislavského kraja sú vklady v bankách v prepočte na obyvateľa dlhodobo aspoň trojnásobne vyššie v porovnaní s priemerným údajom za SR," dodala ekonómka.
Bratislava sa vyznačuje najväčšou koncentráciou nákupných centier. Podľa údajov poradenskej spoločnosti CBRE pripadá na hlavné mesto vyše tretina z ich celoslovenskej výmery. V Bratislavskom kraji sa zväčšila výmera nákupných centier za posledné desaťročie o 46 %, v ostatných regiónoch o 27 %.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies