PEKING - Čínske automobilky sú pripravené vyrábať elektromobily v mnohých európskych krajinách, od Španielska až po Turecko, aby sa vyhli vysokým dovozným clám. Tá zaviedla Európska únia, aby oslabila ich cenovú výhodu a pomohla zavedeným automobilkám v regióne. Elektromobily vyrobené v Európe by sa však mohli stať novou hrozbou pre európske automobilky, píše agentúra Bloomberg.
Výrobcovia elektromobilov sa ponáhľajú, aby rozšírili výrobu elektromobilov v Európe, a vyhli sa tak novým clám. Medzitým hrozí, že napätie medzi Bruselom a Pekingom prerastie do obchodnej vojny.
Európska komisia v júni oznámila, že od júla uvalí na elektromobily vyrobené v Číne dodatočné clá až 38,1 percenta. Doterajšie clo je desať percent a novo oznámené clá sú ešte k tomuto poplatku.
EÚ teda zvýšila clá na čínske elektromobily až na 48 percent. Nová generácia čínskych výrobcov sa preto spája s miestnym priemyslom, aby ich vozidlá mohli byť považované za domácu výrobu a ich cena pre európskych spotrebiteľov zostala prijateľná.
V Barcelone čoskoro začne čínska firma Chery Automobile, ktorá spolupracuje so španielskou Ebro-EV Motors, vyrábať svoje vozidlo Omoda E5. Uvažuje aj o ďalšom výrobnom mieste v Európe. V Poľsku schádzajú z montážnej linky vlastnenej firmou Stellantis mestské vozidlá T03 čínskeho výrobcu Leapmotor.
Čínska automobilka BYD potom oznámila plány na vlastnú továreň v Maďarsku a ďalšiu chystá v Turecku. Spoločnosť Zeekr zvažuje výrobu v závode vlastnenom jeho materskou firmou Geely, ktorej v Európe patrí automobilka Volvo.
Príchod čínskych výrobcov elektromobilov predstavuje riziko pre európskych automobilových gigantov. Tí nemajú príliš na výber, musia uzatvárať partnerstvo a uvoľňovať miesto svojim začínajúcim konkurentom, pretože sami bojujú so slabnúcim globálnym rastom predaja, ktorý ich núti niektoré závody zatvárať.
Chery a Ebro plánujú do roku 2029 vyrábať v závode v Španielsku 150 000 vozidiel ročne. Španielsky závod bude podľa Chery montovať automobily zo „stavebníc" z čiastočne rozobraných vozidiel. Také automobily sa obvykle vyrábajú v lacnejších lokalitách, rozoberú sa a potom znovu zostavia bližšie k miestu predaja. Tento proces je v automobilovom priemysle bežný a firme Chery umožní vyhnúť sa clám.
Podobne Leapmotor v Poľsku montuje vozidlá zo „stavebníc". Firma tiež uviedla, že jej elektromobily bude možné z týchto stavebníc montovať v ktoromkoľvek závode spoločnosti Stellantis po celom svete. To je ďalšie potvrdenie toho, že sa mení rozloženie síl v globálnom autopriemysle a európske automobilky ustupujú zo svojich pozícií.
Práve európske automobilky, vrátane Škody, montovali v minulosti pri prieniku na nové trhy autá zo „stavebníc" (režim SKD a CKD – čiastočne alebo kompletne rozložené vozidlo) priamo na mieste, aby sa vyhli dovozným clám. Takto však Európania vstupovali skôr na rozvojové trhy Ruska, Afriky a Ázie (Škoda naposledy do Vietnamu). V tomto prípade je to naopak – Čína, ešte donedávna považovaná za automobilového učeníka, bude „stavebnicovou fintou“ obchádzať novo navýšené clá, ktoré kvôli ochrane európskych automobiliek Brusel radikálne zvýšil.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies