Volkswagen je proti Tesle a môže za to čínsky trh

NETKY.SK • 17 September 2024, 13:32 • 2 min
Volkswagen je proti Tesle a môže za to čínsky trh

Nemecká automobilka čelí trojitej hrozbe zo strany Číny, oneskorenému prechodu na elektrické vozidlá a obavám o pracovné sily.

slovakia

left justify in out

V čase najväčšej slávy Volkswagenu na prelome desaťročí mali vtedajší generálny riaditeľ Herbert Diess a šéf Tesly Elon Musk nezvyčajný kamarátsky vzťah a často sa navzájom chválili za svoje úspechy v automobilovom priemysle.

Diess vyzdvihol Teslu ako vzor úspechu, zatiaľ čo Musk zašiel tak ďaleko, že vyhlásil, že šéf Volkswagenu "robí viac ako ktorýkoľvek iný veľký výrobca automobilov, aby sa stal elektrickým". Keby však len slová mohli poháňať podnik.

Musk je dnes najbohatším človekom na svete (približne 10-krát bohatší ako v roku 2020) a trhová hodnota spoločnosti Tesla je 14-krát vyššia ako hodnota spoločnosti Volkswagen. Diess bol medzitým v roku 2022 prepustený; a Volkswagen, ktorý má ďaleko od toho, aby bol masovým konkurentom Tesly v oblasti elektrických vozidiel, obmedzuje svoje elektrické plány a dokonca uvažuje o nemysliteľnom - zatvára automobilky v Nemecku.

Vplyv jednotlivých spoločností v roku 2024 možno najviac ilustrujú rozdielne tarify, ktorým čelia na európskom trhu.

Spoločnosť Tesla úspešne lobovala u Európskej komisie za samostatné vyšetrovanie v rámci jej sondy týkajúcej sa elektrických vozidiel vyrábaných v Číne, pričom získala nižší počet bodov ako európske značky. Čínsky partner Volkswagenu, spoločnosť SAIC, bol medzitým pokarhaný za nespoluprácu a dostal najvyššie clo vo výške 35,3 %.

Hnacia sila bohatstva Tesly a nočnej mory Volkswagenu je rovnaká: Čína. Ale všetko to nezačalo len tak.

VW nie je jedinou nemeckou značkou, ktorá má v Číne problémy - BMW a Mercedes čelia podobným problémom.
VW nie je jedinou nemeckou značkou, ktorá má v Číne problémy - BMW a Mercedes čelia podobným problémom.
Zdroj: Getty Images / Jack Taylor

Čím sú väčší, tým ťažšie padajú

Takmer každý výrobca automobilov je vystavený pôsobeniu Číny. Keď v roku 2017 dosiahol celosvetový predaj automobilov vrchol, Čína bola najziskovejším a najrýchlejšie rastúcim trhom na svete. Volkswagen je však jedinečne zraniteľný.

Hoci je Čína pre väčšinu automobilových značiek najväčším trhom mimo ich domovského trhu, pre Volkswagen je to najväčší trh v absolútnom vyjadrení - takmer polovica z 10 miliónov osobných vozidiel, ktoré VW predal v roku 2017, smerovala do Číny. V minulom roku však predaj jeho vozidiel v Číne predstavoval len 3 milióny, čo je tretina celkového predaja VW.

V prvej polovici tohto roka klesol predaj spoločnosti Volkswagen v Číne o takmer 20 % v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2023.

"Ak stratíte svoj najväčší a najziskovejší trh, ovplyvní to celý systém," povedal Bill Russo, automobilový analytik, ktorý žije v Číne už 20 rokov. "Stúpli najvyššie a majú najviac čo stratiť."

Volkswagen bol jedným z prvých zahraničných výrobcov automobilov, ktorí v 80. rokoch vstúpili na čínsky trh, ale cenou za vstup bolo prijatie čínskeho partnera, ktorého by nemecká spoločnosť musela pomôcť vychovávať a s ktorým by sa delila o zisky. Tesla medzitým v roku 2020 založila svoju prevádzku v Číne bez partnera, a to vďaka Muskovým rokovaniam s čínskymi úradníkmi.

Vstup spoločnosti Tesla na čínsky trh spôsobil revolúciu a odštartoval šialenstvo elektrických vozidiel, ktoré nechalo VW v povestnom prachu.

V roku 2020 tvorili elektrické vozidlá len 6 % čínskeho predaja, zatiaľ čo v prvej polovici tohto roka to bolo 43 %. Podľa údajov poradenskej spoločnosti Russo za toto obdobie stratili zahraničné automobilové značky v Číne 27-percentný podiel na trhu.

Tento trend sa pre VW stáva celosvetovým problémom. Z 20 najväčších značiek elektrických vozidiel na svete je 16 od čínskych výrobcov automobilov. Tesla je podľa Russa jedinou nečínskou spoločnosťou, ktorá má modely v prvej desiatke: jej Model Y je na prvom mieste medzi všetkými typmi automobilov s viac ako 1,2 milióna predaných modelov. Model ID.4 od Volkswagenu je na 12. mieste medzi elektromobilmi, pričom sa ho predalo len 193 000 kusov.

Čína je notoricky známy rýchlo sa meniaci trh a napriek svojej veľkosti bola spoločnosť VW v Číne dlho najhybnejším zahraničným výrobcom automobilov, povedal Russo, a práve to ju tam desaťročia podporovalo v úspechu.

Všimla si síce, že trh sa posúva smerom k elektrickým vozidlám, ale ani táto predvídavosť jej nezabránila v tom, aby sa dopustila kritických chýb.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Marek Nemček
Zdroj: Politico, Foto: CGTN / CFP
Netky
Jeseň príde o
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies