LONDÝN - Britský protimonopolný úrad v piatok uviedol, že predbežne zistil, že spoločnosť Google zneužila svoje dominantné postavenie v oblasti digitálnej reklamy na obmedzenie hospodárskej súťaže.
Úrad pre hospodársku súťaž a trhy (CMA) uviedol, že sa domnieva, že spoločnosť Google využíva protisúťažné praktiky v oblasti otvorenej zobrazovacej reklamy prostredníctvom uprednostňovania vlastnej burzy reklám, čo môže poškodzovať tisíce britských vydavateľov a inzerentov.
"Predbežne sme zistili, že spoločnosť Google využíva svoju trhovú silu na to, aby bránila hospodárskej súťaži, pokiaľ ide o reklamy, ktoré sa zobrazujú na webových stránkach," uviedla Juliette Enserová, dočasná výkonná riaditeľka CMA pre presadzovanie práva.
"Mnohé podniky sú schopné udržať svoj digitálny obsah bezplatný alebo lacnejší tým, že využívajú online reklamu na generovanie príjmov. Reklamy na týchto webových stránkach a v aplikáciách oslovujú milióny ľudí v celom Spojenom kráľovstve a pomáhajú pri nákupe a predaji tovaru a služieb."
Spoločnosť Google uviedla, že s názorom CMA nesúhlasí a bude naň reagovať.
"Naše nástroje pre reklamné technológie pomáhajú webovým stránkam a aplikáciám financovať ich obsah a umožňujú podnikom všetkých veľkostí efektívne oslovovať nových zákazníkov," povedal viceprezident spoločnosti Google pre globálne reklamy Dan Taylor.
"Spoločnosť Google je naďalej odhodlaná vytvárať hodnoty pre našich partnerov z radov vydavateľov a inzerentov v tomto vysoko konkurenčnom odvetví. Jadro tohto prípadu spočíva na chybných interpretáciách sektora reklamných technológií."
Aktivity spoločnosti Google v oblasti reklamných technológií vyšetruje aj americké ministerstvo spravodlivosti a Európska komisia.
V júni 2023 regulačné orgány EÚ uviedli, že spoločnosť Google možno bude musieť predať časť svojich reklamných technológií, aby vyriešila svoje obavy. Spoločnosť Google v decembri uviedla, že takýto krok by bol "neprimeraný".
Úrad CMA uviedol, že predbežne zistil, že spoločnosť Google minimálne od roku 2015 zneužívala svoje dominantné postavenie na strane nákupu aj predaja v reklamnom dodávateľskom reťazci s cieľom uprednostniť svoju vlastnú burzu reklám AdX v aukciách na porovnávanie.
Regulačný orgán môže uložiť pokutu až do výšky 10 % celkového obratu spoločnosti, pričom výška pokuty závisí od závažnosti porušenia. Môže tiež vydať právne záväzné pokyny na ukončenie porušovania.
CMA uviedol, že predtým, ako prijme rozhodnutie o tom, aké kroky podnikne, zváži vyjadrenia spoločnosti Google.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies