Majitelia áut s naftovým motorom by mali zbystriť. Európsky súd by mohol rozhodnúť, že už viac nebudú môcť vyraziť na cestu.
Emisné plány Európskej únie môžu spôsobiť, že od januára nebude možné prevádzkovať milióny dieselových osobných áut, ktoré teraz spĺňajú normy Euro 5 a Euro 6. Išlo by o milióny áut v celej Európe.
"Žiadam koniec protiautomobilovej politiky z Bruselu. Ľudia potrebujú svoje autá a nechcú si ich nechať zobrať. Európska komisia teraz musí rýchlo konať," povedal pre Bild nemecký spolkový minister dopravy Volker Wissing.
Ide o to, že počet elektromobilov sa zvyšuje len pomaly. Navyše, staré dieselové autá miznú z ciest vďaka veku len pomaly. Hoci veľa z nich spĺňa normy Euro 5 a Euro 6, hrozí im súdne vynútené vyradenie z prevádzky.
Otázke sa už venuje Súdny dvor EÚ. Z jeho vyjadrenia vyplýva, že očakávaný novembrový verdikt by mohol viesť k tomu, že by označil povolenie pre rad starších dieselových áut za nezákonne vydané.
Nemecký minister dopravy okamžite varoval, že toto spätné posúdenie by mohlo pripraviť milióny ľudí o majetok a mohlo by spôsobiť chaos. Z EÚ by podľa neho spravilo aj miesto, kde sa nedá spoľahnúť na právne predpisy.
"Výsledkom rozhodnutia ESD má zatiaľ nejasným právnym konštruktom dôjsť k spätnej aplikácii časti pravidiel platných pre neskôr homologované vozidlá aj na staršie automobily. Podobná retroaktivita by bola zásadným porušením už viac ako 100 rokov platného princípu, že auto musí plniť pravidlá platné len v čase svojho uvedenia na trh a potom môže byť ďalej prevádzkované po ľubovoľne dlhú dobu," vysvetľuje autoforum.cz.
"Obmedzená životnosť áut v kombinácii s neustálou evolúciou sa stará o to, že skôr vyrobených vozidiel zostáva na ceste hŕstka a neexistuje racionálny dôvod sa nimi zaoberať. Tu sa ale nebavíme o žiadnych veteránoch," dodáva portál.
Pravdepodobnosť, že súd rozhodne v spore kladne, nie je veľmi veľká. "Podľa názoru právnikov ADAC nemožno zmeny v postupe merania pri neskoršom schvaľovaní typu vozidla uplatniť spätne. V tejto súvislosti je zákaz prevádzky absurdný," uviedol nemecký autoklub.
O urýchlené objasnenie spolkovej vlády a Európskej komisie požiadala aj predsedníčka Zväzu nemeckého automobilového priemyslu. "Retroaktívna aplikácia nových postupov a noriem by v každom prípade bola porušením zásady zákazu retroaktivity a právneho štátu v ústavnom práve EÚ a Nemecka," uviedla. Navyše, problematické by toto rozhodnutie bolo aj z politického hľadiska, nakoľko sa očakáva obrovská vlna odporu.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies