Kým staršie generácie radšej idú do normálnej kasy v obchode s pokladníkom a zavolajú na zákaznícku linku, mladí si radšej jedlo objednajú cez aplikáciu, úradné veci vyriešia cez chatboty a rande si dohodnú online. Všetko bez toho, aby museli s niekým hovoriť.
"Roboti preberú ľudom prácu!" hlásali už pred desiatkami rokov titulky popredných svetových denníkov. A desiatkami rokov sa myslí viacero desiatok. Americký New York Times mal takýto titulok už v 70.tych rokoch, kedy slovo robot predstavovalo pre bežných ľudí najmä vec zo sci-fi knižiek a prvých večerných vedeckofantastických filmov.
Dnes už nás roboti nedesia, používame ich totiž denne. Najväčší ošiaľ zažilo slovíčko robot na prelome osemdesiatych a devädesiatych rokov. A nečudo, naše domácnosti prechádzali obrovskými zmenami. Z jednoduchých bytov sa stávali prvé "smart homes".
Domáce roboty nahradili aj tvrdú prácu v kuchyni. Každý starší dom má na povale viacero multifunkčných kuchynských robotov z tohto obdobia, kedy nastal veľký technologický boom.
Na stoloch pribudli počítače, do kuchyne roboty, telka začala mať viac programov a už sa hovorilo o umelej inteligencii, s ktorej konceptom sa pohrávali aj svetoznámi režiséri. A roboty si k nám postupne vybudovali bližšiu a bližšiu cestu.
Ak si všimneme graf využívania tohto slova, ukazuje sa nám jasný trend. Devädesiatky boli zlaté časy pre futurizmus a robotov, ktorý nám do pár rokov mali zmeniť životy a zabezpečiť, aby sme už len popíjali limonádu, kým za nás budú drhnúť celý dom.
Tento ošiaľ na začiatku nultých rokov opadol, no potom začal ďalej stúpať. Na úroveň roka 1989 sme sa však dostali v používaní slova robot až teraz a má to svoj dôvod. Tento ošiaľ je späť, ale tentoraz už zo sebou nesie aj reálne vyspelé roboty a umelú inteligenciu, ktorá je na nerozoznanie od človeka.
Robotický čašníci sú častou témou kníh či filmov už od polovice storočia, kedy obsluhovali dámy a pánov v čiernobielych záznamoch. Dnes už sú však realitou. A nie len v pár vybraných vedeckých lokalitách - aj na Slovensku, takmer v každom väčšom meste.
Robotický čašník vám prinesie jedlo, ktoré si objednáte cez tablet a ešte sa s vami aj porozpráva pomocou AI. Ľudia naň už iba dohliadajú. Uľahčuje prácu zamestnancom, ale vyhovuje aj dnešnej dobe - dobe individualizmu.
Najmä mladí ľudia majú často problémy s komunikáciou s ľudmi, ktorých nepoznajú. Prejavuje sa to v celej spoločnosti. Aplikácie, online formuláre či automaty alebo chatboty sú omnoho populárnejšie než zákaznícke linky. Kým staršie generácie radšej idú do normálnej kasy v obchode s pokladníkom a zavolajú na zákaznícku linku, mladí si radšej jedlo objednajú cez aplikáciu, úradné veci vyriešia cez chatboty a rande si dohodnú online. Všetko bez toho, aby museli s niekým hovoriť.
Spoločnosti a biznis sa tomu prirodzene snažia vo vidine ziskov vyhovieť a na svet prichádza automatizácia, ktorá minimalizuje ľudský kontakt. Tento tred extrémne podporila pandémia koronavírusu, ktorá nás od iných odlúčila na takmer dva roky. A táto škoda sa len tak nezmení, odvykli sme si totiž komunikovať s ľudmi.
"Niet pochýb o tom, že toto je to, kam svet smeruje," povedal Dennis Reynolds, dekan Hilton College of Global Hospitality Leadership na University of Houston pre CBS. Školská reštaurácia začala používať robota v decembri a Reynolds hovorí, že to uľahčilo pracovné zaťaženie ľudského personálu a zefektívnilo služby.
A nemyslí si to len on. Tento koncept začali preberať reštaurácie na celom svete na čele s technologickým tigrom Japonskom. Tam už je toto v reštauráciach štandardom a výnimky by sa hľadali ťažšie. Tieto zmeny sa tu prejavujú skôr kvôli japonskej pracovnej morálke, kedy je zamestnanie na prvom mieste. A každá stratená minúta sa počíta. Preto je dôležité ušetriť čas, kde sa dá.
„Každý reťazec reštaurácií sa snaží o čo najväčšiu automatizáciu,“ povedal Phil Zheng z Richtech Robotics, výrobca robotických čašníkov so sídlom v Austine. "Ľudia ich uvidia všade v priebehu budúceho roka alebo dvoch."
Li Zhai mal v lete 2021 problém nájsť personál pre reštauráciu Noodle Topia, tak si kúpil BellaBot od Pudu Robotics. Robot bol taký úspešný, že pridal ďalšie dva. Teraz jeden robot vedie hostí k ich stolom, zatiaľ čo druhý dodáva misky teplých rezancov na stoly. Zamestnanci hromadia špinavý riad na tretieho robota, aby ho presunul späť do kuchyne.
Netreba opomenúť ani ekonomický aspekt, ktorý je silno prítomný. Mzdy v gastre rastú a najmä po pandémii je pre podniky veľmi ťažké nájsť zamestnancov, ktorí sú ochotní odrobiť ťažké služby. Roboty sú pre nich ideálnym riešením. Žiadny plat, malé náklady a nepretržitá prevádzka.
Na veľké oživenie v gastrosektore majitelia aj zamestnanci stále čakajú. To však neprichádza. Nedávne údaje Štatistického úradu ukázali, že tržby v gastre stále nedosiahli údaje spred roka 2020, zaostávajú v niektorých krajoch Slovenska až o 20 percent.
Problémom je inflácia aj veľmi pomalé vracanie sa ľudí do bežného života. Dnes sa snažia šetriť a dobre zvážia, kedy navštívia odvetvie služieb a to minimalizuje návrat tržieb. Najmä hoteliéri uperajú zrak na leto, ktoré môže ten bájny boom priniesť a vrátiť ľudí do hotelov a za stoly reštaurácií či barov.
Či už ich však obslúžia ľudia alebo roboty, nie je isté. Vývoj ide dopredu a svet upiera zrak na automatizáciu s očakávaním aj obavami.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies