Zvuk vlaku? Nie, je to vznášajúca sa vesmírna loď: Legendárny zvukový dizajnér Star Wars Ben Burtt odhaľuje svoje tajomstvá

NETKY.SK • 15 August 2024, 16:16 • 2 min
Zvuk vlaku? Nie, je to vznášajúca sa vesmírna loď: Legendárny zvukový dizajnér Star Wars Ben Burtt odhaľuje svoje tajomstvá

Ben Burtt, muž, ktorý vytvoril ikonické nálady v sci-fi trháku Georgea Lucasa, Dobyvatelia stratenej archy, Mimozemšťan a WALL-E, popisuje obyčajné nástroje ako matice, skrutky, kladivá, stropné ventilátory či vŕzgajúce kľučky zakomponoval do jednej z najznámejších filmových ság.

slovakia

left justify in out

Keď bol Ben Burtt Jr. pozvaný, aby sa pred začiatkom natáčania pozrel na koncepčné umenie pre Hviezdne vojny, povedal, že počul svetelný meč rovnako ako ho videl: bol to zvuk filmového projektora. „Bol som premietačom v divadle,“ hovorí. „Počul som motor projektora – nie keď bežal film, ale ako nehybne sedel: hudobné bzučanie. Päťdesiat percent svetelného meča tvorí projektor. Zmiešal som to s bzukotom televíznej trubice.“ Takže keď počujete jeden z najznámejších Burttových zvukových efektov, počúvate kino.

Napriek tomu je to len jedna časť úžasného zvukového vesmíru, ktorý Burtt vytvoril, okamžite rozpoznateľný ako tematická hudba Johna Williamsa. Kde by boli Hviezdne vojny bez zvuku blasteru Hana Sola, ktorý vznikol úderom kladiva do drôtu vysokého napätia? Alebo žalostné kvílenie Chewbaccu – de facto zmes vokalizácie a zvieracích nahrávok.

Hlasom R2-D2 je samotný Burtt. „Skúšal som klávesy s elektronickými efektmi a nebolo to ako živé. Nepochádzalo to z niečoho živého; niečo, čo premýšľalo. Zmenilo sa to až vtedy, keď som do nej dokázal nasmerovať hlasový prvok. Je to asi 50 % vokálnych a 50 % elektronických.“

Legendárny zvukový dizajnér Star Wars Ben Burtt.
Legendárny zvukový dizajnér Star Wars Ben Burtt.
Zdroj: EPA / Jean-Christophe Bott

Pri rozhovore s Burttom na filmovom festivale v Locarne, kde preberá cenu za kariéru, by radšej hovoril o tom, ako znie toto malé švajčiarske mesto. „Včera v noci nebolo počuť žiadny zvuk. Nič som nepočul: žiadne cvrčky, žiadne klimatizácie. Ale potom bol elektrický vlak, ktorý vchádzal, naozaj čistý. Zvuk motora – hneď vidím jeho využitie: spomaľte ho, pridajte subwoofer... je to vznášajúca sa materská loď, však?"

Burttovou prvou prácou bolo nahrávanie zvukov motorov pre Death Race 2000, produkované zosnulým Rogerom Cormanom. „V tom čase som bol študentom filmu. V nízkorozpočtových štúdiách sa dalo pracovať, ak by ste mohli ovládať rekordér Nagra – švajčiarsky rekordér, krásny a najžiadanejší stroj všetkých čias. Priateľ Richard Anderson – neskôr sme robili Dobyvateľov stratenej archy – dostal prácu s dodávaním zvukov pre filmové upútavky a Joe Dante bol redaktorom, ktorý strihal trailer. Ukázal mi zábery a začal som nahrávať veci pre autá – väčšinou lietadlá. Keďže išlo o nezvyčajné zvuky, začali ich používať aj vo funkcii. Takže sa to dostalo späť cez upútavku do funkcie.“

Burtt hovorí, že ako dieťa sa hral so zvukom. „Pred desiatimi rokmi som mal magnetofón a pretočil som pásku dozadu. Takže keď som niečo počul, vedel som, že sa to dá použiť inak. Nahral som stovky filmov ako Forbidden Planet a televíznych relácií ako Flash Gordon z televízneho reproduktora a počúval som ich.“

Okrem Hviezdnych vojen, filmov Indiana Jones a E.T. pracoval Burtt bez uznania na mnohých slávnych filmoch, vrátane Aliena Ridleyho Scotta. „Vydal som zvuk s názvom ‚molekulárna kyselina‘. Môj otec ako chemik mal tieto nádoby na tekutý dusík, ktorý je 200 stupňov pod nulou. Ak ho vylejete na podlahu, vykypí sa a syčí. Použil som to na kyslé požieranie vecí.“

Zvuky Aliena v Riddley Scottovom filme robil Butt
Zvuky Aliena v Riddley Scottovom filme robil Butt
Zdroj: Cinetext / 20th Century Fox / Allstar

Práca pre jeden projekt by často našla nový život inde: „Ridley chcel, aby zvuk vysielacieho majáka prichádzajúceho z vesmíru, bežal počas prvých 20 minút filmu, akoby vás to ťahalo dovnútra. Vyskúšal som veľa rôznych veci a nič z nich nezobral. Tak som skončil pri páskach tohto zaujímavého nepoužitého materiálu. Potom prišli Raiders of the Lost Ark, vytiahol som jedného z mojich obľúbených a stal sa z toho zvuk duchov vychádzajúcich z Ark of the Covenant. Nehovorte to Ridleymu!"

Stáva sa to často? „Nazývam to krížové opelenie. Neskôr, keď Ridley urobil rôzne verzie Alien na DVD, vrátil ten zvuk späť. Takže je to teraz vo filme. Mnohé z tých zvukov, ktoré som urobil, sa nakoniec použili v Blade Runner. V Deckardovom byte je zvláštna tonalita, akosi hore a dole, hore a dole. Teraz je to na YouTube, ľudia z toho urobili 12-hodinové slučky.“

„Najužitočnejšie zvuky, ktoré získate, sú tie, ktoré predvádzate“ ... WALL-E.
„Najužitočnejšie zvuky, ktoré získate, sú tie, ktoré predvádzate“ ... WALL-E.
Zdroj: Alamy / Maximum Film

Počas rozhovoru Burtt fyzicky alebo vokálne predvádzal mnohé zo svojich zvukových efektov. Tiež vytvoril priestor na napodobňovanie Joea Danteho, ako aj WALL-E, titulárneho robota z úspešného filmu Pixar. „Ako zvukár, najužitočnejšie zvuky sú tie, ktoré predvádzate, a to nielen vokálne, ale aj s rekvizitami, ako napríklad foley umelec. Ak máte vŕzgajúcu kľučku, vystupujete s ňou, pretože sa do nej snažíte dostať cit. V štúdiu som sám celé týždne. Som teda experimentátor. Ak chcem niečo otestovať, neprivediem herca, aby to hneď vyskúšal. Sám to rád skúšam. Som stará šunka."

Pri počúvaní zvuku ventilátora v budove to možno bude dačo evokovať. Mohlo by to byť napríklad tiché bzučanie prilietajúcej vesmírnej lode. Takto Burtt počuje svet? Znie to dobre..



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Marek Nemček
Zdroj: The Guardian, Foto: LUCASFILM / Allstar
Netky
Jeseň príde o
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies