WASHINGTON - Federálni bezpečnostní úradníci požadujú kontroly sedadiel v kokpite na Boeingoch 787 Dreamliner po tom, čo sa jedno z lietadiel ponorilo, keď sa kapitánovo sedadlo bez varovania pohlo dopredu a odpojilo systém autopilota lietadla.
Boeing tiež zastavil testovacie lety novej verzie svojho prúdového lietadla 777 po tom, čo objavil poškodenú konštrukčnú časť medzi motorom a zvyškom lietadla. Nový model ešte nebol schválený regulačnými orgánmi.
Federálny úrad pre letectvo (FAA) uviedol v nariadení, ktoré má byť zverejnené v stredu, že bude vyžadovať od operátorov 787, aby skontrolovali obe sedadlá pilotov, či chýbajú alebo nemajú prasknuté kryty, ktoré zakrývajú spínač používaný na posúvanie sedadiel.
Počas marcového letu spoločnosti Latam Airlines so sídlom v Čile sa kapitánske sedadlo posunulo dopredu a stlačilo spínač, ktorý odpojil systém autopilota. Podľa predbežnej správy čílskych úradov lietadlo letiace z Austrálie na Nový Zéland rýchlo kleslo asi o 120 metrov, kým druhý pilot opäť získal kontrolu. Podľa správ sa zranilo niekoľko desiatok cestujúcich.
V priebehu niekoľkých dní po incidente Boeing odporučil leteckým spoločnostiam, aby sa pozreli na sedadlá v kokpite na 787, či nemajú uvoľnené kryty spínačov, a povedal im, ako vypnúť napájanie motorizovaných sedadiel.
FAA uviedol, že dostal od Boeingu ďalšie štyri správy o pohybe sedadiel v kokpite, keď to nebolo v pláne, vrátane jedného v júni. FAA uviedol, že jeho bezpečnostný príkaz sa dotkne 158 lietadiel registrovaných v Spojených štátoch.
Samostatne FAA zverejnila konečné pravidlo, ktoré vyžaduje, aby letecké spoločnosti kontrolovali prívody okolo kanálov v systémoch proti námraze motora na 787, či sa na nich nenachádzajú známky poškodenia teplom. Agentúra navrhla pravidlo vo februári po správe o poškodení „viacerých“ vstupov do motora spôsobeného chýbajúcimi alebo „degradovanými“ tesneniami okolo potrubia.
Boeing identifikoval problém so vstupom v bulletinoch zaslaných leteckým spoločnostiam ešte minulý rok.
Medzitým Boeing utrpel neúspech v snahe získať certifikáciu FAA pre 777-9, nový prírastok do svojej zostavy lietadiel 777 s dlhým doletom. Lietadlo by mohlo byť najpozoruhodnejšie pre svoje sklopné konce krídel, ktoré by umožnili väčšiemu modelu, aby sa zmestil na letiskové brány určené pre iné 777.
Boeing v utorok oznámil, že zastavil lety po tom, čo sa zistilo, že jedno zo štyroch testovacích lietadiel má praskliny na časti nazývanej ťahový článok, ktorý pomáha vyrovnávať zaťaženie medzi motormi a lietadlom. Problém vyplával na povrch po skúšobnom lete, ktorý sa vrátil na Havaj. "Počas plánovanej údržby sme identifikovali komponent, ktorý nefungoval tak, ako bol navrhnutý," uviedol Boeing vo vyhlásení. "Náš tím vymieňa súčiastku a zachytáva všetky poznatky z komponentu a bude pokračovať v letových testoch, keď bude pripravený."
Boeing uviedol, že na každom 777-9 sú štyri ťahové spojky – dve na každom motore kvôli redundancii. Spoločnosť uviedla, že komponent je nový pre 777-9 a nepoužíva sa na existujúcich 777 alebo iných lietadlách. Boeing so sídlom v Arlingtone vo Virgínii uviedol, že o probléme informuje FAA a letecké spoločnosti.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies