DORTMUND - Takmer trojnásobný medziročný nárast tržieb v pohostinstve priniesli majstrovstvá Európy vo futbale nemeckým usporiadateľským mestám. Vôbec najväčší medziročný nárast tržieb, a to o 283 percent, zaznamenal Dortmund v deň stretnutia Francúzska s Poľskom. Do prvej desiatky najlepších sa dostal aj zápas českej reprezentácie proti Portugalsku. Vyplýva to z najnovšej štúdie Mastercard SpendingPulse, ktorá sleduje všetky platby za nákupy v kamenných a internetových obchodoch.
Príliv futbalových fanúšikov zo všetkých častí Európy počas základnej časti
šampionátu medzi 14. a 25. júnom viedol k medziročnému veľmi
významnému navýšeniu tržieb vo všetkých usporiadateľských
mestách. Zaujímavé však bolo, že sa toto navýšenie netýkalo
len najväčších usporiadateľov, ako sú Berlín, Hamburg alebo
Mníchov. Zo štyroch zápasov základnej časti najviac ťažil
spomínaný Dortmund.
Trojciferné navýšenie tržieb v porovnaní s predchádzajúcim rokom
dosiahli aj Düsseldorf (17. júna), Kolín nad Rýnom (25. júna) a
Stuttgart (23. júna). Výrazný rast sa nevyhol ani menším mestám,
ako sú napríklad Lipsko či Gelsenkirchen, keď ich reštaurácie
dosiahli dvojciferné medziročné zvýšenie tržieb. Tieto výsledky
potvrdzujú široký prínos organizovania zápasov šampionátu pre
jednotlivé regióny usporiadateľskej krajiny. K miernemu
medziročnému poklesu tržieb reštaurácií došlo počas dvoch
hracích dní iba v Hamburgu.
Vo všetkých usporiadateľských mestách boli návštevníkom, ktorí sa nedostali priamo na štadióny, k dispozícii fanzóny. Pred veľkoformátovými obrazovkami tak mohli fanúšikovia vo veľkom počte prežívať zápasy spoločne. Štúdia spoločnosti Mastercard zameraná na zážitkovú ekonomiku ukazuje, ako je tento aspekt dôležitý: takmer šesť z desiatich (56 percent) európskych priaznivcov futbalu, ktorí v posledných niekoľkých rokoch sledovali futbalový zápas naživo, sa pri sledovaní živého zápasu cítia najšťastnejšie. Každý druhý (51 percent) respondent štúdie bol presvedčený, že sledovanie futbalu spolu s ďalšími fanúšikmi ľudí zbližuje a prehlbuje vzťahy s priateľmi a rodinou.
„Príležitosti, ako je práve európsky šampionát vo futbale, ukazujú, ako dôležité sú pre fanúšikov spoločné zážitky. Jednotlivé miesta konania zápasov priťahujú veľké počty návštevníkov a tí zase podporujú miestne hospodárstvo zvýšenými útratami za gastronomické služby, služby cestovného ruchu a za zábavu. Mestá ako Dortmund, Düsseldorf, Kolín nad Rýnom či Stuttgart pravdivosť tohto tvrdenia jednoznačne potvrdili trojciferným nárastom tržieb reštaurácií. Ukazujú tak, ako môžu podobné udalosti pôsobiť ako dlhodobo pozitívne ekonomické stimuly, ktoré ďaleko presahujú čisto športovú stránku,“ hovorí Natalia Lechmanova, hlavná ekonómka Mastercard Economics Institute.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies