CAMDEN - Počas rutinnej návštevy súkromnej nehnuteľnosti v Camdene v štáte Maine urobila aukčná úradníčka Kaja Veilleuxová na pôde nehnuteľnosti nečakaný objav: Obraz mladej ženy v čepci s volánovým golierom zo 17. storočia.
"Na obhliadky domov často chodíme naslepo a nevieme, čo nájdeme," uviedol Veilleux, zakladateľ aukčnej siene Thomaston Place, v tlačovej správe. "Dom bol plný nádherných kúskov, ale práve v podkroví, medzi hromadami umeleckých diel, sme našli tento pozoruhodný portrét."
Zdá sa, že dielo bolo namaľované v štýle holandského majstra Rembrandta - a štítok na zadnej strane rámu tvrdil, že je jeho dielom. Papierový lístok, ktorý zrejme vydalo Filadelfské múzeum umenia, tiež naznačoval, že obraz bol múzeu zapožičaný v roku 1970.
O portréte je však známe len veľmi málo a vedci ho nepovažujú za súčasť Rembrandtovho diela. Zatiaľ čo aukčný dom pre CNN uviedol, že sa domnieva, že štítok je pravý, Filadelfské múzeum umenia nedokázalo potvrdiť, či portrét niekedy zapožičalo. (Hovorca múzea prostredníctvom e-mailu dodal, že "vo všeobecnosti... lístok alebo štítok nemusí nevyhnutne potvrdiť umelecké dielo - určite by bolo potrebné viac práce").
Spoločnosť Thomaston Place neprezradila, či sa o atribúcii poradila s odborníkom na Rembrandta, ale obraz zaradila do zoznamu s odhadom len 10 000 až 15 000 dolárov. Portrét bol v predajných materiáloch opísaný ako "podľa Rembrandta", čo je terminológia označujúca, že obraz je považovaný za kópiu - alebo bol vytvorený podľa štýlu známeho umelca - a nie za autorské dielo.
Po úvodnej ponuke 32 500 dolárov, čo je viac ako dvojnásobok najvyššieho odhadu, sa ponuka na aukcii minulú sobotu čoskoro vyšplhala na šesťmiestnu sumu. Podľa Thomaston Place sa na predaji zúčastnil takmer tucet potenciálnych záujemcov, z ktorých niektorí sa pripojili telefonicky z Európy. Traja telefonickí záujemcovia sa zdržali do 900 000 dolárov, kým poslední dvaja stlačili konečnú predajnú cenu na 1,41 milióna dolárov.
Podľa aukčného domu je to najvyššia suma, aká bola kedy zaplatená za umelecké dielo na aukcii v Maine. A táto suma naznačuje, že niekoľko zberateľov (vrátane víťazného dražiteľa, ktorý bol identifikovaný len ako "súkromný európsky zberateľ") verí, že existuje dostatočná šanca, že ide o pravého Rembrandta, aby sa oplatilo riskovať.
Odborník na Rembrandta Gary Schwartz uviedol, že potenciálny kupec si už skôr vyžiadal jeho názor na portrét Maine. Neznámemu zberateľovi (ktorý nebol víťazom dražby) poradil, aby "do toho išiel". Historik umenia pre CNN povedal, že podľa neho existuje "mimoriadne veľká" šanca, že portrét namaľoval holandský majster.
Schwartz síce zdôraznil, že bez osobného stretnutia s týmto dielom nie je možné ho správne posúdiť, ale poukázal na nápadne podobný Rembrandtov portrét, ktorý tiež zobrazuje mladú ženu v bielom klobúku a nachádza sa na Akadémii výtvarných umení vo Viedni.
"Tá podobnosť... je taká silná, že ma udivuje, že ľudia akceptujú jedno a druhé jednoducho odmietajú," povedal vo videohovore zo svojho domu v Holandsku a dodal, že "nie je prekvapený, že niekto zaplatil (viac ako) milión, keď sa to dostalo do dražby".
Schwartz tiež poukazuje na to, že dielo z Maine sa objavilo v katalógu Rembrandtových diel ešte v roku 1969. V zozname pod názvom "Portrét mladého dievčaťa" je obraz opísaný ako majetok súkromného zberateľa vo Filadelfii v Pensylvánii.
Hoci autor katalógu uvádza, že atribúcia Rembrandtovi je "pochybná", Schwartz sa domnieva, že jej zaradenie je významné - a že obraz jednoducho nikdy nebol preskúmaný, pretože bol v súkromných rukách a pre vedcov nedostupný. "Keď obrazy upadnú do záujmu, jednoducho zmiznú v temnom priestore," povedal Schwartz, ktorý v roku 2022 vydal knihu, v ktorej tvrdí, že iný znížený obraz, "Rembrandt v červenom barete", je v skutočnosti pravý autoportrét.
V otázkach atribúcie neexistuje jediná autorita a vplyvný Rembrandt Research Project ukončil svoju činnosť v roku 2014 (podľa Schwartza sa portrétom z Maine nikdy nezaoberal). Za posledné storočie počet obrazov, ktoré vedci všeobecne uznávajú ako pravé Rembrandtove, dramaticky klesol, pričom stovky z nich boli opätovne priradené nasledovníkom alebo inak degradované na status "podľa Rembrandta".
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies