BRATISLAVA - V období významných športových udalostí, akými sú hokejové alebo futbalové majstrovstvá či olympijské hry, sú médiá tradične presýtené reklamou zameranou na kurzové stávky. Lukratívny trh so sebou priniesol silný konkurenčný boj a agresívne reklamné kampane s cieľom získať nových hráčov. O to aktuálnejšou témou dnešných dní je otázka etiky a aplikovania zodpovedného marketingu do reklamných kampaní prevádzkovateľov športového stávkovania, ktorí sa zaviazali pristúpením ku Kódexu zodpovednej reklamy rešpektovať jeho pravidlá.
„Signatári kódexu by si mali uvedomiť, že svojim podpisom prevzali na seba obrovskú zodpovednosť na jednej strane voči spoločnosti a ochrane zraniteľných skupín a na druhej strane k zachovaniu integrity tohto odvetvia. Nedodržiavaním pravidiel znehodnocujú význam dobrovoľnej samoregulácie a vysielajú signál, že samoregulácia tohto segmentu nemusí byť účinnou cestou.“ hovorí generálny riaditeľ Úradu pre reguláciu hazardných hier Martin Bohoš.
V prípade porušenia Kódexu zodpovednej reklamy jej signatárom, ktorý je členom Rady pre reklamu, Arbitrážna komisia Rady pre reklamu prešetrí konkrétnu sťažnosť na reklamu a posúdi jej rozpor s kódexom. Pri zistení jeho porušenia vydá pozitívny nález, v ktorom vyzve zadávateľa reklamy k jej zmene a úprave a k zamedzeniu jej ďalšieho šírenia.
S ohľadom na očakávané športové udalosti (Majstrovstvá Európy vo futbale 2024 od 14.6.2024 do 14.7.2024 a Olympijské hry v Paríži 2024 od 26.7.2024 do 11.8.2024) a významného vplyvu športu a športových osobností na mladú generáciu, úrad vyzval prevádzkovateľov hazardných hier k zodpovednému prístupu a dôslednému dodržiavaniu pravidiel zodpovednej reklamy ustanovených kódexom.
Zároveň upozornil, že aktivity viacerých prevádzkovateľov
hazardných hier, ktoré smerujú k propagácii herných bonusov
alebo herných benefitov, osobitne za registráciu nových hráčov,
sú v rozpore s jeho pravidlami. V tejto súvislosti
úrad pripomenul, že zodpovedná reklama na hazardné hry
nepropaguje možnosť získať registračný, objemový alebo
akýkoľvek iný herný bonus, prémiu alebo herný benefit v
konkrétnej alebo škálovateľnej hodnote bez uvedenia základných
podmienok a kritérií pre jeho získanie.
„Našim spoločným cieľom pri vzniku tohto dokumentu bolo posilniť
existujúce právne normy a nastaviť samoregulačné pravidlá,
ktoré by chránili spotrebiteľov a najmä maloleté osoby.“ hovorí Martin Bohoš a zároveň dodáva, že: „prevádzkovatelia hazardných hier, ktorí si neplnia záväzky a
ignorujú dohodnuté pravidlá, svojimi agresívnymi obchodnými a
marketingovými praktikami prehlbujú negatívne vnímanie hazardných
hier, čím podkopávajú úsilie a prístup zodpovedných
prevádzkovateľov.“
Kódex zodpovednej reklamy, ktorý nadobudol účinnosť 1. januára 2023,
vznikol na základe spoločnej dohody prevádzkovateľov hazardných
hier a Úradu pre reguláciu hazardných hier. Dokument obsahuje 18
štandardizovaných etických pravidiel v oblasti reklamy
hazardných hier propagovanej na území Slovenskej republiky, ku
ktorému na dobrovoľnej báze pristúpilo celkovo 39 subjektov,
ktoré tvoria takmer 98 % trhu s hazardnými hrami.
Platné znenie Kódexu zodpovednej reklamy je zverejnené na webovom sídle úradu.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies