BRATISLAVA - Väčšina Slovákov sa neorientuje v základných pojmoch dôležitých pre online obchodovanie s fondami, akciami či dlhopismi. Pritom na finančných trhoch dnes investuje viac ako tretina Slovákov a ďalšia tretina sa o online obchodovanie zaujíma.
Vyplýva to z prieskumu, ktorý uskutočnila na Slovensku agentúra Ipsos na reprezentatívnej vzorke 520 respondentov.
V súčasnosti môže prakticky ktokoľvek okamžite začať kupovať alebo predávať finančné aktíva prostredníctvom online obchodovania, ktoré je aj medzi Slovákmi stále populárnejšie. Podľa prieskumu Ipsos sa o online obchodovanie s rôznymi finančnými nástrojmi zaujíma viac ako tretina opýtaných Slovákov (35,6 %).
Ďalších 33,9 % Slovákov už samostatne obchoduje alebo investuje prostredníctvom online finančných nástrojov.
Ako však ukázal prieskum, výrazná väčšina z nich nemá dostatočné vzdelanie alebo znalosti v oblasti investovania. Väčšina opýtaných sa podľa prieskumu neorientuje v základných pojmoch podstatných pre online nákup a predaj akcií či dlhopisov.
Takmer dve tretiny (64,9 %) nepoznajú vôbec alebo dostatočne pojem online obchodná platforma a ešte horšie dopadla v prieskume znalosť významu pojmov obchodný účet (68,1 %), obchodná aplikácia (70,2 %), denné obchodovanie (71,9 %) a forex (78,3 %).
"Súčasná dynamika online prostredia znamená, že znalosti nielen bežných spotrebiteľov, ale aj odborníkov často zaostávajú za technologickým vývojom," potvrdzuje Robert Paľuš, riaditeľ Axil Academy. "Vzdelávanie v oblasti obchodovania je pritom nevyhnutnou podmienkou fungovania každého obchodníka alebo investora," dodáva.
V znalostiach v oblasti investovania sú na tom Slováci o niečo lepšie ako Česi, a to aj napriek tomu, že naši západní susedia sú v investíciách aktívnejší.
V Českej republike samostatne obchoduje alebo investuje prostredníctvom online finančných nástrojov až 44 % obyvateľov, kým na Slovensku je to len tretina obyvateľstva. Napriek tomu sú na tom v znalostiach Česi horšie ako my.
Vyše 68 % Čechov nepozná pojem online obchodná platforma a ešte horšie vyzerá znalosť pojmov obchodný účet (70 %), obchodná aplikácia (74,1 %), denné obchodovanie (74,5 %) a forex (82,6 %).
Česi však podľa prieskumu prejavujú väčší záujem svoje znalosti zlepšiť. Až 43 % opýtaných Čechov uviedlo, že ešte pred prípadným začiatkom podnikania v tejto oblasti by ako prvý krok absolvovali vzdelávací kurz alebo si naštudovali odborné informácie a rovnaký podiel by vyhľadal investičného poradcu. Na porovnanie, medzi Slovákmi na túto otázku kladne odpovedalo len 17 %.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies