Čínska odveta za nové clá EÚ na elektromobily by zasiahla predovšetkým Mercedes, BMW, Volkswagen, Porsche a Ferrari, ukázala analýza finančných výsledkov od agentúry Reuters.
Niektoré automobilky vyrábajú vozidlá priamo v Číne, čím by dôsledky zmiernili.
Konkrétne dôsledky závisia hlavne od razancie čínskych protiopatrení v reakcii na dočasné opatrenia Európskej komisie. Tá rozhodla, že dovozné clá na elektromobily z Číny sa od 4. júla v niektorých prípadoch zvýšia na 48,1 percenta, ak sa vezme do úvahy, že desaťpercentné clo už platí.
Koho sa clá najviac dotknú, prezrádzajú dáta, ktoré automobilky pravidelne zverejňujú. Volkswagen vrátane značky Porsche aj Stellantis vyrábajú i na Slovensku.
Pre výrobcov prémiových automobilov Mercedes-Benz predstavuje čínsky trh tretinu ročného odbytu. Zhruba 20 percent týchto vozidiel automobilka do krajiny dováža z Nemecka, vyplynulo z výročnej správy.
Ide najmä o luxusné modely, ako je trieda S alebo Maybach. Práve na ne dopadne prípadná čínska odveta. Naopak, vozidlá strednej triedy sa vyrábajú na mieste.
Tretinu globálneho predaja v Číne má na konte aj BMW. Z týchto vozidiel sa z Nemecka dováža 13 percent, predovšetkým najdrahších modelov. Firma vlastní 75-percentný podiel v spoločnom podniku s čínskou Brilliance Automotive. Práve tento spoločný podnik vyrába väčšinu automobilov BMW pre čínsky trh.
Podobne aj nemecká automobilová skupina Volkswagen, bez Porsche, čínskym spotrebiteľom dodáva zhruba 30 percent svojho ročného odbytu. To z nej robí najúspešnejšiu zahraničnú automobilku s trhovým podielom 14,5 percenta, ktorý plánuje ešte zvýšiť.
Výraznú väčšinu áut pre čínsky trh Volkswagen vyrába v závodoch spoločného podniku so SAIC Motor v šiestich rôznych mestách. Ide o modely značiek Škoda, Audi a Volkswagen. Len 261-tisíc vozidiel z 3,236 milióna do Číny automobilka vlani doviezla.
Značka luxusných vozidiel Porsche, ktorá taktiež patrí pod koncern Volkswagen, je na tom však opačne ako zvyšok skupiny. Všetky vozidlá, ktoré na čínskom trhu predá, pochádzajú z dovozu. Čína pritom tvorí 21 percent globálneho predaja značky.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies